Foto: Felipe Dana/TT. infälld i bild: Radiosportens Fredrik af Petersens.

Experten om Marcus Ericssons F1-debut

Marcus Ericsson har äntligen fått köra sina första varv i formel 1. Men inte så många som han hade velat under den första testen i Jerez. Diverse problem med elektroniken i motorn och koppling.

När man mer eller mindre löst dem kunde hans stallkamrat Kamui Kobayashi köra desto fler. Var Marcus lite avundsjuk? Utan tvekan. Japanen är ju ingen debutant utan har ju kört 60 lopp. Mackan behöver så många varv som möjligt för att lära känna bilen och hur den reagerar på ändringar innan första loppet i Australien den 16/3.

Kommer Renault att lösa problemen? Svar ja. De har rutin och kunskapen och har två tester till på sig, bägge i Bahrain, innan resan går vidare till Melbourne.

Red Bulls motorsportchef  Helmut Marko säger också att man kan inte skylla allt på fransmän-nen. Adrian Newey är känd för att bygga en trång bil. Framförallt när det gäller utrymmet för motorn. Den här gången har han kanske gått lite för långt. Finns ingen väg ut för värmen och motorn överhettas. Och det hände ofta i Jerez.

Plus att en stackars mekaniker hade monterat in vänster bakfjäder på högra sidan och tvärtom. Tog några timmar första dagen innan man upptäckte det.

Om man skall dra en slutsats av de fyra dagarna är det att Ferrari, Mercedes och McLaren måste räknas till favoriterna. De malde på varv efter varv utan några större problem.

Varför?

Ferrari har homologerat en av sina sportbilar för det klassiska 24 timmars loppet på Le Mans. Och det har loppet har samma motorreglement som f1. D.v.s. 1,6 l turbo.  Så vad gör italienarna? Sedan länge har man testat Le Mans bilen med f1 motorn och har fått massor av information. Och därmed ett stort tekniskt försprång. Allt helt lagligt.

Mercedes har ingen Le Mans bil men en SLS E-bil och i den har man testa olika delar. Dag 1 en del, dag 2 en annan o.s.v. tills man testat alla enstaka delar. Testade gjorde man bara med, enligt ryktet, 98%. 100% hade varit ett regelbrott eftersom man inte hade en homologerad bil för en serie där motorn kan användas. Men de 98% räckte.

Renault har ingen sportbil och kunde bara testa sin motor i bromsbänken. Tyvärr visade det sig att alla de nya elektroniska programmen i motorn inte fungerade som de skulle när motorn äntligen satt i bilen. Än en gång bevisades att det är inte alltid teorin fungerar i praktiken.

En sak är dock helt klart. Renault kommer att satsa allt för att komma ifatt de italienska och tyska konkurrenterna.

Och Marcus och Caterham har två tester, sammanlagt åtta dagar, i Bahrain på sig att sortera ut

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".