Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication / TT
Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication / TT

af Petersens F1-Blogg: ”Är en ny talang på väg?”

Felix Rosenqvist vann bägge F3 loppen i Macau. Man brukar säga att det klassiska loppet är en slags VM-final för den här klassen, och Felix blev historisk. Han är den ende föraren som någonsin vunnit de tre viktigaste  F3-loppen. Masters of F3 i Nederländerna, Grand Prix de Pau i Frankrike och Macau Grand Prix.

Vad som också är synnerligen intressant är att han i bägge loppen slog Max Verstappen. Holländaren blir nästa år de yngste F1-föraren genom tiderna.

Rosenqvist var inte den ende svensken. Tom Blomqvist blev trea i det första loppet men tvingades bryta det andra. Blomqvist? Stämmer. Ynglingen är son till rallylegenden Stig och bor i England.

Marcus Ericsson har blivit lite kritiserad för att han har en slant med sig från privata sponsorer till sitt nya stall Sauber. Han är inte den förste. Argentinska staten betalade för Juan-Manuel Fangio. Han vann fyra VM-titlar under sin karriär. Bl.a. Mercedes var med och betalade 200.000 dollar till Jordan så att Michael Schumacher kunde göra F1-debut. Han vann sju titlar. Nu tror jag absolut inte att Marcus kommer att vinna så många titlar men han befinner sig i gott sällskap.

Varför skrev Sauber kontrakt? Det stämmer att teamet var tacksamt för det ekonomiska bidraget men också, och det är det viktigaste, man blev imponerad av hur bra Ericsson körde med den urusla Caterham bilen.

Man kan också set det ur en annan synvinkel. Med pengarna som Marcus tar med sig hjälper han till att säkra arbetsplatsen för 330 anställda.

Varför behöll man inte den mer rutinerade Adrian Sutil? Man hade förväntat sig mycket. Tysken skulle med sin rutin inte ha några större problem med årets bil och alla nya system. Det blev en enda stor besvikelse. Samarbetet med ingenjörer och mekaniker fungerade överhuvudtaget inte.  Enligt Sutil var bilen helt värdelös.

Enligt min källa var man helt enkelt förb...d på honom. Hans manager lär ha lovat att man hade en mycket givmild sponsor och investerare med sig men än så länge lär de inte ha dykt upp. Tysken skall ibland ha åkt antingen en Rolls Royce eller Bentley till banan och högljutt frågat sin flickvän om de skulle flyga till Monaco eller huset i Schweiz. Cheferna tyckte det hade varit betydligt bättre om han hållit tyst när alla visste att bankkontot inte precis var välfyllt och många var oroliga om det skulle bli avskedade. Ett par av teamets kvinnliga anställda skall också ha sagt att han inte precis uppträtt som en gentleman. Stämningen var helt enkelt urusel. Och är den i botten är ingen beredd att arbeta lite extra för en förare.

Sutils manager Manfred Zimmermann har sagt att han skall stämma Sauber för att säkra sin klients framtid och göra honom ekonomiskt oberoende. Han kräver sju miljoner euro för bl.a. eventuella sponsorer som hoppar av. Zimmeramnn påstår nämligen också att Sutil hade kunnat vinna och regelbundet stå på pallen nästa år och missar prispengar och bonus. Kan han se in i framtiden? Om det stämmer vad han påstår är det ju bara att säga grattis för då har Marcus och hans rådgivare Eje Elgh dragit en riktig vinnarlott.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".