Marcus Ericsson i sin Sauber. Foto: Luca Bruno/TT.
Marcus Ericsson i sin Sauber. Foto: Luca Bruno/TT.

Fredrik af Petersens: Nya delar ska ge Ericsson nya F1-poäng

Formel 1 ger sig ut på en lång turné. Första stoppet är Singapore. Säsongens enda kvällslopp. Men i måndags fanns det en risk att tävlingen skulle ställas in.

In grannlandet Indonesien har idioter startat bränder och smogen drar över till Singapore. I tisdags såg man inte ens de översta våningarna på skyskraporna. Och de som hade svårt att andras ombads att stanna hemma.

Jenson Button var skeptisk mot att köra om situationen inte ändras

Nu har vinden vänt och sikten är bättre.

Skall trenden fortsätta för Marcus Ericsson? I de tre sista loppen har det blivit poäng. Och till det här loppet har Sauber sagt att man har nya delar. Kommer de att fungera? Hur många gånger har vi inte sett att det som fungerar i teorin, d.v.s. i vindtunneln inte fungerar i pratiken. Sauber har en av de bästa i branschen och teamet använder den minst. Bilindustrin är nämligen trogna stamkunder.

Loppet är ingen klassiker. Premiären var 2008.

Motorsporten är dock inte okänd i det lilla landet. Förr körde man tävlingar på diverse små vägar i områden som inte var bebyggda. Idag finns det inte många tomma tomter kvar.

Vad som gör loppet så speciellt och spektakulärt är att det körs på kvällen. Hundratals strålkastare lyser på den drygt 5 km långa banan. Sikten är lika bra som på dagen men tittar man utanför banan är det mörkt. 

Det går inte särskilt fort.

Lewis Hamiltons snabbaste varv förra året var 165,137 km/tim. Jämfört med hans varv på Monza för två veckor sedan. 240,617 km/tim.

Eftersom loppet är helt nytt ville man försöka skapa en viss tradition och istället för att bara ha nummer för kurvorna utlyste man en tävling för att döpa några av dem. En fick namnet Sling för att påminna om den världsberömda drinken Singapore Sling. 

För två sedan var det många som kraschade i muren i den kurvan så den hade också kunnat döpas om efter en annan berömd drink. Harvey Wallbanger. En tredje har fått det farliga namnet Snake, orm. Så hette nämligen en kurva på en landsvägsbana på 20-talet. 

Det är inget lätt lopp. Banan är 5,065 km lång och har inte mindre än 23 kurvor. Förarna skall köra 61 varv och tidsmässigt ett av de längsta loppen. 2013 var man bara 47 sek från två timmars gränsen. 

I Monza firade Ferrari ett jubileum. Där körde Scuderia sitt 900:e gp och teamet har bara missat 27 av 928 som körts sedan vm startade 1950. Man leder överlägset maratonlistan före McLaren, 773, Williams, 684, gamla Lotus, 491, och Tyrrell, 418. Och vem är sexa? Tro det eller ej. Sauber med 413. Så innen den här säsongen är slut har man klivit upp till femte.

I Singapore lever många nationaliteter och religioner fridfullt tillsammans. För att vara på den säkra sidan bjöd man in representanter från inte mindre än nio olika religioner får att välsigna banan och förarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista