Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fia-presidenten Jean Todt (t.v.) och F1-chefen Bernie Ecclestone
Fia-presidenten Jean Todt (t.v.) och F1-chefen Bernie Ecclestone. Foto: TT Nyhetsbyrån

F1-experten om riskerna för korruption

I efterdyningarna av de stora skandalerna i idrottsvärlden undersöker nu bilsporten riskerna för korruption. Radiosportens formel 1-expert Fredrik af Petersens om det senaste från F1-cirkusen.

Idrottsvärlden skakas av den ena skandalen efter den andra. Började med fotboll och fortsatte med friidirott och nu senast läggmatcher i tennis.

Fia-presidenten Jean Todt har nu kallat in utomstående experter för att kolla att det inte finns några dolda skumraskaffärer i hans organisation. Fransmannen säger att Fia (det internationella bilsportsförbundet) är en helt öppen organisation och man har inget att dölja men att han vill veta om man kan göra det ännu bättre.

Den 69-årige fransmannen är helt övertygad om experterna inte kommer att hitta något och säger att så som Fia är upplagt är det omöjligt att korruption skall ha kunnat smyga in.

Mutor har förkommit inom andra förbund när det t.ex. gäller försäljning av tv-rättigheter. När det gäller F1 har Fia sålt rättigheterna till CVC Capital Partners som i sin tur säljer rättigheterna.

Och när det gäller dopning är motorsporten kanske den enda sport där det inte förkommer och det av en enkel anledning. Finns inget som gör en förare snabbare.

För många år sedan använde några förare betablockerande medel men de finns i dag på de svarta listan. Och skulle dessutom den minsta lilla misstanke dyka upp skulle de andra förarna vägra att köra. Det har några sagt till mig. Så därför finns det heller ingen hos Fia som kan mutas för att dölja ett dopningsfall.

Fia använder samma lista som alla andra och gör stickprov. Hittills har ingen åkt fast. För många år sedan hade Rubens Barichello tagit en medicin, som innehöll någon förbjuden substans, mot influensa. Han blev dock helt frikänd efter att man kollat upp det hela och det inte gav honom den minsta fördel.

Ecclestone klarat sig undan

Bilarna är däremot ”dopade” då och då eftersom konstruktörerna läst reglerna som en viss herre med bokfot läst Bibeln. Men då kommer Jo Bauer. Fias tekniska chef och han vet allt och kan alla tricks.

Går man tillbaka i tiden finns det kanske ett par frågetecken. Bernie Ecclestone köpte de kommersiella rättigheterna för många år sedan då hans gode vän Max Mosley var president. Fanns många som ansåg att priset var alldeles för lågt. Lär ha varit 100 miljoner dollar för 30 år.

I Tyskland var Ecclestone anklagad för att ha betalt en bankir en muta för att de nuvarande ägarna skulle få köpa rättigheterna som skulle säljas av en bank. Ecclestone fälldes aldrig och klarade sig med betala 100 miljoner dollar i böter. Helt enligt tysk lag.

Hos EU ligger också ett brev från Force India och Sauber som anser att pengarna som Ecclestone delar ut till teamen är helt snett och gör att de små har mycket svårt att klara sig finansiellt och att hela systemet är orättvist. Den prispotten har Fia och Jean Todt inget att göra med.

Fransmannen håller dock med om att fördelningen inte är helt korrekt men han kan inte göra något för att ändra det. Men kan ändå inte låta bli att kritisera teamcheferna och säger att de själviska och tänker bara på sina egna intressen.

Så Todt har absolut inget emot att de två teamen vill att fördelningen kollas och säger att det kan bara vara bra för Fia. Han skulle nämligen absolut inte ha något emot att man inom Fia tillsatte någon som hade makten att ändra systemet.

Ingen utomstående vet den exakta summan, men ryktet påstår att Ferrari, Mercedes, Williams, McLaren och Red Bull får dela på en extra premie värd 250 miljoner dollar. Plus prispengar. Det kallas för premium payments och finns inskrivet i det kontrakt som alla team skrev på 2012 tillsammans med CVC och Ecclestone.

Tillbaka till läggmatcher. Det har faktiskt hänt en gång. I Singapore. Men det var inte föraren som frivilligt la sig utan han fick order av sina chefer.

Nelson Piquet jr kraschade och Fernando Alonso vann loppet. Det hela avslöjades efter ett internt bråk och Piquet senior sa Flavio Briatore och Pat Symonds hade sagt till junior att han skulle placera bilen i muren. Vilket han gjorde. Det hela avslöjades och Briatore och Symonds blev utslängda och fick arbetsförbud i F1 under några år. Flavio har pensionerat sig och Pat är tillbaka och är teknisk chef hos Williams. Nelson fick inget nytt kontrakt i F1.

Mer om Blogg: Formel 1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".