2016 Fredrik af Petersens Formel 1-expert
2016 Fredrik af Petersens. Radiosportens Formel 1-expert.
Fredrik af Petersens F1-blogg

Renault ska få Lotus att lyfta

Nedräkningen inför formel 1-säsongen har börjat och först ut var Renault. Fransmännen köpte det nergångna Lotus-teamet för en spottstyver i höstas och siktar på toppen igen. Målet är utstakat. Man är inte med bara för att fylla på gridden men man är också realist.

Arkitekten bakom comebacken med sitt eget fabriksteam är VD:n Carlos Ghosn. En synnerligen tuff herre men till skillnad från andra teamchefer lovar han inga segrar den här säsongen. Tvärtom. Han tonar ner förväntningarna och säger att först om tre år skall man stå på pallen igen.

Skulle dock inte förvåna mig om det blir tidigare. Förra året gick det knackigt och diskusionerna mellan Red Bull och Renault var intensiva. Det där har Ghosn redan glömt och säger att man skriver nu ett helt nytt kapitel.

Renault kommer också att leverera motorn till Red Bull men den kallas för Tag Heuer. Så samarbetet fortsätter men bara när det gäller drivkällan. Renault vill koncentrera sig på sitt eget team.

Man har på ganska kort tid byggt upp en helt ny organisation. Många från Lotus hoppade av innan det blev klart med köpet. Några var nyckelfigurer men å andra sidan är det kanske en fördel att börja om med ett till stora delar helt nytt gäng som inte är fastkörda i rutiner utan tänker i helt nya banor. Och två nya förare.

Romain Grosjean har flyttat till det nya stallet Haas och Pastor Maldonado fick inte stanna kvar. Kanske inte helt underligt. Även om han hade en givmild sponsor så kostade alla hans krascher en förmögenhet. Den givmilde sponsorn från Venezuela, ett oljebolag, var dock inte beredd att ställa upp i år eftersom priset sjunkit dramtiskt och det politiska läget i landet är mycket osäkert.

De två nya förarna heter Jolyon Palmer och Kevin Magnusen.

Jolyon är son till den gamle engelska f1 föraren Jonathan Palmer, som vann Jim Clark Trophy 1987. Det var ett vm för de team som inte hade en turbomotor. Förra året var junior test-och reservförare i teamet.

Kevin, som kommer från Danmark, körde 2014 för McLaren men fick flytta på sig året efter när Fernando Alonso kom. Istället blev han reserv- och testförare men av någon underlig anledning sa Ron Dennis upp det kontraktet på ett synnerligen brutalt sätt. Ett email från hans sekreterare på Kevins födelsedag. Pappa Jan körde 1997 och 1998 för Stewart.

Den kanske dock viktigaste nykomlingen är Mario Illien. För de flesta en okänd man. För insiders mycket välkänd. Finns de som säger att schweizaren är ett geni när det gäller att bygga motorer.

Mario arbetade länge för Mercedes och McLaren men när det samarbetet tog slut drog han sig ur f1. Nu är han tillbaka och blir kanske den som vrider runt det hela och ser till att Renault kan mäta sig med Mercedes och Ferrari igen. Själv säger han att man kommer att se skillnaden redan i första loppet i Australien 20/3.

Bilen?

Snygg. Svart med stänk av gult och med en aggresiv design.

Mer om Blogg: Formel 1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".