Foto: TT och SR
Fredrik af Petersens om nya kvalreglerna. Foto: TT och SR

Af Petersens om nya kvalreglerna: ”Kan bli lavin av protester”

Fredrik af Petersens om regeländringarna
1:52 min

Stallcheferna har haft ett stormöte och bland annat bestämt ett nytt kvalsystem.

Som vanligt kommer man att köra tre kval, men de långsammaste blir utslagna på ett nytt sätt.

Första kvalet skall vara 16 minuter och den första som åker ut är den som ligger sist efter sju minuter. Sedan åker varje 90:e sekund ytterligare en förare ut. Det vill säga sammanlagt blir sju förare utslagna.

Andra kvalet är 15 minuter långt. Efter sex minuter blir den långsammaste utslagen och sedan en var 90:e sekund igen. Sammanlagt sju.

Sista och avgörande kvalet är 14 minuter långt och efter fem minuter försvinner en förare var 90:e sekund. Tills det bara är två förare kvar på banan. Och de får 90 sekunder att köra om pole position.

För att det här systemet skall kunna införas redan till första loppet i Australien den 20 mars måste Fia godkänna det.

Finns det några nackdelar men det här nya förslaget?

Ja. Ett är att man har inte nämnt något om däck. Vilka är tillåtna och vilka är förbjudna? Får föraren byta till loppet?

En annan stor risk enligt en stallchef som vill vara anonym är att kundteamen, det vill säga de som köpt motorer, kanske blir ombedda att köra på ett visst sätt. Inte direkt ligga i vägen men kanske inte vara helt juste. Och det skulle öppna dörren för en lavin av protester.

Å andra sidan tvingas alla förare ut. Ingen har råd längre att sitta i garaget och vänta. Mer action. Bra för publiken.

Man diskuterade också enligt min mening urbota dumma och idiotiska förslag. Att den förare som leder VM-tabellen skulle få ett tidstillägg på fyra sekunder och de som ligger bakom i en fallande skala. Eller omvänd gridd. Det vill säga den som var snabbast i kvalet skall starta som 10:a. Kan någon förklara varför den snabbaste och bästa skall bestraffas? En konstgjord startuppställning är absolut det sista Formel 1 behöver.

Enligt samme stallchef rådde det kaos på mötet i Geneve. Inte alla chefer förstod riktigt vad det nya kvalsystemet skulle gå ut på och vad det skulle förbättra. Bernie Ecclestone lär ha varit mycket aggressiv. Han lär ha hotat med att om det forstätter så här kommer man att förlora lopp. En stallchef svarade om det gällde de riktiga så varför inte. Med riktiga menade han nog inte de klassiska som Ecclestone har hotat utan några andra nykomlingar på kalendern.

Mr F1 sa förra veckan i intervju att motorsportens kungaklass har aldrig varit så dålig som nu. Ingen av stallcheferna vill öppet kritisera honom men de undrar vad han håller på med. Finns ett undantag. Niki Lauda. Den trefaldige mästaren har alltid sagt vad han tänker. Och den här gången spar han inte på kritiken.

– Säsongen börjar och alla är positivt intställda och så förstör Ecclestone allt.

– Hans inställning har varit negativ sedan förra året och jag kan inte förstå varför han säger det.

85-åringen är absolut ingen fan av de nya hybrid motorerna som tillverkarna. Ingen vill säga något men motståndet mot Ecclestone från några med makt växer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".