Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

SOK skickar stjärnor till ”Facebook-skola”

Publicerat fredag 26 februari 2016 kl 06.00
SOK:s marknadschef: "Inte marknadsföra icke-olympiska sponsorer"
(3:34 min)
Foto: TT
Idrottare under OS-lägret på Kanarieöarna i vintras. Foto: TT

Klä dig nu rätt! Och bli inte ihopkopplad med fel företag i sociala medier! Det är ett par maningar som idrottsstjärnor nu får av SOK.

Alla svenska idrottare som får stöd av Sveriges olympiska kommitté (SOK) måste leva upp till krav som SOK ställer i fråga om hur de framställer sig själva på Facebook, Instagram och andra sociala medier.

Särskilt de som nu är aktuella för årets OS i Rio de Janeiro har kallats till informationsträffar för att lära sig SOK:s reglemente, även i fråga om klädkoder.

– Vi uppmuntrar verkligen alla som får stöd av oss att vara väldigt aktiva med bilder, känslor och meddelanden på Facebook och Instagram, säger Lotta Olsson, tillförordnad marknadschef på SOK.

– Men viktigt i den kommersiella delen av att publicera sig på sociala medier är att inte ge någon marknadsföring till sponsorer som är icke-olympiska, säger Olsson.

Så inga svenska företag utanför de 16 som sponsrar SOK får gynnas av de idrottare som får SOK-stöd – om sammanhanget handlar om idrottarens väg mot kommande olympiska spel.

Gäller detta bara nu när det är OS-år?

– Det gäller alltid, 365 dagar om året, säger Lotta Olsson. Däremot, om idrottaren pratar generellt om sin idrottstillvaro, är det ok om till exempel en egen, lokal sponsor gynnas.

Detta är en gränsdragning som SOK nu ibland har anledning att bevaka.

– Vi har sänt ut riktlinjer som funkar väldigt bra, även om vissa behöver mer hjälp på traven för att göra det här på rätt sätt. Detta jobbar vi rätt mycket med just nu, säger Olsson.

Inte bara SOK-stödda idrottare utan också icke-SOK-sponsrande företag måste ”passa sig noga” just nu.

– Ett konkret exempel är att en personlig sponsor säger ”Jätteroligt. Grattis till uttagningen till OS. Vi stöttar dig längs vägen till Rio”. Det får de inte göra på något forum alls.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".