Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

af Petersens om nya huvudskyddet: Delade meningar

Publicerat lördag 5 mars 2016 kl 12.28
Kimi Räikkönen och infälld Fredrik af Petersens
Kimi Räikkönen och infälld Fredrik af Petersens. Foto: TT Kollage: SR

Den sista testen innan premiären i Australien är slutkörd. En fingervisning? Mercedes och Ferrari bra. Scuderia själva och deras kundteam som har den nya motorn hade vissa problem. Men inte de förare som körde med den gamla.

Marcus Ericsson? Både och. Bilen ett steg framåt. Dock fortfarande en gåta varför ett hjul lossnade.

Det som dock var intressantast var Kimi Räikkönens test med huvudskyddet Halo. Enklast beskrivet en V-formad stång med stolpen framför föraren. Sidorna ligger lite utanför sittbrunnen. Det var en attrapp av kolfiber för man ville enbart testa sikten.

Meningarna bland förarna är delade. Vad tyckte Iceman, som är den ende som kan säga något.

– Siktet är självklart lite annorlunda. Rakt fram är den lite begränsad men det här var ju bara en attrapp och den färdiga versionen är alltså inte klar än.

– Egentligen är jag överraskad hur lite skillnaden är.

Lewis Hamilton kräver att förarna själva skall få bestämma om de vill ha det eller inte. Han tycker att det är den sämsta uppfinning på länge i F1.

– Jag skulle inte använda det och jag hoppas att vi inte blir tvingade. När jag sätter mig i bilen vet jag att jag tar en risk men det finns sådana som vi måste acceptera.

Han säger att säkerheten är ett stort och viktigt tema som man måste arbeta med men inte på det här sättet.

Stallkamraten Nico Rosberg har motsatt mening.

– Jag tycker det är att stort steg framåt när det gäller vår säkerhet.

Ferraris andre förare Sebastian Vettel fick också prova det.

- Sikten? Man ser vad man behöver se, sa tysken.

Han håller med Lewis att det är ingen vacker syn. Men om det kan rädda liv så tycker han att det är bara bra.

Kanske hade det kunnat rädda livet på Henry Surtes, som träffades av ett däck och kanske Justin Wilson, som träffades av delar från en annan bil.

Men knappast Jules Bianchi. G-krafterna vid kraschen var alldeles för höga och håller också hans pappa Philippe med om.

Att det kan skydda mot stora delar som hjul är helt klart men inte mot små som till exempel den lilla stålfjäder som träffade Felipe Massa i huvudet i Ungern 2009.

På sociala media är man med stor majoritet emot det.

Tysken Nico Hulkenberg sa kanske vad fansen tycker.

– Formel 1 skall vara spännade och med en gnutta risk samt sexy...

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".