Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Af Petersens F1-blogg: Ferrari ikapp Mercedes

Publicerat söndag 20 mars 2016 kl 11.15
 Foto: Rob Griffith
Nico Rosberg jublar efter vinsten i Australiens GP. Foto: Rob Griffith Foto: Rob Griffith

I det första loppet den här säsongen blev det ingen större överraskning när det gällde de tre första förarna i mål. Nico Rosberg fortsatte där han slutade förra året och vann. Lewis Hamilton tvåa och Sebastian Vettel trea.

Men kanske en liten sned bild. Vettel ledde överlägset och hade antagligen vunnit loppet om inte Fernando Alonso och Esteban Gutierrez hade krockat. Spanjorens bil blev skrot men tack och lov klarade han sig helt oskadd. Vems fel? Skulle vilja säga att det är sådant som kan hända i motorsport.

Fullt med vrakdelar på banan så man gjorde helt rätt när man avbröt loppet. Tyvärr blev det den faktor som gjorde att Seb förlorade. När bilarna står parkerade i depån får man nämligen byta däck och ändra taktiken och det var precis vad Mercedes gjorde. Förtvivlat jagade Seb Lewis de sista varven men han var lite för ivrig och gled av. Han kom ifatt igen men flaggan kom ut.

Ferrari ikapp

Varför förlorade Lewis? Gjorde för en gångs skull en urusel start och trillade ner till sjätte plats på första varvet. Nicos start var inte mycket bättre. Sebastian Vettels var däremot helt perfekt. Körde mellan de bägge Mercedes-bilarna och hade Kimi Räikkönen en meter bakom sig. Iceman fick tyvärr bryta när motorn började brinna.

Vad hände i starten? Enkelt sagt så har föraren bara en pedal för kopplingen, förr var det två. Så det gäller att vara exakt och där missade både Nico och Lewis medan Ferrariduon gjorde allt rätt.

Mitt intryck är att Ferrari mer eller mindre kommit ifatt Mercedes. Hoppas verkligen att jag har rätt.

Marcus Ericsson fick en taskig start. När bilarna stod i depån hände något underligt. Ett band från däcksvärmaren fastnade vid hjulet. Det finns en regel som av säkerhetsskäl säger att ingen mekaniker får arbeta med bilen när det är 15 sekunder kvar till start. Det gjorde Saubers mekaniker och straffet blev att Marcus fick köra genom depån. Som om det inte räckte så satt hjulet inte fast på rätt sätt och det slutade med att drivaxeln knäcktes. Maximal otur. Kan bara hoppas att det räcker. En liten tröst var att Marcus kvalade in bättre än stallkamraten Felip Nasr.

Två positiva överraskningar

Det nya amerikanska teamet Haas: Romain Grosjean blev nämligen sexa och sa efteråt att det kändes som en seger. Kan bara hålla med. Teamet har bara 130 anställda men man har förberett sig perfekt. Köpte en gammal Manor-bil för att öva däckbyten och man byggde upp en kopia av ett garage från banan i fabriken för att vänja alla att arbeta under stress i ganska trånga utrymmen.

Renault: Har man löst alla problem från förra säsongen? Det verkar så. Daniel Ricciardo har den franska motorn även om den har ett annat namn och blev fyra. Ett par gånger körde han loppets snabbaste varv. Fabriksteamets bägge förare Jolyon Palmer och Kevin Magnussen blev 11:a och 12:a. Dansken hade hade en chans att få poäng med fick en punktering redan på första varvet.

Fiasko-kval

Det nya kvalet blev ett rejält fiasko och tack och lov har Fia ändrat det igen och till nästa lopp i Barhain kör man enligt det gamla.

Ändringen var att det var ett knockout-system och att alla skulle tvingas att köra. Det blev bara spännande i det första när alla var ute. I det sista stannade de två Ferrariförarna Kimi och Sebastian kvar i garaget och Nico gav upp kampen mot Lewis så de sista fyra minuterna var det helt tomt på banan. Så inte undra på att kritiken var massiv från teamchefer och förare. Red Bulls Christian Horner gick så långt att han sa att Formel 1 skulle be alla åskådare om ursäkt.

Vad man också ändrade men som jag inte gillar är att man luckrat upp vad som är tillåtet i samtalen mellan föraren och hans raceingenjör. Jag tyckte och tycker att en förare på den här höga nivån skall själv kunna märka och sedan bestämma vad han skall göra. En formel 1 förare får inte vara en fjärrstyrd marionett och att det är ingenjören som kanske i slutet teoretiskt är den som egentligen vinner loppet. Och inte föraren.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".