ronnie peterson
Ronnie Peterson Foto: UPI / TT

F1-bloggen: ”En ärligare människa har jag aldrig träffat”

Fredrik af Petersens minns Ronnie Peterson, med anledning av den nya biofilmen Superswede.

Superswede. Det finns inget bättre namn för Ronnie Peterson som människa och racerförare.

Filmen ger svar på bägge. Både gamla och unga journalister och förare pratar än idag då och då om Ronnie. Fansen minns honom för sina breda uppställ i kurvorna. När man såg en förare i slow motion i Ungern för ett par veckor sedan var det ganska många av mina kollegor i pressrummet som vände sig om och sa "Ronnie is back".

Han blev aldrig världsmästare. Tyvärr. Enligt Jackie Stewart hade Ronnie utan tvekan talangen och sa att örebroaren var hans naturliga efterträdare.

Men precis som Stefan Lill-Lövis Johansson år senare så körde Ronnie i rätt bil men vid fel tillfälle.

Året var 1978. Colin Chapman skrev kontrakt med Mario Andretti för han ville ha en amerikan i teamet som skulle hjälpa Colin att sälja sportbilarna i USA. När Mario fick reda på att Ronnie också skulle vara med sa han nej. Varför? Han sa att Ronnie var för bra. Det hela löstes så att Ronnie gick med på att vara nr två i teamet. Den säsongen hade Colin byggt en mycket bra bil och Mario vann lopp efter lopp skuggad av Ronnie.

Monza. Mario leder VM-tabellen med Ronnie några poäng efter. Efter kvalet satt de i husbussen och pratade. Mario säger till Ronnie att efter det här loppet är det två kvar och i de skall du och jag köra om titeln och vi struntar i vad Colin och kontraktet säger. Varför denna helomvändning?

– Skulle jag vinna titeln vill jag inte bli ihågkommen som den som vann den för att den andre inte fick utmana och köra om mig.

När säsongen var över och Mario var världsmästare sa han att titeln betydde egentligen inget för han hade förlorat en mycket god vän.

Mario kom inte varken till Ronnies eller Gunnar Nilssons begravningar och fick kritik men jag förstod honom.

– Jag har känt många under min karriär som racerförare man jag har bara haft två verkliga vänner och bägge har gått bort.

Vad gjorde att Mario ändrade uppfattning om Ronnie?

- Han kan inte ljuga och en ärligare människa har jag aldrig träffat.

Frågar man alla förare från den tiden får man samma svar. Skillnaden mot idag är att på den tiden reste förarana tillsammans och åt middag ihop. Spelade backgammon eller tennis, mer eller mindre bra. Man var helt enkelt vänner. Tuffa rivaler på söndag eftermiddag men kompisar mellan loppen.

Monza.

Det var en underlig stämning redan från början när vi kom till banan på torsdagen. Ronnie kraschade sin tävlingsbil och körde resten av helgen med reservbilen, vilket var tillåtet på den tiden. Olyckan i starten. Loppet flaggades av. I omstarten kraschade Jody Scheckter. Det gick ett rykte att han gjorde det med flit för ingen ville köra loppet på grund av Ronnies olycka. Sant eller ej vet jag inte. Jag har frågat sydafrikanen men han säger nej. Andra däremot påstår att det är sant. Det började bli sent. Skulle man göra en tredje start? Chefen för polisen sa till arrangörerna att ni måste starta igen för annars är risken stor för upplopp och då kan jag inte garantera säkerheten. Niki Lauda vann loppet. Mario sexa. Han tjuvstartade och fick ett tidstillägg på en minut.

Ingen av de tre jublade på prispallen. Alla visste vad som hade hänt men inte hur svårt skadad Ronnie var.

Jag har heller aldrig fått reda på vem det var som i tre år i rad efter olyckan målade med stora vita bokstäver på banan Ronnie The King of Monza. Ronnie vann Italiens GP tre gånger.

Kistan ställdes ut i sjukhusets lilla kyrka för vad som kallas för lit de parade, som är mycket vanligt i katolska länder. Tiotusentals människor defilerade förbi.

Ronnie var mycket snabb hela säsongen. Något som Colin inte gillade så han gav Ronnies två mekaniker Rex och Bobby order om att göra bilen tyngre. Ibland lydde de och ibland inte. Spelade egentligen ingen roll för Super Swede var alltid med i toppen. Ronnie hade också en otrolig förmåga att köra runt problemen. Enligt den trogna duon Rex och Bobby hade han lite svårt att ställa in bilen. På en träning kom han in flera gånger och klagade på att bilen var överstyrd. De två skruvade. Men Ronnie kom tillbaka efter ett par varv och sa att det fungerade fortfarande inte. Efter fjärde gången drog han ut och klockades för snabbaste tiden. När han kom tillbaka frågade han vad de gjort. Inget blev svaret.

– Vi bara låtsades och det fungerade ju.

Efter Monza körde de två sista loppen på Watkins Glen utanför New York och i Montreal. Mario bröt, motor, och blev nia i Kanada.

Men mitt starkaste minne från Watkins Glen var när jag gick ut i depån efter loppet och där satt Bobby på en trave däck.

– Freddy. This is not fun any more.

Han försvann från F1 och stannade kvar i USA ett par år.

Niki Lauda vann titeln tre gånger. Kanske tack vare Ronnie.

– Han talade om för mig att man skall bromsa med vänster foten för då går det mycket snabbare. Och det stämde.

I filmen tycker jag att Niki Lauda uttrycker nog det bäst vad många tycker om Ronnie.

– Vissa människor som man möter märker man inte alls att de är här. Andra försvinner aldrig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".