F1-bloggen
Foto: Darko Bandic

F1-bloggen: Storsatsning på E-sport

Från att ha haft ett styre som inte prioriterade sociala- eller digitala medier satsar Formel 1 nu stort på att locka en ny generation supportrar.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

De sista åren som Bernie Ecclestone styrde formel 1 fick han kritik för att han var för gammalmodig och inte följde med i det som hände. Han struntade fullständigt i bl.a. sociala- och digitala medier och sa att de kommer att försvinna lika snabbt som de kom.

Stallcheferna och sponsorerna klagade men Bernie var en diktator och gjorde som han ville. När han blev petad från tronen tog ett nytt gäng över; några från England och några från USA och de hade en helt annan inställning.

Som mål hade de att locka en helt ny generation till formel 1. Och de tycks vara på god väg att lyckas. Bland annat är nästan alla biljetter till Tysklands GP nästa år är redan sålda.

Men den största grejen kom i måndags.

Formel 1 ger sig in i en sport som är som klippt och skuren för den nya generationen: Formula 1 Esports Series.

Så vitt jag vet sitter hundratusentals unga tjejer och killar runt om världen och kämpar mot varandra. Och läktarna är fullsatta. Jag tror inte att någon i f1 kommer att klaga över det här. Tvärtom.

Serien kommer att starta i september och man kommer att “köra” för att kora världens bästa virtuella förare – som sen ska kunna kalla sig världsmästare.

Det är ett samarbete mellan f1 och Codemasters (som är världsledare när det gäller att utveckla spel) och Gfinity (som är etta i världen när det gäller att arrangera tävlingar).

Precis som i ett riktigt lopp börjar det med ett kval i september. De 40 snabbaste går vidare till en semifinal som kommer att ske i London den 10 och 11 oktober. 20 stycken går vidare till finalen som är i Abu Dhabi, den 24 och 25 november - samtidigt som det sista f1-loppet för säsongen.

Så den helgen kommer det att koras två världsmästare. Esport-mästaren kommer att bli E-sportens expert säsongen 2018 och är automatiskt kvalificerad för semifinalen nästa år. Dessutom blir vinnaren en karaktär i F1 2018-spelet.

Jag är nyfiken på vad Liberty Media kommer att hitta på härnäst.

Lika nöjda miner ser man inte hos Honda. Yusuke Hasegawa, som leder f1-projektet, är mycket besviken på Sauber.

– Självklart tycker vi det är tråkigt att Sauber har brutit vår överenskommelse. Samarbetet hade börjat för länge sedan, säger han i en intervju med Magazin Racer.

I april sa Sauber att man skulle arbeta tillsammans med Honda i minst tre år. Många såg det enbart positivt även om den japanska motorn har haft ovanan att ofta gå sönder. Men som den f.d. f1-föraren Marc Surer sa:

– Förr eller senare kommer man att lösa problemen och hellre nr 2 hos Honda än nr 3 hos Ferrari.

Yusuke Hasegawa fortsatte sitt uttalande i Magazin Racer:

– Vi hade glatt oss åt att med ett andra stall kunna samla mer erfarenhet om f1 och kunna göra en jämförelse med McLaren. Vi hade redan börjat planera och det måste vi nu stoppa.

Enligt Hasegawa fick man ingen varning om att något var på gång. Alla förhandlingar hade Masahi Yamamoto fört.

– Jag var aldrig närvarande men stod i ständig kontakt med teamets tekniska chef Jörg Zander och det samarbetet fungerade perfekt. In i det sista trodde jag att detta skulle fungera.

Men tydligen var kontraktet inte vattentätt. Det tog inte många dagar innan den nye teamchefen Frédéric Vasseur sa upp det och skrev ett nytt med Ferrari. Och ett mycket bättre kontrakt än det gamla. Nästa år kommer man att få den nya motorn och växellådan och inte de ett år gamla motorer som man kört med den här säsongen. I Italien säger man också att Sauber kommer att bli ett Ferrari juniorteam. Inte helt fel. Även om det betyder att Sauber i alla omröstningar måste rösta som Scuderia vill.

I helgen tar sommarlovet slut för formel 1 och Belgiens GP står på kalendern. Ett klassiskt lopp och en bana som de flesta förare verkligen gillar. Som en berg- och dalbana med mycket snabba kurvor och många platser att köra om på. Men räkna inte med några uppdateringar. Enligt den överenskommelse som alla teamen har skrivit under så har fabriken varit stängd i tre veckor och alla anställda har haft semester. Men har det hindrat en ingenjör från att ligga på stranden och rita något nytt i sanden? Knappast.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".