Niklas Turnes Olovzon
Arkivbild. Foto: Heiko Junge

Experten: ”Hon har en sponsor-berättelse”

3:28 min

Sponsorerna kommer fortsätta att stötta Therese Johaug trots dopningsdomen, det menar varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon.

– Man kommer vilja se henne besegra den här orättvisa domen, säger Turner Olovzon till Radiosporten.

I dag kom domen – det blir inget OS 2018 i Sydkorea för Therese Johaug. Men är det här slutet på hennes karriär? Nej, inte som varumärke i alla fall. 

– I det här fallet tror jag att Johaug kommer ha betydligt fler liv ur ett varumärkesperspektiv för att det norska folket och norska medier har backat upp henne, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon till Radiosporten. 

Det paradoxala i det här är att Johaug själv, människor runtomkring henne och hela den norska skidsporten har hanterat det hela lite halvdåligt, enligt varumärkesexperten. 

– Men av någon anledning, troligen på grund av att längdskidor är Norges nationalsport och på grund av hon är såpass populär så har det norska folket ändå valt att förlåta henne, säger Turner Olovzon. 

Som också tror att många sponsorer ser en berättelse – hennes revansch att ta sig tillbaka.

– Man kommer vilja se henne besegra den här orättvisa domen och komma tillbaka starkare än någonsin. Hon har en sponsor-berättelse att berätta.

Lyssna på hela intervjun i ljudklippet ovan!

Mer om Therese Johaugs dopningsfall

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".