Lewis Hamilton i sin Mercedes.
Lewis Hamilton i sin Mercedes. Foto: GREG BAKER/TT.

Lewis triumferade i sitt 200:e lopp

Engelsmannen vann Belgiens GP före Sebastian Vettl och Daniel Ricciardo.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Kimi Räikkönen körde i mål som fyra följd av Valtteri Bottas (som förlorade två platser i en omstart när säkerhetsbilen körde in - både Ricciardo och Kimi kunde dra förbi.)

För Iceman Räikkönen gick det illa efter att han kört för fort under dubbla gula flaggor. Som straff för det fick han i depån stå still i tio sekunder. Det kostade nog honom nog tredje platsen.

Marcus Ericsson fick nöja sig med en 16:e plats.

Loppet blev inte den spännande kamp mellan Sebastian och Lewis som många hade hoppats på. Men det var ändå ett dramatiskt lopp med tuffa närkamper lite längre ner i startfältet. Man kan undra vad man pratar om hos Force India: Esteban Ocon och Sergio Perez körde ihop och mexikanen tvingades senare att bryta. Det låg vrakdelar på banan och man skickade ut säkerhetsbilen så att funktionärerna kunde plocka bort dem.
Lewis frågade sin raceingenjör varför den var ute och fick ett svar:

– Det finns inga delar på banan, påstod han.

– Det är ju som i NASCAR att man släpper ut säkerhetsbilen för ingenting.

Vad sa Lewis om attacken från Seb i omstarten?

– Seb var snabb och jag visste att det var ett kritiskt ögonblick. Han fick draghjälp och kom farligt nära, men efter Eau Rouge i uppförsbacken var han tvungen att släppa, för han låg alltför nära.

– För de som satt på läktarna var det kanske inte spännande, men för oss var det dramatiskt och det är alltid skoj att köra mot en så svår motståndare som Sebastian. Man kan inte slappna av en enda sekund, sa Lewis.

Sebastian höll med men var samtidigt lite kritisk mot Lewis.

– Det stämmer att jag kom lite för nära i omstarten men det berodde på att han släppte upp i Eau Rouge och det tycker jag inte var helt ok.

Det var lite psykologist spel av Lewis. Sista varvet bakom säkerhetsbilen gasade han för att sedan slå av. Ett par gånger såg det ut som om de skulle krocka. Bägge hade dock händelsen i Baku i färskt minne så ingenting hände.

– Resten av loppet väntade jag på att han skulle göra ett misstag och han gjorde samma sak men ingen av oss gjorde det.

Trean Daniel Ricciardo var ganska överraskad över att stå på pallen. I omstarten såg han luckan och drog förbi Valtteri.

– Fanns gott om plats för oss alla tre, sa australiensaren.

Stallkamraten Max Verstappen tvingades däremot att bryta. Vad är skillnaden mellan er två?

– Jag pratar och masserar min bil. Smeker den. Max är ung och mer aggressiv och kanske lite mer hårdhänt, sa han och la upp ett av sina berömda gapskratt.

Vad gjorde Lewis så överlägsen? Var det motorn?

Ferrari är sura på det tyska teamet för man anser att de har brutit en överenskommelse.

Till allas stora överaskning kom Mercedes med en uppdaterad motor till Belgien, som egentligen inte skulle ha kommit förrän till loppet i Malaysia. Bakgrunden är lite tekniskt komplicerad.

Från och med nästa lopp, som är Italiens GP, får motorn inte förbruka mer än 0,9 l olja per 100 km. Anledningen är att Fia har kommit med en ny regel eftersom att man vill stoppa alla försök att oljan används för att öka motorstyrkan genom att den bränns i förbränningskammaren.

Det betyder att alla motorer som används från nästa lopp och som blir homologierade av Fia måste rätta sig efter den nya regeln med 0,9 l. Men alla andra, gamla men uppdaterade motorer, får fortfande göra av med 1,2 l per 100 km. Och det är utan tvekan en fördel för Mercedes. Men man bryter inte mot någon regel eftersom man uppdaterade motorn innan regeln trädde i kraft. Å andra sidan trodde Ferrari att man kommit överens att inte göra något innan den nya regeln infördes och att ingen skulle komma med en uppdaterad motor innan Monza och att därmed alla skulle göra av med 0,9 l.

Innan Belgiens GP frågade Ferrari Fia om verkligen inget annat team hade anmält att de skulle köra med en ”ny” motor. Svaret blev nej. Hade det blivit ja hade Scuderia gjort samma sak som svåraste konkurrenten.

Mercedes har inte brutit mot någon regel utan bara utnyttjat ett kryphål. Smart eller taskigt? Beror helt och hållet vilket team man håller på. Det enda man tydligen gjort är att inte hålla sig till den överenskommelse som Ferrari trodde man hade. Å andra sidan kan man ju fråga sig varför Fia inför regeln från och med nästa lopp och inte ett lopp tidigare d.v.s Belgien.

Den här diskussionen om oljeförbrukning är inget nytt. Det började redan i vintras under testerna. Bägge teamen körde med samma system och hade en fördel i framförallt kvalet. Det ryktades till och med om att Ferrari hade en extra oljetank som Fia upptäckte.

Mercedes förstår absolut inte varför Ferrari är sura. Man säger att den här uppdateringen var planerad sedan länge. Tyskarna är inte antagligen ensamma för Honda lär ha gjort samma sak. Men den japanska motorn är inte den bästa så det intresserar egentligen ingen vad de gör.

Vad skall man säga om Marcus? Tyvärr inte så mycket. Han gör vad han kan men alla måste inse att det inte lär bli några poäng i år. Någon större och dramatisk förändring kommer vi nog inte att se förrän nästa år när man får en ny Ferrarimotor plus växellåda. Men för Marcus står också mycket på spel. Han vet att Pascal Wehrlein inte stannar kvar och att han själv måste prestera för att känna sig säker på ytterligare en säsong i formel 1.

Sebastian Vettel leder fortfarande VM-tabellen men Lewis är bara sju poäng efter. Nästa lopp är på den klassiska Monza-banan utanför Milano redan om en vecka.

Blir det ett byte i toppen i VM-tabellen där?

Gustav Malja blev fyra, egentligen sexa men två förare framför blev diskade, och 11:a i de två f2-loppen.

Kan någon förklara varför förarna inte kör ett varv till efter målgång som man gör på alla andra banor? Nu svänger man in i depån via utfarten. Runt banan satt antagligen massor av besvikna fans som inte fick en chans att vinka till sina idoler.

Mer om Motorsport

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".