Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Af Petersens: Hamilton utbuad på Monza

Publicerat söndag 3 september 2017 kl 19.35
Lewis Hamilton.
Lewis Hamilton. Foto: Luca Bruno

Ferrari firade 70-årsjubileum på hemmaplan i Monza men man kunde tyvärr inte kröna helgen med en seger. Mercedes förstörde det hela med en dubbelseger.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Lewis Hamilton, 59:e seger och sjätte i år, före Valtteri Bottas. Och det är ingen överdrift att säga att Scuderia åkte på en rejäl smäll. Man skulle också kunna skriva att det var en ren förödmjukelse.

Gapet mellan Lewis och trean Sebastian Vettel var inte mindre än 36,2 sekunder och till Valtteri 31,8. Bronsplatsen för Italiens nya idol var ingen tröst för Seb förlorade också ledningen i VM-tabellen.

Innan loppet ledde Sebastian med sju poäng. Lewis har tagit över första platsen med 238 poäng mot tyskens 235. Valtteri är trea med 197 och Kimi Räikkönen är sexa med 138.

På väg tillbaka till depån pratade Sebastian i radion så att antagligen alla kunde höra det.

– Något gick sönder, förklarade han.

Han hade kört av i en kurva och något bröts i styrningen.

Lewis möttes inte av något större jubel när han tog emot pokalen. Man hörde faktiskt ganska många burop och visslingar. Så är det när man slår favoriten som hyllades desto mer och högljutt.

Det första som den före detta F1-föraren Martin Brundle sa till Lewis var att han nu tagit över ledningen och det möttes av massor av burop som varade 30 sekunder.

– Jag älskar Monza. Passionen och entusiasmen. Nästan lika bra och entusiastisk publik som på Silverstone, sa Lewis.

Gillade inte de tusentals tifosis som stod nedanför prispallen.

– Valtteri och jag gjorde ett perfekt arbete idag. Bilen var en dröm att köra och Mercedes motorn hade mer power än Ferrarin.

Skulle han inte sagt. Blev nya burop.

– Märker att jag har många vänner här, kontrade Lewis med ett leende.

Alla vet vad som händer på Monza. Det är ingen överraskning för någon och förarna är beredda på att antingen bli hyllade eller utbuade. Är man F1-fan måste man en gång åka till Monza och uppleva den otroliga stämning som inte finns på någon annan bana.

Nästa lopp är nattloppet i Singapore och där tror Lewis inte att det kommer att bli lika lätt.

– Historiskt sett så passar den banan Ferrari bättre än oss.

Valtteri Bottas var den trogna livvakten och bevakade andra platsen. Finländaren hade inget drama under hela loppet och hans arbete som beskyddare var enkelt.

– Otroligt hur snabba vi var, sa Valtteri.

– Gjorde allt för att köra upp till andra platsen.

Lewis var också snabb med tacka för hjälpen för stallkamraten har ju stulit poäng från Vettel.

– Så jag har inget emot om det blir fler dubbelsegrar.

Valtteris svar förvånar ingen.

– Jag är teamplayer och om jag inte har samma fart som Lewis är det helt klart att jag hjälper honom.

– Men vi tar ett lopp i taget.

Hur är förhållandet mellan Kimi och Sebastian?

– Vi är bägge racerförare och kör inte bara för oss själva utan också för teamet. Den här gången var jag lite snabbare än Kimi. Det är mycket viktigare att allt stämmer inom teamet än att bara titta på poäng och vem ligger var i VM-tabellen.

– Vi kommer mycket bra överens och det gynnar inte bara oss utan också framförallt teamet.

Presskonferensen avbröts för ett ögonblick när en mobiltelefon ringde. Signalen var en F1-motor.

– Den signalen vill jag ha. Låter som en perfekt motor, sa Lewis.

Trots att Sebastian bara blev trea var han kanske den som var gladast av trion.

– Tack vare alla otroliga tifosis som hyllade mig på väg tillbaka till depån trots att jag bara blev tre gjorde att jag kände jag mig som kungen av världen. En känsla som inte går att beskriva med ord.

– Ni kan fråga mig vad ni vill. Det blir ändå bara ett optimistiskt svar.

De sista varven kom Daniel Ricciardo, som startat som 16:e, oroväckande nära.

– Jag körde av i första chikanen och något knäcktes i styrningen så jag kunde inte lita på bilen vid inbromsningar. Och på den här banan måste man bromsa mycket och hårt. Det var också något annat som inte stämde i bilen men jag vill inte gå in på några tekniska detaljer. Med ett par andra ord. Det var ett ensamt lopp.

– Ok, Mercedes var bättre än vi idag och förtjänade att vinna. Men trots nederlaget och att jag inte leder längre är jag mycket optimistisk för resten av säsongen.  

Hans chef Fiat och Ferrari presidenten Sergio Marchionne var inte lika upprymd.

– Vi misslyckades totalt för att inställningarna var helt fel. Vi underskattade banan och bilen var sämre än i Spa. Vi måste förstå varför så att vi kan slå tillbaka i Singapore.

Daniel Ricciardo valdes till loppets förare. En förare som inte bara är modig när det gäller omkörningar utan också har ett par kloka hjärnor till hjälp när det gäller taktiken. Australiensaren startade med de mjuka däcken

Och det var nog anledningen till den briljanta uppkörningen från 16:e till fjärde plats.

– Inga större svårigheter att köra om Kimi. Till och med med de mjuka däcken var jag snabbare än de med de supermjuka. I slutet hade jag nog kunnat komma ifatt Sebastian men då hade han väl också gasat.

Den enes otur den andres tur. Ett par förare fick ett straff utdelat på söndag morgon och helt plötsligt stod svensken Marcus Ericsson i 11:e rutan. Hans och teamets bästa placering den här säsongen.

Men ju längre loppet varade desto längre trillade han ner. Marcus tror att något blivit skadat under de första varven. Och på en högfartsbana som Monza har man inte heller mycket att sätta emot med en ett år gammal motor. Till sist tvingades han bryta på order från sin racingingenjör på näst sista varvet. Gjorde nog inte så mycket för han låg ändå sist.  Kritik? Onödig. Marcus är den som lider mest och Sauber vet att bilen är inte den bästa på gridden. Skulle inte förvåna mig om man har gett upp säsongen och nu satsar alla resurser på 2018 med ny bil, motor och växellåda.

Fernando Alonso och Jolyon Palmer var inte helt eniga om en kurva. Det var trångt och de två bilarna snuddade vid varandra. Engelsmannen fick ett tidsstraff på fem sekunder för att han tjänat en plats på fel sätt och inte gav tillbaka den. Spanjoren frågade i radion om domarna drack en Heineken, som var titelsponsor, för han kunde inte förstå varför Jolyon inte fick order om att släppa förbi honom. Några varv senare frågade spanjoren var Jolyon var. När han fick svaret att han brutit började han skratta. Själv fick Fernando också bryta när växellådan gick sönder och kan byta den utan straff i nästa lopp.

En rolig punkt. I förarparaden var det Palmer som agerade chaufför åt Alonso eftersom motorn i den bilen han skulle suttit i gav upp andan.

Nu drar F1-cirkusen vidare till Asien och nästa lopp är Singapores gp den 17 september.

Fakta: Fredrik af Petersens

Fredrik af Petersens.
Fredrik af Petersens. Foto: SR

Roll: F1-expert hos Radiosporten sedan 1976. Har sett över 700 F1-lopp
Ålder: 73
Bor: Helsingborg, Koblenz och där F1-cirkusen drar fram

Varför jobbar du på Radiosporten?
– Är ett spännande och enkelt media. Kan snabbt komma ned senaste nytt utan stor teknisk uppbackning. En mobiltelefon räcker.

Vad hade du gjort om du inte arbetat med sportjournalistik?
– Ingen aning.

Egna idrottsmeriter?
– De glömmer vi.

Vad gör du på fritiden?
– Läser, och lite av allt möjligt. 

Beskriv dig själv med tre ord.
– Svårt, för vad man än säger finns det alltid någon som säger att det stämmer inte. Mina vänner säger dock att jag är lojal och ställer upp när det behövs samt ärlig. Men jag kan också säga till när det behövs.

Bästa idrottsminne?
– När Ronnie Peterson vann sin första seger i Frankrike 1973 och Gunna Nilsson i Belgien 1977.

Sämsta idrottsminne?
– När en kille som vägde 15 kg mer än mig slog mig på 100 m.

Varför ska man lyssna på Radiosporten?
– Där får man alltid snabbast de senaste nyheterna.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".