Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Af Petersens: ”Drar ett löjets skimmer över F1”

Publicerat torsdag 7 september 2017 kl 14.09
Fredrik af Petersens om startordningskaoset inom F1.
Fredrik af Petersens om startordningskaoset inom F1. Foto: Foto: TT och SR

Några tankegångar och nyheter innan avresan till Singapore.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Fernando Alonso leder ett ”mästerskap” den här säsongen. Spanjoren har blivit nerflyttade inte mindre än 152 platser på gridden för att man bytt motor eller växellåda.

Ett urbota dumt system som fått massor av kritik. Både av förare, teamchefer och framförallt av publiken. Systemet infördes när man begränsade antalet motorer per förare per säsong för att dra ner kostnaderna. Men har dragit ett löjets skimmer över F1.

I Monza delades 11 straff för nio förare med sammanlagt 150 nedflyttningar ut. Hårdast drabbade det Fernando Alonso med 35. Andra flyttades upp. Lewis Hamilton och Romain Grosjean var de enda som stod där de kvalade in.

Hur dumt systemet är bevisas av Sergio Perez. Mexikanen kvalade in som 11:a men flyttades ner fem platser för att man bytte växellåda. Men tjänade för att andra som kvalade in bättre fick hårdare straff och han flyttades upp till 10:e.

Eller Kevin Magnussen, som blev utslagen i första kvalet, men startade från nionde rutan. Bahrain var det enda lopp som startades som förarna hade kvalat in.

Om man tänker lite krokigt logiskt gör domarna ett fel. Om en förare kvalar in som etta men får straffet att flyttas ner 25 platser innebär det sista platsen på gridden. Men har i teorin 24 förare framför sig. Enligt denna logik måste föraren först göra 25 omkörningar innan han egentligen är sist och kan börja uppkörningen. Han har ju flyttas ner 25 platser bakom näst siste föraren.

Nu har Ross Brawn, som är en av de nya F1-cheferna och ansvarig för utvecklingen, har tröttnat.

– Jag hatar det när tekniska problem får ett inflytande. Tillhör visserligen sporten att något går sönder och det förstår alla men inte för att föraren skall bestraffas för att han behöver en ny motor eller låda.

– Vi måste hitta en annan lösning.

Alla är eniga om boven i dramat. De nya hybridmotorerna som tillverkarna ville ha. Och nästa säsong får en förare bara tre istället för fyra för hela säsongen. Att det måste bli något sorts straff har ingen något emot men inte ett sådant att gridden ställs upp och ner.

Har tänkt lite. Varför skall föraren bestraffas och inte teamet?

Ett förslag kan vara att stallet får böter enligt systemet med dagsböter. Men ingen utomstående vet ett teams exakta budget. Den hemligheten kan de få behålla och bara ett par invigda får veta den.

Ett annat förslag är att teamet förlorar poäng och det betyder också indirekt böter eftersom de får betalt enligt ett poängsystem av ägarna till de kommersiella rättigheterna. Men då måste straffet vara så hårt att det inte lönar sig att sätta i en ny del bara för att få en fördel.

Enda nackdelen med det är att anställda får en premie som de i så fall delvis missar. Men den kan ju motor-leverantören få betala istället.

Eller höja antalet motorer till fem. Eller åtminstone behålla de fyra eftersom man säsongen 2018 kör 21 lopp, ett mer än i år. Risken är då stor att det blir ett ännu större kaos.

Finns faktiskt de som gillar systemet för man är rädd för att de stora teamen skall kunna utnyttja sina överlägsna resurser och ta ett straff, böter som alternativ till att flyttas ner, med en klackspark.

– Vad är fel, frågar Andy Green, som är teknisk chef hos Force India, en intervju med motorsport.

– Alla talar alltid om att showen måste bli bättre. Det sker ju och nu klagar alla. Och vem blev till exempel vald till loppets förare i Monza? Daniel Ricciardo, som flyttades ner många platser, körde om många, och blev trea.

Nog om detta.

En synnerligen uppskattad herre dök upp i depån i Monza. Före detta vice tävlingschefen Herbie Blash, som hade fått en guldmedalj av Fia-presidenten Jean Todt. Herbie är bara den andra som fått den. Den förste var ingen mindre än vår egen Lars Österlind efter lång och trogen tjänst.

Herbie var dock där för en annan sak. Han arbetar idag bland annat för och med Porsche och finanschefen Lutz Meschke har sagt att man är intresserad av att vara med som motorleverantör 2021. Herbie är nog tack vare sina många kontakter mellanhanden och man hade ett möte med Liberty Media och Ross Brawn.

Säsongen 2018-2020 har man ett fabriksteam i Formel E. Efter den här säsongen drar man sig trots stora framgångar tillbaka från sport-vagnsserien LMP1.

Trots att det dröjer några år innan Porsche kommer har spekulationerna om vem som skall få motorn redan börjat. Williams och Red Bull är två team som nämts. RB har sedan länge en intensiv kontakt med Volkswagen och sponsrar bland annat Mattias Ekströms Audi i DTM, VW i rally och Rally Dakar.

När det gäller Sauber är det också mycket möjligt att deras nya motor nästa år inte kommer att heta Ferrari, även om det är det, utan Alfa Romeo. Det märket tillhör nämligen också Fiat-koncernen.

McLaren har sagt att de kanske kommer att bygga en egen motor när det nya reglementet kommer 2021. Enligt de som säger sig veta så är chansen stor att McLaren kommer att köra med Renault 2018 för det lär vara ett villkor från Fernando Alonso, som annars hotar att lämna teamet.

Vad kommer Honda att göra? Hoppar man i så fall av eller fortsätter man med ett nytt team nästa säsong? Toro Rosso lär vara aktuellt. Fia-presidenten Jean Todt och den evigt närvarande Ross Brawn gör allt för att övertala japanerna att stanna kvar.

Den 17 september körs Singapores GP och det är ett lite underligt lopp. Ett kvällslopp som startar kl 14.00 europeisk tid. Så alla arbetar som vanligt. Stämmer inte riktigt. Alla sover hela dagarna och arbetar på nätterna och för att hålla samma tidsrytm som hemma. Man kommer till banan vid 17-tiden och åker tillbaka till hotellet vid fyratiden när småfåglarna börjar sin god morgon-konsert.

Fakta: Fredrik af Petersens

Fredrik af Petersens.
Fredrik af Petersens. Foto: SR

Roll: F1-expert hos Radiosporten sedan 1976. Har sett över 700 F1-lopp
Ålder: 73
Bor: Helsingborg, Koblenz och där F1-cirkusen drar fram

Varför jobbar du på Radiosporten?
– Är ett spännande och enkelt media. Kan snabbt komma ned senaste nytt utan stor teknisk uppbackning. En mobiltelefon räcker.

Vad hade du gjort om du inte arbetat med sportjournalistik?
– Ingen aning.

Egna idrottsmeriter?
– De glömmer vi.

Vad gör du på fritiden?
– Läser, och lite av allt möjligt. 

Beskriv dig själv med tre ord.
– Svårt, för vad man än säger finns det alltid någon som säger att det stämmer inte. Mina vänner säger dock att jag är lojal och ställer upp när det behövs samt ärlig. Men jag kan också säga till när det behövs.

Bästa idrottsminne?
– När Ronnie Peterson vann sin första seger i Frankrike 1973 och Gunna Nilsson i Belgien 1977.

Sämsta idrottsminne?
– När en kille som vägde 15 kg mer än mig slog mig på 100 m.

Varför ska man lyssna på Radiosporten?
– Där får man alltid snabbast de senaste nyheterna.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".