Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Af Petersens: Får Vettel skylla sig själv?

Publicerat söndag 17 september 2017 kl 18.46
Fredrik af Petersens och Ferrari.
Fredrik af Petersens och Ferrari. Foto: SR/TT.

Förlorade Sebastian Vettel kampen om VM-titeln i Singapore? Och kan han bara skylla på sig själv?

Singapore GP - resultat
1) Lewis Hamilton, Mercedes
2) Daniel Ricciardo, Red Bull
3) Valtteri Bottas, Mercedes
4) Carlos Sainz, Toro Rosso
5) Sergio Perez, Force India
Marcus Ericsson bröt

Lewis Hamilton vann en mycket enkel seger i nattloppet före Daniel Ricciardo, Red Bull, och Valtteri Bottas. Det var 10:e gången som han stod på pallen i år.

För Kimi Räikkönen blev det en nolla i protokollet. Det var engelsmannens tredje seger i Singapore och sjunde i år.

Regnet började strax innan starten och alla befarade det värsta. Tyvärr fick de rätt.

Sebastian Vettel från pole försvarar sin plats mot Max Verstappen som styr ner mot insidan men där finns Kimi Räikkönen och de krockar. Iceman blir som ett bowlingklot och träffar Max en gång till och Fernando Alonso, som dock kunde fortsätta efter en kort luftfärd.

Men bara i fem varv innan motorn mer eller mindre la av. Sebastian Vettel blev också påkörd i första kurvan av Kimi och fick punktering och snurrade av i den fjärde och nosvingen slogs sönder.

Vem var skyldig?

Svårt att säga. Sådant som händer i racing i starten när det är halt. Tyckte tydligen domarna också för de delade inte ut något straff. Hade ändå inte spelat någon roll för de tre som var inblandade fick ju bryta.

Men ser man incidenten med röda Ferrari ögon säger man nog att det var Max som var den skyldige för Kimi hade nästan kört om och holländaren måste ha sett honom och skulle ha bromsat.

Men var det inte Vettels fel? Drog han inte för långt ner när han ville stoppa Max? Kimis start var perfekt och han hade nog tagit ledningen om det inte smällt.

– Jag tittade på Max och hans reaktion, sa Iceman.

– Gjorde en bra start men blev påkörd och det hela tog direkt slut. Kollade Max och hur han körde. Allt såg bra ut och jag hade kört om honom men sedan blev jag trängd och fick en smäll på bakvagnen. Vad det nu var som var anledningen. Man kan se den här kraschen på olika sätt men jag tror att jag körde helt rätt och hade  inte kunnat göra något annat för att undvika kraschen. Alla kan ha sin mening men jag är sur. Och det är ingen idé att analysera mer eller ge någon skulden för det ändrar ju inget.

I sociala media skriver Ferrari att Max är den skyldige. Och fick massor av kritk.

Max hade självklart en helt annan uppfattning och kritiserar Vettel skarpt.

– Jag blev inträngd mellan Sebastian och Kimi så skyll inte på mig och jag är glad att alla fick bryta och så de får lida lika mycket som jag.

– Jag anser att det var Sebastias fel. Kanske såg han mig inte men du får inte dra ner så mycket när man kör om titel. Man såg ju vad som hände. Lewis tar ledningen och vi tre får bryta. Försökte hålla mig borta från en närkamp men bakhjulen är ju bredare än de där fram så därför var det för sent.

-Skadan var stor och jag tycker inte att det var en vanlig olycka som kan hända för tre bilar försvann ju så snabbt och jag var mitt i utan att ha gjort något fel. Försökte ju bara göra en så bra start som möjligt.

Jaques Villeneuve, världsmästare 1977, ansåg att Sebastian måste ta på sig skulden.

– När man kör om vm får man inte köra så i starten som han gjorde och Max hade ju ingenstans att ta vägen.

Fernando Alonso var också helsur.

– Utan smällen tror jag att jag hade kommit på pallen, sa spanjoren.

Han hade också gjort en kanonstart från åttonde rutan och dragit förbi flera bilar på yttern och hade nog legat tvåa eller trea om han inte blivit påkörd av Kimi, som inte kunde hjälpa det.

– Jag såg inte mycket för allt skedde på insidan och jag befann mig tyvärr på fel plats vid fel tidpunkt.

Vad säger Sebastian Vettel?

– Jag såg inte så mycket. Men såg Max och det nästa som händer är att jag blir påkörd i sidan av Kimi. Max var också där någonstans.

Den som hade tur var utan tvekan Lewis Hamilton, som startade som femma. När säkerhetsbilen kom ut ledde engelsmannen. Samt Daniel Ricciardo som låg tvåa följd av Valtteri Bottas, som kört upp sig tre platser.

Lewis hade gjort en perfekt start och körde om på utsidan och klarade sig genom första kurvan utan att bli träffad. Visserligen kom Vettel förbi men bara några meter senare snurrade han på grund av det trasiga däcket . Första gången på 19 lopp som tysken tvingas bryta.

– I det här loppet gäller det nu bara att komma i mål med en hel bil, sa Lewis raceingenjör.

– Jag förstår det, blev svaret.

Råder ingen tvekan om att engelsmannen hade tur och han är också den förste att erkänna det.

– Jag hoppades på ett mirakel och fick det för det började regna och jag visste att då är jag snabb. Kanske svårt att förstå men jag blev riktigt glad när det började. Men vem hade kunnat tippa att det som hände i första kurvan skulle hända.

– Det är svårt i starten och man ser mycket sällan var tvåan ligger för han syns inte i backspegeln så man svänger alltid ner på den sidan som man tror att han skall attackera på för att täcka. Tycker synd om Ferrari för jag såg verkligen fram emot att köra mot Sebastian. Men om jag skall vara helt ärlig så var det bättre så här. Perfekt resultat för mig.

– Det var första gången som vi körde när det regnar här så det var en otrolig utmaning men det är precis vad jag gillar. Vet inte varför jag kan plocka ut max ur mig själv. Kanske är det en förmåga som jag har att jag kan koncentrera mig så mycket som jag gör.

Daniel Ricciardo sa att det verkar vara omöjligt för honom att vinna här.

– Fjärde gången av 10 som jag står på pallen. Nu tycker jag det är på tiden att jag vinner nästa gång. Men tyvärr var Lewis för snabb idag. Men om vi hade kört om loppet vet jag vad jag hade ändrat för vi gjorde en och det var nog fel.

Starten?

– Tre försökte köra genom första kurvan samtidigt och det går inte. Såg kaoset och det var tur att jag gjorde en lite dålig start för jag kunde ta mig förbi utan att något hände.  Om det hade varit en rullande start hade kraschen kanske inte skett.

Valtteri höll med sin stallkamrat att man hade massor av tur.

– Jag hade absolut inte räknat med att stå på pallen efter dålig träning och kval så det här är ett toppresultat. Så länge det var blött hade jag problem men det blev bättre och bättre när det torkade upp .

– Det som skedde i starten spelade oss i direkt i händerna. Eftersom jag stod så långt ner på gridden hade jag gott om tid att se var jag skulle köra för att undvika vrakdelarna som låg lite överallt.

Ställning förar-VM:
1. Lewis Hamilton, Eng (Mercedes) 263 poäng
2. Sebastian Vettel, Tys (Ferrari) 235
3. Valtteri Bottas, Fin (Mercedes) 212
4. Daniel Ricciardo, Aus (Red Bull) 162
5. Kimi Räikkönen, Fin (Ferrari) 138

Banan är krokig med 29 kurvor som kräver att föraren är helt koncentrerad så det är kanske inte så underligt att Kevin och Carlos Sainz ett par gånger sa till sin raceingenjör att hålla tyst och inte prata i onödan.

Varv 38 åker Marcus Ericsson baklänges in i räcket och säkerhetsbilen kom ut för tredje gången. Och Lewis frågade varför.

– Varför kör säkerhetsbilen så långsamt? Däcken blir kalla, klagade han.

Innan loppet sa flera förare att det här är säsongens längsta när det gäller ren körtid. De hade rätt. På grund av regnet tog varvet ganska många sekunder mer och när flaggan kom ut efter drygt två timmar hade man bara kört 58 av av de 61 varven.

Vad skall man säga om Marcus?

Man hoppades att han skulle kunna knipa en poäng eftersom en efter en föll bort och han var ett tag uppe på 13:e platsen. Och så gör teamet att urbota dumt misstag och sätter på fel däck vid bytet.

– Blev panik och jag stod kvar alldeles för länge. Med de mjuka däcken gick det inte att köra så det var bara att komma in igen och få de ultra mjuka som jag skulle haft från början.

Det hela slutade med att han åkte in baklänges i samma kurva som han hade kraschat i på träningen.

– Jag gick över gränsen två gånger och det får man inte göra.

Domarna reagerade inte under loppet men efteråt kallades Sebastian, Max och Kimi upp till ett förhör. Man kollade videon och hade muntligt förhör med alla och kom fram till att man kan inte säga att någon var skyldig till kraschen. Så de blev frikända.

Lewis har nu ökat på sin ledning i vm tabellen och har 263 poäng mot Sebastians 235. Valtteri är trea med 212.

Kimi är femma med 138.

Nästa lopp är Malaysias gp och det körs den 1 oktober.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".