Fredrik af Petersens
Fredrik af Petersens om Sauber-förarna. Foto: Antonio Calanni

Af Petersens: ”Vem av Marcus och Wehrlein får stanna kvar?"

Tillbakablick på Singapore.

Ferrari skrev på sociala medier att Max Verstappen var den skyldige till kraschen i starten. Christian Horner, Red Bulls stallchef, säger att de borde kolla ögonen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Kan bara hålla med. Det var Sebastian som satte igång kedje-reaktionen när han svänger ner för att täcka Max men ser inte Kimi Räikkönen, som gjort en perfekt start. Max blir inklämd mellan de bägge Ferraribilarna och har inte en chans.

Veckan innan loppet hade Sauber besök av Fiatchefen Sergio Macchione och Scuderias stallchef Mauritzio Arrivabene och det var nog inget artighetsbesök. Vad var anledningen?

Nästa år fortsätter Sauber med en Ferrarimotor men kommer den att döpas om till Alfa Romeo? Eller vill man köpa teamet och döpa om det till Alfa Romeo?

I Hinwill finns en av de bästa vindtunnlarna i Europa finansierad av Mercedes när de var partner till Sauber. Så en extra vindtunnel för hela Fiat-koncernen vore ju inte helt fel. Där testades bland annat Audis Le Mans-bil och den Bugatti som satte ett nytt hastighetsrekord.

Tunneln kallades också för Kimi Tunneln därför Iceman var en del av den affär mellan Sauber och Mercedes så att finländaren kunde flytta till McLaren, som körde med den tyska motorn. Tunneln lär ha kostat 40 miljoner att bygga och man räknade enligt uppgift av 15 så Sauber var ”bara” skyldig 35 miljoner. Det finansierades via ett räntefritt lån från Mercedes-banken och summan som man betalade varje månad var inte särskilt hög så det tog många år innan lånet var betalt. Och under den tiden ägde en av Mercedes svåraste konkurrent aktiemajoriteten i Sauber. BMW.

Var man där för att diskutera vem som skall köra bilarna nästa år och försöka göra det till ett juniorteam som Red Bull har gjort med Toro Rosso? Ingen hemlighet att man vill placera en eller bägge av sina två juniorförare Charles Leclerc, som leder F2-mästerskapet och nog har största chansen, och Antonio Giovinazzi i F1. Sauber är i så fall enda alternativet för Haas, som också kör med den italienska motorn, har bekräftat att man fortsätter nästa år med Romain Grosjean och Kevin Magnussen.

Men inte säkert att den nye teamchefen Frédéric Vasseur går med på det. Han vill föra tillbaka teamet till mittfäl-tet och men risken är för stor att det skulle nog inte fungera med två debutanter. Fransmannen har sagt att det är han som är chef och den som bestämmer vem som kör. Så det blir en kompromiss? Vasseur får välja en förare och Ferrari den andre.

Efter kvalet, där Marcus kraschade, satt han och Vasseur ensamma vid ett bord och hade ett långt samtal. Minerna var ganska allvarliga. I loppet tog han i för mycket för att ta igen förlorad tid och kraschade igen på samma ställe. Erkände snabbt att det var hans fel. Men teamet gjorde också en rejäl tavla när man satte på fel däck i starten. Regndäck istället för intermedia. Vid ett annat bytet fick han också fel däck och tvingades komma in en extra gång.

Om en av Ferrari-juniorerna kommer till Sauber, vem av Marcus och Pascal Wehrlein får stanna kvar? Tysken har sagt att han inte utesluter att han kör för teamet 2018. Han och Vasseur lär haft ett längre samtal. Och på något sätt är också Mercedes inblandad eftersom han är en del av deras motorsportsteam. Själv säger han bara att samtal pågår men vill inte kommentera mer.

Att teamets ägare vill att Marcus fortsätter råder det inget tvivel om. Själv har han dock sagt att han måste få bättre resultat. Visserligen har han i flera lopp legat före Pascal men det är tysken som kört in poängen. Hur det hela kommer att sluta får vi inte reda på förrän om några månader.

Kimi Räikkönen har sagt att han har inte pratat med Sebastian Vettel efter kraschen i Singapore och varför skulle han göra det för det ändrar ju inget.

– Jag gjorde en bra start och sedan blev jag påkörd.

Som årets understatement kan man säga är hans kommentar när Iceman säger att få bägge bilarna direkt utslagna är inte precis vad man önskar sig.

Max Verstappen och Sebastian har tidigare haft vissa diskussioner och den här smällen har inte förbättrat förhållandet mellan dem. Enligt holländaren har Seb inte bett om ursäkt.

– Om han inte styrt ner hade Kimi kört om mig och inget hade hänt. Men jag låg mellan och kunde inte svänga till höger för där fanns ju Seb.

Kraschen innebar att tonåringen rent matematiskt inte har en chans längre att vinna titeln. Kvar finns trion Lewis Hamilton, som leder, före Sebastian Vettel och Valtteri Bottas.

Sedan Liberty Media köpt de kommersiella rättigheterna har de öppnat upp inte bara social media utan också virtuella.

I Singapore gjorde Formula 1 och Tata Communications ett mycket intressant experiment. En 360-graders video så att man var man än befinner sig i världen kan se vad som händer i depån och runt banan som om man själv är där. Och det utan den vanliga 30 sekunders fördröjningen mellan videos och live-tv. Så det är första gången som live 360-graders videosignal och tv-bilderna kan ses samtidigt. Så med sin tablett kan man som ett komplement till tv-bilderna se vem som går omkring i depån eller ett däcksbyte under loppet.

Och fler nyheter är på väg. Som till exempel att man skall kunna se loppen live via internet.

Nästa lopp är Malaysias GP den 1 oktober och det är tyvärr sista gången det körs. Arrangörerna tröttnade på att Bernie Ecclestone alltid höjde priset. De sa upp kontraktet innan Liberty Media köpte rättigheterna och då var det för sent att ändra sig.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".