Marcus Ericsson och Radiosportens F1-expert-
Marcus Ericsson och Radiosportens F1-expert- Foto: TT/SR

Fredrik af Petersens: ”Totalt misslyckad tävling av Ericsson”

Fredrik af Petersens: ”Det måste börja lossna för Marcus”
4:27 min

Radiosportens F1-expert kommenterar Malaysia GP där Max Verstappen var först i mål. Marcus Ericsson slutade på sista plats.

En stor vinnare på Sepang International Circuit. Max Verstappen. Holländaren vann på s.k. merit. Han fick inte segern gratis. En stor förlorare. Kimi Räikkönen. En stor hjälte. Sebastian Vettel. En liten förlorare. Valtteri Bottas som inte kunde hjälpa sin stallkamrat. Och Lewis Hamilton, som inte hade en chans mot Max, som gav sig själv en sen födelsedagspresent. Dagen innan hade han fyllt 20 år.

Kimis lopp tog slut innan det ens börjat.

Icemans bil stod i garaget när starten gick.

Panik är det mildaste ordet som beskriver stämningen hos Ferrari på gridden. Kimi förklarade att motorn hade ingen kraft. Batteriet var helt tomt. Massor av mekaniker svärmar runt Icemans bil för att försöka lösa problemet innan starten. Fia´s besiktningschef Jo Bauer höll ett vakande öga på dem så att de inte gjorde något eller bytte ut en del som bröt mot reglerna. Kimi själv tycktes ta det hela med ro för han gick därifrån. Men om det gamla ordspråket stämmer att skenet bedrar så är det helt rätt den här gången. Iceman måste ha kokat inombords. Men man kunde inte lösa problemet utan rullade snabbt tillbaka den till garaget.

Hade Iceman äntligen kunnat vinna igen?

– Omöjligt att säga men jag är säker på att jag hade haft en bra bil.

Vilken plats det hade blivit får vi aldrig reda på.

Var det samma problem som Sebastian hade dagen innan i kvalet?

– Ingen aning för jag vet inte hur han upplevde det och jag kör ju inte hans bil. Jag vet inte riktigt vad mitt problem var och jag tror inte att någon av oss vet det.

För det så stolta teamet var allt fram till starten pinsamt. Sebastian Vettel motor fungerar inte heller i kvalet och tysken får inte ens en tid. Scuderia tvingas gå till Fia och be om tillåtelse att Seb skall få starta. Självklart var det inga problem men bara att tvingas gå genom processen måste ha känts taskigt.

Men eftersom han inte fick något tid startade han från sista rutan. Att man bytt ut massor av delar och han fick ytterligare straff, att flyttas ner på gridden, spelade ingen roll. Lewis Hamiltons enda utmanare kunde ju ändå inte stå längre bak. Och så dramat med Kimis bil.

Max vann och hans önskan gick i uppfyllelse. Holländaren sa i lördags att han äntligen ville ha ett bra resultat på en söndag efter ha brutit sju av 14 lopp i år.

Det har varit en dramatisk säsong så den här segern känns verkligen skön.

Tog inte många kurvor innan han satte in den första attacken och den räckte.

– Såg att Lewis hade dåligt grepp och att han hade mer att förlora i mästerskapet än jag så jag tog en större risk.

På ett sätt kan man ju säga att han fck en present av Ferrari eftersom Kimi inte kom till start.

– Har ingen aning om hur det hade kunnat påverka resultatet om han varit med men vi såg ju hur snabb Sebastian var.

Och det som ingen trodde skulle vara möjligt var möjligt. Holländaren körde lätt ifrån Lewis och i mål var gapet inte mindre än 12,77 sekunder.

Lewis gratulerade Max till segern men det var inte den uppspelta Lewis som vi brukar se på pallen.

– Att komma tvåa är inte det man drömmer om. Det var ett tufft lopp och bara att erkänna att både Max och Daniel var snabbare än oss. Så enkelt var det.

– Vi har en hel del arbete framför oss så att vi inte får stryk igen.

Attacken från Max?

– Jag visste inte hur nära han låg men när han kom upp jämsides försökte jag försvara men ville inte ta en för stor risk med tanke på mästerskapet och lämnade plats. Hade också problem med batteriet.

Och som vanligt med däcken.

– Med bägge blandningarna var det svårt att köra och hålla uppe tempot. De mjuka var något bättre än de super mjuka. Med anda ord. Vi har hela helgen alldeles för långsamma och det betyder att vi har mycket arbete framför oss.

Att hans ende rival om titeln kunde köra upp sig från sista startplats till fjärde oroar honom.

– Det var ingen överraskning för Sebastian var snabb hela helgen. Hur det kommer att se ut i de resterande loppen vet jag inte.

– Jag fick några poäng till och och varje är viktig.

Lewis har kört in 281 poäng mot Sebastians 247. En skillnad på 34. Valtteri är trea med 222 och Kimi femma med 138.

Lewis var långt ifrån lika talför som vi brukar se honom när han vinner. Under presskonferensen satte han på sig solglasögon och stirrade bara ner i bordet när han svarade på frågor. Mens Max och Daniel skrattade. När Max sa några ord på sitt modersmål hällde australiensaren vatten över honom och bägge skrattade högt och ljudligt. Lewis drog inte ens på munnen.

Daniel såg också snabbt att bägge Mercedes bilarna hade svårigheter.

– Jag ville om Valtteri så snabbt som möjligt men han försvarade sig bra. Så det dröjde ett tag innan jag kom om.

I år är det återigen tillåtet att prata med föraren under loppet. Men alla tycker inte om det eftersom de känner sig störda i sin koncentration.

17 varv senare var det Daniel Ricciardo som fick en varning.

– Gasa för inom tre till fyra varv är Sebastian ifatt.

– Jag fick hela tiden information från min ingenjör men till slut sa jag till honom att hålla tyst.

De sista varven kom Sebastian ifatt men inte om.

– Han hade ett allvarligt försök. Det var tätt mellan oss men om kom han inte.

Med tre varv kvar att köra för australiensaren beröm av sin ingenjör.

– Du har knäckt Seb. Bra kört för han måste spara på däcken.

På varvet tillbaka efter målgång krockade Sebastian och Lance Stroll och Ferrarins bakvagn blev totalt sönderslagen. Seb fick lift tillbaka till depån av landsmannen Pascal Wehrlein. Domarna kollade videon flera gånger och kom fram till att ingen skulle bestraffas.

Men vad händer om växellådan eller motorn eller bägge blev så skadade att de måste bytas ut till nästa lopp i Japan nästa söndag. Om man tvingas får Seb ett straff eller ej? Det är en mycket svår fråga att svara på. Sebastian klassades som fyra och det hände på väg tillbaka efter målgång. Byter man kan de andra nio teamen säga att Sebastian fått en fördel med en ny motor och kanske lägger in en protest. Å andra sidan skedde det efter att lopp flaggats av men det spelar tydligen ingen roll. Domarna i Japan kommer att diskutera det och en sak är helt klar.

Diskussionerna började redan efter loppet. Några sa att domarna i Japan kunde låta nåd gå före rätt och låta dem byta. Andra sa att det går inte utan straff.

Det är ingen lätt uppgift och någon eller några kommer att känna sig orättvist behandlade.

Valtteri Bottas gjorde en nästan perfekt start för att komma upp till andra platsen och hjälpa sin stallkamrat.

– Jag ser absolut inget positivt efter det här loppet, sa Mercedes teamchef Toto Wolff.

– Självklart kan man säga att när det gäller poäng har vi förbättrat oss i de två mästerskapen. Men vi gjorde enbart för de problem som Kimi och Sebastian hade. För mig handlar det bara alltid om hur snabba vi är och idag förlorade vi 30 sekunder till Ferrari och antagligen också till Max.

Han fortsätter med att säga att det gått lite grus i maskineriet och man har inte vunnit i Malaysia sedan 2014.

Varje år hade vi problem. Och när det gäller att simulera det här loppet händer det alltid något oväntat.

Problemet som Mercedes har med däcken.

– Vi måste förstå varför de fungerar ibland och ibland inte. Varför de inte hela tiden ligger inom det s.k. fönstret när det gäller temperaturen. Värst är det för oss när det är riktigt varmt. När det blir molnigt har vi inga problem men när de försvinner och vi sätter på de nya däcken är svårigheterna tillbaka.

– När det gäller motorstyrkan är skillnaden inte så stor längre. Det handlar om balansen, hur bilen ligger på banan och om däcken blir överhettade eller ej.

Så Wolff är kanske glad att det här var det sista loppet på Sepang Internationa Circuit. Men om man inte hittar en lösning kan loppen i Brasilien och Abu Dhabi blir svåra. Kanske också Mexiko.

Marcus Ericsson hade en totalt misslyckad tävling. Sist och nästan en halv sekund efter Pascal Wehrlein. Själv kunde han inte förstå det och det kan inte jag heller.

Efter 19 lopp var det här avskedsföreställningen. Förarna har alltid gillar banan och utmaningen med värmen och luftfuktigheten och man sa att man kommer att sakna loppet.

Banchefen Razlan Razali säger att när Bernie Ecclestone var chef fick man inte mycket för de miljoner som man betalde. Med de nya ägarna Liberty Media säger han att mycket har inte ändrats. Kanske utanför banan gör man mer för åskådarna men inte när det gäller vad som händer på banan. Under de 19 åren som loppet körts har det kommit många turister men man har inte lyckats locka till sig lokalbefolkningen och det är det största problemet. Till det loppet hade man sänkt biljettpriset radikalt och det hjälpte. 110.602 åskådare över tre dagar. Mer än på mycket länge.

Premiärministern sa att man skall utvärdera situationen och att om man kommer fram till en lösning och en finansiell lösning då kanske kommer loppet tillbaka.  

Till dess säger jag säger Selamat Tinggal, Malaysia!

Mer om Blogg: Formel 1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".