Fredrik af Petersens blogg
Foto: Frank Augstein

Af Petersens: Så vill Sauber vända negativa trenden

Fredrik af Petersens skriver om Saubers samarbete med Ferrari som är på gång.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Saubers nya teamchef Frederic Vasseur säger att om man får ett utökat tekniskt samarbete med Ferrari så skulle det innebära att stort steg framåt.

De har gått knackigt för det schweiziska teamet de sista åren. 2001 blev teamet fyra i konstruktörs vm men sedan har det gått baklänges och förra året var man sist i mästerskapet.

För 2018 har man skrivit på ett nytt kontrakt med Ferrari men med en stor skillnad mot årets. Man kommer att köra med samma motor som Scuderia, alltså inte en ett år gammal som den här säsongen, och växellåda.

Vasseur säger i en intervju att samarbetet kanske kan gå ännu längre och att man kan få så kallade icke listade delar. Det är de delar som ett team enligt reglerna inte själva behöver producera, som till exempelhjulupphägningar. Motsatsen är listade delar som till exempel monocoquen, vingar, säkerhetscellen med mera

Enligt fransmannen skulle det vara en stor hjälp att få det här tekniska samarbetet och det skulle vara en snabb väg att förbättra allt för det är ett stort steg som man kanske kan ta på bara tre månader. Målet är att teamet skall köra upp sig till mittfältet igen.

Samtidigt ville Vasseur inte ge upp det know how och teknologi som finns i stallet för han vill inte vänta på att Ferrari skall komma med nästa uppdatering. Man har en bra själva en bra bas och med en av Europas bästa vindtunnlar kan man själva göra mycket att det viktiga aerodynamiska arbetet.

Man vill nämligen behålla en stor del självständighet precis som Haas, som också är en Ferrari kund. Amerikanarna fick en fråga från Ferrari angående en av deras juniorer men tackade nej. Man fortsätter med Romain Grosjean och Kevin Magnussen.

Allt det här får Sauber inte gratis från Scuderia, som vill att åtminstone en av deras juniorförare kör för Sauber nästa år. Den som nog har den största chansen är den nykorade f2 mästaren Charles Leclerc.

– Just nu diskuterar vi det tekniska samarbetet och hur vi kan utöka det, säger Vasseur.

– Nästa ämne är förarna och det är en del av samarbetet med dem.

Sista helgen i november körs två finaler i Abu Dhabi. Dels F1 och dels det nya mästerskapet Formula 1 eSports.

Efter kval, varade i en månad, möttes 40 av de bästa spelarna i världen i London för att göra upp om de 20 final platserna. Fyra grupper med 10 deltagare körde åtta heat, inklusive däcksbyte, DRS och undercut.

Alltså allt som sker i ett verkligt lopp. Det första heatet kördes på Interlagos banan i Sao Paulo, det andra var i Silverstone och som vanligt regnade det. I alla fyra grupperna blev det en spelare som vann dubbelt.

En mycket intresserad åskådare kommer säkerligen Max Verstappen att vara. Han har sagt att han har tävlat mycket i internet. Om jag har läst rätt så finns det tyvärr ingen svensk som kvalificerade sig till finalen.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".