Fredrik af Petersens.
Fredrik af Petersens. Foto: SR

Fredrik af Petersens: ”Tyvärr är världen full av idioter”

Tyvärr är världen full av idioter. De kan spy galla över andra och hota och skriva fake news på social media och förbli anonyma som de fegisar de är.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Max Verstappen fick ett straff i USA för att han kört om Kimi Räikkönen och var trea i mål. Straffet på fem sekunder gjorde att han flyttades ner en plats.

En av domarna var den före detta F1-föraren Mika Salo från Finland och han har försvarat straffet. Och det gillade tydligen inte någon för Mika har fått flera mordhot.

– De flesta kom från Holland och hot får aldrig tolereras, säger han till SuomiF1.

Mika förklarar det hela med att regler är regler och att Max körde utanför banan och fick en fördel och kom förbi Kimi. Gör man det får man det straff.

Hans profil på Wikipedia har blivit omskriven men det som skrevs tyckte han bara var roligt. Där stod det att Mika var en oberoende domare som betalas av Ferrari så att Scuderia blir världsmästare. Samt att han hjälpt teamet genom att dela ut ett felaktigt straff. Det träffade de holländska fansen så hårt att de började gråta som barn. Efter ett tag kom den riktiga texten tillbaka.

Att pappa Jos Verstappen skrev att Fia betyder Ferrari International Assistence kan man ta som ett skämt men det går alldeles för långt när Max pekar ut en domare, Garry Connelly, och kallar honom för mongolid.

Men det fanns också andra förare som under hela loppet gjorde samma sak men inte blev straffade. Det vill säga körde utanför banbegränsningen och utnyttjade det. Något som Red Bull inte kunde förstå.

– Om man kollar alla data som finns så ser man det skedde många gånger men den ende som blev bestraffad var Max, säger teamchefen Christian Horner.

Stämmer, men då måste man också säga att då var de flesta förarna ensamma och körde inte mot någon annan om en placering. Alltså behövde domarna inte kolla upp det och reagera. Men det finns ett fall som RD drar upp.

Valtteri Bottas mot Daniel Ricciardo. Finländaren fick en fördel men inget straff.

– Han körde utanför banan, tillbaka igen och låg fortfarande före i nästa kurva, säger Horner.

– Vi kan plocka ut ytterligare fem eller sex tillfällen.

Max och Valtteri körde också mot varandra.

– Jag gjorde en manöver och han kör vidare utanför banan, berättar holländaren.

– Han fick inget straff trots att han absolut fick en fördel för om han fortsatt på banan hade han hamnat bakom mig.

Den före detta Red Bull föraren Mark Webber har heller inte glömt Garry Connelly. Det lär vara han som drog igenom att Mark fick straffet 10 platser ner på gridden i nästa lopp för att han stannade och gav Fernando Alonso en lift tillbaka till depån i Singapore.

Horner avslutar med att säga att det var en spännande final som förstördes för plötsligt kom temat Track Limits.

I Austin räddade Sebastian Vettel en matchboll i kampen om VM-titeln mot Lewis Hamilton.

På söndag kommer nästa chans för engelsmannen och det skall till mycket om han inte på Autodromo Hermanos Rodriguez vinner sin fjärde titel. En femteplats räcker oavsett på vilken Seb kommer i mål. Om tysken blir tvåa behöver Lewis bara bli nia. Trea och det är förlorat oavsett på vilken plats Lewis kör i mål. Enda chansen för tysken att fortsätta att hoppas är om han vinner vinner och det blir en nolla i protokollet för Lewis. Kommer knappast att hända. Med två undantag har engelsmannen har varit bland de fyra bästa i varje lopp den här säsongen. I Monaco blev han sjua och i Baku femma. I andra halvan, som startade i Belgien, har han vunnit fem lopp och blivit tvåa en gång. Så Lewis har utan tvekan en ordentligt flyt.

– Och mexikanarna vet hur man festar. Om jag vinner hoppas jag att jag får en sombrero och kommer att vara på en av festerna.

Det kan man inte säga om Sebastian och Ferrari. Ingen seger efter sommarlovet.

Trots att allt pekar på en seger för Lewis höjer Mercedes dock ett varnande finger. Den tunna luften kan bli ett problem och en fördel för Scuderia. Enligt favoriten behöver man maximal downforce och det gör honom lite orolig och han tror att han kan få svårigheter.

– För just downforce är Ferraris starka sida för det har vi sett på flera banor.

Ett påstående som Sebastian håller med om.

– Alla kommer att köra med med downforce men banan ligger 2.285 m över havet och det gör att det blir ovanliga omständigheter. Trots en stel bakvinge har vi mindre downforce än i Monza.

Förra året satte Valtteri Bottas ett nytt hastighetsrekord med 373.5 km/tim och det kommer inte att slås i år. Bilarna och däcken är ju bredade och det i sin tur betyder mer luftmotstånd. Att det inte kommer att gå så fort är kanske bara en fördel för bromsarna. Även om de finns en lång raka kyls de inte lika mycket som på andra banor på grund av den tunna luften. I tre kurvor blir det hårda inbromsningar och pessimisterna befarar att en bromsskiva kan explodera.

När det gäller Marcus Ericsson kan man bara hålla tummarna att det äntligen lossnar.

Daniil Kvyat kommer inte att köra för Toro Rosso fler lopp. Ryssen har blivit ersatt av Brendon Hartley, som körde i USA, och Pierre Gasly kommer tillbaka efter sin korta utflykt till Japan förra helgen.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".