Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fredrik af Petersens
Fredrik af Petersens hyllar Lewis Hamilton. Foto: TT och SR

Fredrik af Petersens: ”Hamilton vinner välförtjänt”

Racerförare är tuffa killar som utsätter sig för stora faror varje gång de sätter sig i bilen och trampar gasen i botten. Men de är också människor med känslor som alla andra.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Ett foto tagit strax efter målgång visar Lewis Hamilton, som precis har vunnit sin fjärde titel, helt ensam i en hörna i garaget. Flera handdukar över huvudet och det råder inget tvivel om vad han gör. Torkar glädjetårarna ur ögonen. Och varför inte? Det är över. Trycket och pressen, som måste ha varit enorm, är borta. Från ena minuten till den andra.

Sebastian Vettel ledde tabellen de 12 första loppen. I det 13:e, Italien, tog Lewis över och på sex lopp vände han inte bara på det hela utan vinner också VM-titeln.

Hjälpte Max Verstappen Lewis Hamilton att vinna sin fjärde titel? Skulle holländaren inte ha utmanat Sebastian Vettel i starten?

Nej blir svaret på bägge frågorna. Max uppgift som racerförare är att köra så bra han kan och allra helst vinna lopp. Och det var exakt vad han gjorde i Mexiko. Han vann starten från andra rutan och det fanns absolut ingen anledning varför han sedan skulle släppa förbi Sebastian. Det var tyskens uppgift att ta tillbaka första platsen men det gick helt snett i tredje kurvan. Och där kanske kampen om titeln egentligen avgjordes.

Lewis såg sin chans och försökte utnyttja kampen mellan Max och Sebastian och dra förbi på utsidan av Sebastian men de två krockade lätt och bägge tvingades uppsöka hjälp. Seb en ny framvinge och Lewis byta ut ett punkterat bakdäck.

– Jag hade sagt att jag inte skulle dra mig undan i första kurvan och tycker inte att jag var för aggressiv. Placerade bilen i rätt position och lämnade ändå tillräckligt med plats för de bakom mig. Sebastian körde på mig med avsikt.

– Jag är inte helt säker, svarade hans racingingenjör Peter Bannington.

En av Lewis kommentarer efter loppet var samma som han har låtit tatuera.

– Still I rise.

Det gjorde han. Från sista till nionde plats.

– Är det autocross vi kör, undrade Sebastian.

Domarna tyckte varken det ena eller det andra och ansåg att det var en racing incident.

I en intervju efter loppet sa Mercedes teamchef Toto Wolff att han inte ville kommentera vad som hände för att inte förstöra stämningen. Men det var helt klart att han ansåg att det var tyskens fel och att han skulle bestraffas. Jag håller med domarna och det spelade ju ingen roll. Lewis blev ju ändå världsmästare för fjärde gången och därmed den bästa engelska F1-föraren genom tiderna och den femte föraren som vunnit så många titlar eller fler.

Flest Formel 1-titlar
7 Michael Schumacher
5 Juan Manuel Fangio 
4 Alain Prost, Sebastian Vettel och Lewis Hamilton

Lewis första titel vann han med McLaren 2008. Sedan gick det inte lika bra i några år och nästa titel kom inte förrän 2014 med Mercedes och han upprepade triumfen nästa säsong. 2016 fick han efter många kontroverser stryk av stallkamraten Nico Rosberg. I Mexiko fick han tillbaka det som han anser tillhör honom.

Innan loppet sa Lewis att han ville vinna titeln med en seger i loppet. Det gick helt snett och det blev bara en en nionde plats. Och det var första gången, så vitt jag kommer ihåg, att den som vinner titeln blir varvad av segraren i loppet. I det här fallet Max. Och av stallkamraten Valtteri Bottas, men det varvet tog han tillbaka senare under depåstoppen. Sorry när jag tänker efter så hände det faktiskt i Japan 1976 när James Hunt blev varvad i ösregnet men blev ändå mästare.

– Det här loppet gick inte som jag ville för jag hade ju siktat på en seger. Starten var bra men det var trångt i kurvan, berättar den nye kungen av F1.

Så fort som han korsade linjen hörde han Toto Wolffs röst.

– Inte loppet vi ville ha men vem intresserar det. Jag hatade varje minut. Det var fruktansvärt.

Förtjänar Lewis titeln?

Svaret är enkelt. Ja. Trots att han fått lite hjälp av Ferrari när Sebastians bil gick sönder eller han själv gjorde ett misstag eller två. Spelar ingen roll. När man såg Lewis köra så såg det så retfullt enkelt ut. Elegant. En bilkontroll som få har. Men egentligen bara i andra halvan av säsongen. I den första hade han och hans ingenjörer stora problem. Toto Wolff kallade bilen för en diva. Lewis och hans gäng slog ihop sina kloka huvuden och hittade felen och rättade till dem lagom till första loppet efter sommarlovet. Och sedan var det ingen eller inget som kunde stoppa honom.

Nico Rosberg fanns inte på plats utan gratulerade via youtube.

Sebastian körde som en ”galning” och kom upp till fjärde platsen. Kimi Räikkönen låg framför men gapet var för stort för att man skulle kunna ge Iceman en order eller rättare sagt en bön om att han skulle släppa förbi sin stallkamrat. Hade han fått det är jag helt övertygad om att han gjort det men på Ferraris kommandobrygga insåg man att det spelade ingen roll om Sebastian blev trea eller fyra.

Titeln var förlorad för med de få varv som var kvar att köra hade han aldrig kommit ifatt Valtteri Bottas, som blev tvåa. Lewis frågade flera gånger om Seb hade en chans att köra upp sig till andra platsen och varje gång blev svaret negativt. Den platsen hade kanske gjort att finalen hade skjutits upp ytterligare en gång. Men å andra sidan är jag har helt övertygad om att skulle Sebastian lyckats med konststycket hade Lewis direkt svarat och dragit förbi en eller två bilar framför.

Max körde till sig ett stort försprång och sa att han tyckte det var ett enkelt lopp. Han körde det ena snabbaste varvet efter det andra tills han fick en sträng tillsägelse.

– Ta det lugnt. Du leder med 12 sekunder, bad hans raceingenjör.

– Långsammare går inte. Idag är det Max day. Jag har haft så mycket otur i år.

Efter några minuter sa han.

– Ok.

Men att be en racerförare köra långsammare är svårt för att inte säga omöjligt. Det blev ytterligare ett snabbt varv.

– Sorry, kom det via radion.

Första gången under alla mina år i Formel 1 som jag hör en förare be om ursäkt för att han kört för fort. Inte i depån utan på banan på väg mot en seger.

Som tur visste han inte att Sebastian fyra varv från mål kört det snabbaste varvet. Hade han vetat hade ingen kunnat hindra honom för att slå det av ren prestige. 

– Starten var helt avgörande, sa Max.

Kan man bara hålla med om. Såg ut som det var en tjuvstart men det kollas så noga att att ingen komma undan. Han visste att Sebastian skulle försvara första platsen men Max hade perfekt grepp och kom om. Resten var som engelsmannen säger a walk in the park. Om man var åskådare. Inte för Max.

– Jag blev nervös för jag såg på den stora tv-skärmen att så många bilar hade brutit med motorproblem.

Valtteri Bottas andra plats var för honom en personlig triumf och det tyckte också Toto Wolff som sa att sakta men säkert så håller finländaren på att hitta tillbaka till sin gamla form. Dessutom hjälpte han Lewis att vinna kronan tack vare platsen.

– Bilen sladdade lite för mycket och i kurvorna kunde Max körde ifrån mig.

Kimi var inte långsam men hade ändå inte en chans.

– Starten var ok men jag kom inte in i suget efter en annan bil och bakom mig hade jag en hel klunga. Så det var inte mycket jag kunde göra mot Valtteri och ännu mindre mot Max.

– Ganska tråkigt lopp. Lågt fram till Valtteri och ingen bakom mig.

Ett litet jubileum blev det ändå. 90:e gången som Kimi stod på pallen. Men det intresserar honom inte. Det enda som räknas för Iceman är segrar.

Vad säger du om Lewis?

– Skoj för honom. Det har få förare klarat av. Vad mer kan jag säga? Jag respekterar vad han uppnått men jag är inte överlycklig för honom.

Sebastian var en god förlorare.

– Självklart är jag besviken. Det är mycket tufft när man har kört så hårt man kunnat från näst sista till fjärde platsen men ändå vet att när du korsar linjen har då ändå förlorat.

– Det var Lewis dag. Han blev världsmästare och har förtjänat det för att han helt enkelt var den bäste.

– Men om några månader börjar vi om igen.

Efter prisutdelningen tog en dj från Holland över kommandot och spelade öronbedövande musik. Alla rörde sig mer eller mindre i takt. Utom en. Iceman. Han stod helt still och bara tittade.

Man får inte skriva svavelosande ord men det är inte långt ifrån att jag gör det. Det var Marcus bästa lopp på länge. Bättre än Mexiko.

Startade som 12:a och låg som bäst åtta. Efter däcksbytet 14:e och det fanns faktiskt en liten chans att det äntligen skulle bli en poäng. Men så sprängs motorn, som börjar brinna. Dessutom hjälpte inte den visuella säkerhetsbilen heller.

Nu när Lewis har vunnit titeln skulle det inte förvåna om han kommer att hjälpa Valtteri att bli tvåa och därmed bli vice mästare. Mercedes vill gärna ha full pott. Sebastian har bara 15 poäng mer med två lopp kvar.

Nästa lopp är Brasiliens GP den 12/11. Och det kan bli Felipe Massas sista på hemmaplan. Veteranen har nämligen tröttnat på att Williams inte har sagt något än och mer eller mindre krävt ett svar innan man kommer till Sao Paulo. Felipe har också klart och tydligt sagt att han kommer inte att göra som i år. Att säga ja om teamet ringer ett par veckor innan de första testen i februari och ber honom komma tillbaka.

Fakta: Fredrik af Petersens

Fredrik af Petersens.
Fredrik af Petersens. Foto: SR

Roll: F1-expert hos Radiosporten sedan 1976. Har sett över 700 F1-lopp
Ålder: 73
Bor: Helsingborg, Koblenz och där F1-cirkusen drar fram

Varför jobbar du på Radiosporten?
– Är ett spännande och enkelt media. Kan snabbt komma ned senaste nytt utan stor teknisk uppbackning. En mobiltelefon räcker.

Vad hade du gjort om du inte arbetat med sportjournalistik?
– Ingen aning.

Egna idrottsmeriter?
– De glömmer vi.

Vad gör du på fritiden?
– Läser, och lite av allt möjligt. 

Beskriv dig själv med tre ord.
– Svårt, för vad man än säger finns det alltid någon som säger att det stämmer inte. Mina vänner säger dock att jag är lojal och ställer upp när det behövs samt ärlig. Men jag kan också säga till när det behövs.

Bästa idrottsminne?
– När Ronnie Peterson vann sin första seger i Frankrike 1973 och Gunna Nilsson i Belgien 1977.

Sämsta idrottsminne?
– När en kille som vägde 15 kg mer än mig slog mig på 100 m.

Varför ska man lyssna på Radiosporten?
– Där får man alltid snabbast de senaste nyheterna.

Mer om Blogg: Formel 1

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".