Fredrik af Petersens.
Fredrik af Petersens och Ferraris chef Sergio Marchionne. Foto: Radiosporten/TT

af Petersens: ”Med nya motorer finns risken att jämnheten försvinner”

Hur ska reglerna för motorerna se ut inom F1 efter år 2020? Det råder delad mening mellan de olika teamen.

Liberty Media, Fia och teamen har haft ett möte om hur reglerna för motorerna skall se ut efter 2020. Men något gick snett. Både Renault och Mercedes säger att risken är stor att det blir en upprustning som kommer att kosta massor av pengar. Alltså tvärtemot vad alla i F1 vill – nämligen att sänka kostnaderna. Plus att de säger att det finns en risk att det inte blir en konkurrenskraftig gridd och att de idéer som lagts fram är absolut inte vad sporten behöver.

Efter vissa svårigheter med de nya motorerna är nu alla mer eller mindre jämställda när det gäller antalet hästkrafter.

Skulle man införa nya motorer 2021 är risken stor att jämnheten försvinner och en motor kommer att bli helt överlägsen. Igen. Åtminstone i ett par säsonger.

Nu har också Ferraris chef Sergio Marchionne yttrat sig och även hans är kritisk. Hans ord väger mer än de andras eftersom Marchionne är chef för hela Fiat/Chrysler-koncernen och där ingår Ferrari.

Många före honom har sagt att Ferrari inte behöver F1 men att F1 behöver Ferrari. Och det stämmer. Scuderia har kört alla lopp sedan VM instiftades 1950 och har otroligt trogna och lojala tifosis över hela världen. Det skulle vara en megakatastrof om Marchionne gjorde allvar av sitt hot.

– Om F1 inte är den plattform som är bra för Ferrari vill vi inte vara med.

– Liberty Media har ett par bra intentioner som till exempel att sänka kostnaderna. Men det finns andra som vi inte gillar och om sporten går i en riktning som inte är bra för oss tvingar det oss att ta några beslut.

Men innan 2020 kan det inte hända något för fram till dess har Ferrari skrivit på ett kontrakt och det skulle kosta inte en smärre förmögenhet utan en större om man hoppade av innan dess.

Utan att gå in på alltför tekniska detaljer går det ut på att behålla den nuvarande 1,6 l och att göra sig av med MGH-U, en generator som på ett komplicerat sätt tar vara på energin från avgaserna, och ersätta den med en starkare MGU-K, energi från bromsarna. Varför? För att tvinga tillverkarna att bygga nya motorer.

Renault och Mercedes säger att det är bättre att lyssna på fansen som vill ha ett kraftigare och högre ljud från starkare motorer via enkla ändringar av reglerna för dagens motorer. Till exempel öka varvtalet från 3 000 till 18 000 och slopa restriktionen för bensinen i stället för att investera miljoner i nya motorer. De ändringarna skulle man kunna ha redan 2019.

Renaults teamchef Cyril Abiteboul säger att man måste vara mycket försiktig när man bestämmer nya regler för det ökar risken för en upprustningskamp som ingen egentligen har råd med.

– Även om varken Fia eller någon annan inte vill säga det så handlar det om en komplett ny motor med flera gimmicks.

Toto Wolff från Mercedes håller med och lägger till att vid en första anblick ser det inte ut som stora förändringar men de är massiva. Och det skulle innebära att tillverkarna tvingades arbeta med två olika motorer mellan 2018 och 2020 och då skulle kostnaderna explodera.

– Vi har tydligen inte lärt något av det förgånga, säger Wolff.

Bägge håller med om att de nuvarande motorerna måste förbättras när det gäller bland annat ljudet men det kan man göra utan att tvingas bygga helt nya. Man tittar också längre fram i tiden och säger att saker och ting ändras numera mycket snabbt så varför bestämma något nu som ska gälla från 2021 till 2016?

En anledning till de nya förslagen är att man vill locka till sig nya tillverkare.

Aston Martin har börjat ett samarbete med Red Bull och Porsche lär också vara intresserade. Hos den engelska sportbilstillverkaren lovordar man förslagen. Men Wolff anser att det är helt fel att ignorera de som redan finns i sporten. Han säger att prioriteten i F1 måste vara att det är attraktivt för de som är med och sedan för de som vill vara med. Så därför måste man lägga fram en plan som fungerar för alla och att de förslag som lagts fram bara ska vara grunden för en diskussion.

– Vi säger inte att vi inte vill vara med och diskutera men vi kan inte acceptera att regler läggs fram för oss som ett fullbordat faktum, säger Cyril Abiteboul.

En ny motor skulle ju innebära att kostnaden för dagens skulle vara helt bortkastade och de som är med i dag måste satsa ytterligare miljoner medan de som kanske kommer in 2021 kommer ”billigt” undan eftersom de bara behöver göra en investering.

Abiteboul säger också att många länge har funderat över att försöka förstå vad Liberty Medias ståndpunkt är i många frågor.

Vid det första mötet var inte mindre än 13 märken representerade. Förutom Renault, Mercedes, Ferrari och Honda fanns också Audi, Porsche, Aston Martin, Alfa Romes samt de oberoende tillverkarna Cosworth, Ilmor, Zytek, Magneti Marelli och McLaren.

Honda vill inte ge en kommentar. Kanske lyssnar man på teamens kritik för Fia säger att det här inte är nya regler för 2021 utan bara riktlinjer.

I Schwiez eller på Ibiza sitter en äldre herre och han ler nog i smyg – Bernie Ecclestone. 87-åringen som fick sparken när Liberty Media tog över.

I cirka 40 år härskade han som en diktator över sitt F1-rike. Hans taktik att tysta alla kritiker var lika enkel som klyftig. Härska genom att söndra. Om det var ett eller två team som opponerade sig mot hans förslag fick de andra fördelar och om det kom till omröstning så vann hans alltid. Ett annat sätt var att lägga förslaget så hårt att alla sa nej och så nådde man en kompromiss och det var alltid exakt den som var Ecclestones mål från början.

Detta system fungerade perfekt för att han gjorde alla till miljonärer. Teamchefer och förare. Gänget under bev förmögna och mekanikerna tjänade inte heller dåligt. De bästa blir ofta jagade av andra team och får en rejäl löneförhöjning om de byter team.

Nu verkar det som om det för första gången på allvar kan bli ett rejält motstånd till ändringar. Och Liberty har inte samma makt över teamen som Ecclestone hade. Och det finns en och annan som undrar om Liberty Media och dess amerikanska ägare verkligen vet vad de köpt och gett sig in på.

Helt säkert är att fortsättning följer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".