Fredrik af Petersens.
1 av 2
Fredrik af Petersens. Foto: SR
Får Marcus Ericssons kontrakt med Alfa Romeos nya F1-team?
2 av 2
Får Marcus Ericssons kontrakt med Alfa Romeos nya F1-team? Foto: TT Nyhetsbyrån

Fredrik af Petersens F1-blogg: Får Marcus Ericsson kontrakt med Alfa Romeo Sauber F1?

af Petersen: "Är optimistisk"
3:15 min

Det som alla vetat om länge är nu officiellt.
Alfa Romeo kommer tillbaka till formel 1 som partner till Sauber. Det nya namnet är Alfa Romeo Sauber F1 Team. Motorn är dock från Ferrari.

Det är 30 år sedan det italienska märket sist var med i sporten och då var det med blandande framgångar.

Nu är man huvudsponsor och det mångåriga kontraktet gäller också för strategiskt, kommersiellt och teknologiskt samarbete. Teamet kommer att få tillgång till Alfas motorexperter och de tekniska avdelningarna. Det som nog också lockade italienarna är Saubers moderna vindtunnel.

Alfa ingår i koncernen Fiat Chrysler Automobiles (FCA), och där finns också Ferrari, Abarth, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, Maserati och Mopar samt Comau (production systems), Magneti Marelli och Teksid.

Sauber har länge lackerat sina bilar blåa men kommer kanske att ändra färg till Alfas röda nästa år.

– Överenskommelsen med Sauber är ett stort steg framåt för att återskapa namnet Alfa Romeo, säger Sergio Marchionne, som är chef för hela koncernen, och fortsätter:

– Alfa är ett legendariskt märke som hjälpt till att skapa sporten och dess historia. Alfa kommer också att kunna dra nytta av Saubers obestridda erfarenhet.

– Å andra sidan kommer Alfa Romeos ingenjörer, som redan har bevisat sina kompetens med de två nya modellerna Giulia och Stelvio, att få möjligheten att ge Sauber den erfarenheten. Inom gruppen finns inte mindre än 87 R&D byråer.

Marchionne förklarar vidare att man blickar framåt mot ett nytt kapitel:

– Märkets alla fans vill återigen ha möjligheten att stödja en tillverkare som har bestämt sig för att börja skriva ett nytt och spännande kapitel i sin unika och legendariska historia i sporten.

Alfa Romeo dominerade motorsporten åren före andra världskriget och vann massor av lopp. Med Nini Farina och Juan Manuel Fangio vann man vm 1950 och 1951. Från 1950 till 1987 var man med i f1 både med eget team och som motorsleverantör. Säsongen 1985 var sista året med det egna teamet. Den siste föraren som stod på pallen var Niki Lauda 1978, som körde en Brabham Alfa Romeo, i Monza.

Alfa Romeo grundades 1910 i Milano och i många år var en viss Enzo Ferrari chef för tävlingsverksamheten tills han hoppade av 1929 och startade sin egen firma.

Sauber grundades 1970 av Peter Sauber och som Mercedes fabriksteam vann man klassikern Le Mans 24 timmar lopp 1989 och både VM-förare och konstruktörer 1989 och 1990. Tre år senare gjorde man debut i formel 1 är och är nu, tro det eller ej, det fjärde äldsta teamet i F1.

2001 blev man fyra i konstruktörs-VM och trea 2008 tillsammans med BMW. Två år senare blev man ett oberoende team igen och man blev sexa i VM 2012. Samma år pensionerade sig Peter Sauber och lämnade över till Monisha Kaltenborn. Hon ersattes i somras av Frédéric Vasseur. 2017 var det 25:e året i f1 och teamet fick en ny ägare. Longbow Finance S. A.

Hur den finansiella biten mellan Sauber och Alfa Romeo ser ut vet ingen utomstående. Skulle tippa att det bl.a. blir ett hyfsat finansiellt stöd. Antingen kontanter eller att man får en bra rabatt på Ferrari motorn.

Vem som skall köra de bägge bilarna 2018 har däremot inte sagt.

Man kan välja mellan tre förare. Marcus Ericsson och de två Ferrari juniorerna Charles Leclerc och Antonio Giovianzzi. Leclerc vann f2 mästerskapet iår och Giovianzzi körde för Sauber när Pascal Wehrlein var skadad i början av den här säsongen. Han har också kört första träningen på fredagen några gånger både för Sauber och Haas, som är en Ferrari kund.

Jag träffade Vasseur tidigt på måndag morgon efter loppet i Abu Dhabi på Dubais flygplats och kunde naturligtvis inte låta bli att fråga honom om Marcus kör för teamet nästa år. Svaret blev ett leende och ett svagt ja. Hoppas att jag hörde rätt.

Så det var alltså goda nyheter för Sauber, men för Ferrari var det tvärtom. Man blir av med en av sina stora sponsorer. Den spanska banken lär ha betalt upp till 40 miljoner euro per år. Man ville dra ner på summan men det gick Scuderia inte med på så nu har den spanska banken efter åtta år istället bestämt sig för att i tre år sponsra UEFA Champions League.

Lördagen den 2 december har Alfa Romeo en presskonferens i Milano. Kommer man då också att presentera de två förarna?

Relaterat

Mer om Blogg: Formel 1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".