Nico Hulkenberg är en tungviktare.
Nico Hulkenberg är en tungviktare. Foto: SR/TT

Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Långa och tunga förare är en nackdel”

Det tog inte lång tid för Sauber-chefen Frederic Vasseur att bryta med Honda som motorleverantör för säsongen 2018. En timme för att vara exakt.

– Jag kom till fabriken kl 9.00 den 17 juli förra året och mötet var klockan 10.00, berättar fransmannen i en intervju med motorsporttotal.

Ett nödvändigt beslut, för han sade att Honda befann sig i ett mycket svårt läge och hade man fullföljt kontraktet hade man också blivit beroende av McLaren för växellådan. Och det ville Vasseur absolut inte.

I stället fortsätter man med Ferrari och har ett ännu tätare samarbete med dem.

– Den här säsongen kommer det att gå bättre tack vare den nya motorn och ny personal, säger Vasseur.

Men Vasseur, som har arbetat med motorsport i 27 år, är också realist.

– Problemet förra året var chassit och med det har vi arbetat intesivt och mitt mål är att vi skall komma ifatt de team som ligger precis framför oss, säger han, och fortsätter:

– Jag anser att vi måste arbeta som Force India gjort och de har bara blivit bättre och bättre för varje år.

– Men vi måste ha tålamod. Ett sådant projekt tar mellan tre och fem år.

Och den som tror att man snabbt kan ha en bättre bil bara för att man får ingenjörer från till exempel Ferrari eller Mercedes har helt fel. För en utomstående kan F1 ibland inte vara så lätt att förstå. Man kan lätt få intrycket att man köpa sig till prestanda men utan en stor budget kan man inte köra mot Mercedes.

– Man måste dock veta vilket mål man vill ha och hur man når det, säger Vasseur.

Ett annat mål som rör enbart förarna är deras vikt. För ett par år sedan rådde ett visst bantningshets. 2017 var det lugnt men nu börjar det om igen. Och det på grund av Halo. Hela systemet väger 15 kolo och det betyder att man har mindre spelrum för att placera ballast och det i sin tur betyder att långa och tunga förare är en nackdel. Så teamcheferna har bett dem att gå ner ett par kg. Under åren har bilens minivikt stigit från 450 kg 1961 till 734 inklusive förare den här säsongen. Men det är bara en ökning med sex kg jämfört med 2017. Trots att Halo med alla förankringar är mer en dubbelt så tungt. Så det finns en risk att en förare går över gränsen och tvingas att hårdbanta.

Vem blir hårdast bestraffad?

En av dem är Renaultföraren Nico Hulkenberg. Tysken är 1.84 och är tungviktaren bland förarna med sina 74 kilo.

– Man har frågat om jag inte kan gå ner ett par kg men jag har sagt nej för det går inte, säger han.

Lättviktklassen vinns av belgaren Stoffel Vandoorne, McLaren, med 65 kilo. Marcus Ericsson är fem kilo tyngre. Regerande mästare Lewis Hamilton 68, Vallteri Bottas 70, Kimi Räikkönen 70 och Max Verstappen, Red Bull, 67. En sak har dock alla förarna gemensamt. De bär inte omkring på många gramm fett.

Att det är en nackdel att vara lång och därmed tyngre har alltid varit en nackdel i en sport där en vinst eller förlust kan räknas i 1/1000 del.

Marcus Ericsson har vid förarmöten tagit upp ett förslag. Att det skall finnas en extra vikt i bilen så att alla väger lika. De som inte är lika långa som Marcus eller Nico tycker självklart att det är ett synnerligt dumt förslag.

Men en ändring är på gång till 2019 för att göra det mer rättvist. De styrande funderar på att införa en minivikt på på 80 kg inklusive sits och den totala vikten höjs till 740. Bilens vikt blir 660 kg. En stor fördel för ingenjörerna för då kan de bygga en bil som ligger på gränsen för de vet att alla förare kommer att väga lika mycket. För den som väger mindre blir det en ballast på ett bestämt ställe under sitsen. Man vill på det här sättet förhindra att förare blir lika magra som några modeller inom modebranschen. Dessutom är det mycket viktigt att en förare mår bra och har den energi som behövs för att tävla i hastigheter över 300 km/tim. Utan energi dålig koncetration. Ibland har en förare till och med avstått från att ha en flaska med vatten i bilen för att spara vikt. Trots att loppen körts i t.ex. Malaysia där luftfuktigheten är mycket hög. Ett exempel på hur det kan gå. Nelson Piquet kollapsade på prispallen i Sao Paulo.

De nya ägarna Libert Media har mycket på gång. Vissa ändringar verkar vara positiva. Andra inte lika bra.

I år funderar man på att ändra startiden till kl 15,00 istället för 14,00. Man tror sig nå fler tittare. Tidigare stod det i regelboken exakt när träning, kval och lopp skulle starta. Nu har det tagit borts och istället står det bara att det skall gå en viss tid mellan passen. Dessutom skall starten inte vara exakt kl 15,00 utan 10 minuter senare för att varje tv bolag skall kunna visa ett kort inslag och speciellt mer reklam för den amerikanska marknaden, som är van vid det.

Genom att placera mikrofoner på olika ställen i bilen vill man förbättra motorljudet för tv-tittarna. Man skall också försöka hitta nya placeringar för kamerorna så att man bättre verkligen kan uppleva den höga hastigheten.

Vad som dock verkar vara mindre genomtänkt är att regelbundet under loppet visa ett highlight-sammandrag.

I många år har de små teamen klagat på hur inkomsterna fördelats mellan teamen. Det var enligt en fallande skala som Bernie Ecclstone skapat. Och några ändringar blev det aldrig trots många och långa diskussioner. Ferrari t.ex. som får en bonus på 100 miljoner dollar för låmg och trogen tjänst vägrade. 2015 gick det så långt att Sauber och Force India skrev ett brev till konkurrensmyndigheten i Brussel och bad dem kontrollera om systemet var i enlighet med reglerna.

Lite överaskande har de nu dragit tillbaka klagomålet.

Man skriver bland annat att man ser att Ecclestones efterträdare Chase Carey är mycket mer öppen och man märker en helt ny vilja att diskutera hur inkomsterna skall fördelas på ett mer rättvist sätt. Kommer amerikanen att bli mer generös?

Och till sist.

Marcus Ericssons nya bil kommer att presenteras den 20 februari.

Mer om Blogg: Formel 1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".