Jörgen Larsson är evenemangschef på Svenska Fotbollförbundet.
1 av 2
Jörgen Larsson är evenemangschef på Svenska Fotbollförbundet. Foto: Malin Rimfors/Sveriges Radio
Malmö FF:s publik.
2 av 2
Malmö FF:s publik. Foto: Björn Lindgren/TT

Svenska cupen – från sorgebarn till succé

5:05 min

Svenska cupen är mer intressant och populär än på många år. Bland förklaringarna nämns både "Östersundseffekten" och ökad tävlingsnerv.

Fotbollsklubbar pratar varmt om Svenska cupen och publiken har ökat på matcherna. Det är absolut ingen självklarhet om vi backar till början av 2000-talet då cupen var lite av ett sorgebarn. Men det nya upplägget som infördes 2013 med gruppspel som pågår i februari har börjat bära frukt.

– Att förlänga tävlingssäsongen och lägga gruppspelet redan i februari ger oss tävlingsnerv en månad längre, vilket är strålande, säger MFF-tränaren Magnus Pehrsson.

– Vi i förbundet har famlat, men nu blev det rätt, säger Jörgen Larsson som är evenemangschef på fotbollförbundet.

Förbundet har länge velat marknadsföra Svenska Cupen som "Vägen till Europa" och bättre marknadsföringsvärde än Östersunds resa från Svenska cupen-seger till Europa League kunde de knappast få.

– Vi har inte räknat på det, men det betyder mycket. Särskilt eftersom vi jobbat för att stärka varumärket Svenska cupen, säger Jörgen Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".