Fredrik af Petersens och Marcus Ericsson i F1. Foto SR och TT
Foto: SR och TT.

F1-bloggen: Sista vintertesten – så gick det

Sista vintertesten inför årets F1-säsong är körd och några större överraskningar blev det inte, skriver Radiosportens F1-expert Fredrik af Petersens.

Om man kollar tiderna var det som väntat de tre stora Ferrari, Mercedes och Red Bull som toppade listan. Där finns också Fernando Alonso. McLaren har i år bytt till Renault motorn. Lite längre ner på listan finns Marcus Ericsson och Sauber.

Hans bästa tid var 2,3 sekunder långsammare än Sebastian Vettel, som var snabbast med 1,17,182. Att Marcus nya stallkompis Charles Leclerc var 0,071 sekunder snabbare spelar ingen större roll.

Man skall som alltid ta tiderna med en nypa salt. Hur mycket bensin i tanken? Körde man för testa en detalj?

Man gör allt man kan för att inte avslöja vad man har och döljer det med flit för att försöka lura de andra. Kallas för Sandbagging. Så frågorna är många.

Marcus säger att han han respekt för Charles men kan och kommer att slå honom. Även om det kommer att bli tufft.

Till den andra testen hade teamet många nya delar och Marcus märkte en stor positiv skillnad. Första dagen var han snabbast i den snabba delen av banan.

– Bilen har utan tvekan en stor potential, är hans betyg.

– En helt annan bil än föregångaren. Och det som verkligen var bra var att de värde som vi hade i vindtunneln stämde överens med de som vi hade på banan.

Den här säsongen kör Marcus med en årets Ferrari motor och istället för att som förra säsongen vara på efterkälken med en ett år gammal.

– De har hjälpt oss mer på olika områden och samarbetet är ännu starkare.

Sauber har kämpat i motvind i flera år på grund av kronisk pengabrist, som hindrade ingenjörerna från att utveckla bilen. Man hade helt enkelt inte råd. Enligt tekniska experter är teamet det gäng som gjort de största framstegen i år. Därmed inte sagt att alla andra har legat på latsidan. Tvärtom.

Men i Hinwill började man helt och hållet om från början mens de flesta andra stallen mer elller mindre bara byggde en bil som är en utveckling av fjolårets. Om det räcker för Marcus och Charles återstår att se.

Teamets mål är ju att köra upp sig från sista platsen till getingboet i mittfältet. Ingen lätt uppgift och teamchefen Frédéric Vassuer vill inte lova för mycket.

– Svårt att säga och det beror enligt min mening bl.a. på att vi har alldeles för många olika däcksblandingar. Och vad som gör det minst lika knepigt är att vi måste välja däcken för första loppet i Australien innan den andra vintertesten hade börjat.

– Jag hoppas att vi kan köra ifatt de andra och sedan plocka ett team i taget. Men framgångar kommer inte från en dag till nästa.

Vasseur känner Marcus. Känner han också Charles?

– Sedan många år och han är en stor talang men hans största utmaning blir den här säsongen. Steget från GP3 till F2 är inte lika stort som från F2 till F1. Många nya banor som han snabbt måste lära sig. Charles måste helt enkelt bevis att kan kan förbättra sig och att han kan stå ut med att bli pressad.

Både Marcus och Charles körde av några gånger, de var inte ensamma, och bägge säger att det hör till när man testar. Några större skador på bilarna blev det inte.

Sauber har också en testförare. Tatiana Calderón från Colombia. Hon kommer inte att köra någon test på fredagen, har ingen superlicens, utan skall istället helt och hållet koncentrera sig på GP3.

Lite statistik.

Man har kört två tester i Barcelona och snabbast var Sebastian Vettel, Ferrari, med 1,17,182. Stallkompisen Kimi Räikkönen var tvåa och Fernando Alonso trea. Regerande världsmästaren Lewis Hamilton åtta, Charles Leclerc 15:e och Marcus 17:e.

Motorsporttotal har gjort följande analys av de två testerna. Jag har valt ut delar och bara tagit med de tre bästa plus Marcus, Charles och Lewis Hamilton.

Antal körda km/förare:
Sebastian Vettel, Ferrari, 2.993 Kilometer (748 km/dag lika med mer än två GP)
Valtteri Bottas, Mercedes, 2.719
Lewis Hamilton, Mercedes, 2.123
...
7) Marcus Ericsson, Sauber, 1.913
9) Charles Leclerc, Sauber, 1.746

Antal körde km/team:
Mercedes, 4.841 Kilometer
2) Ferrari, 4.324
3) Renault, 4.115
6) Sauber, 3.659

Snittplacering för förarna:
1) Daniel Ricciardo, Red Bull, 2,00
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 2,00
3) Fernando Alonso, McLaren, 3,80

5) Lewis Hamilton, Mercedes, 5,50

18) Marcus Ericsson, Sauber, 10,50
20) Charles Leclerc, Sauber, 11,25

Man måste dock komma ihåg att det snöade, regnade och var kallt första veckan. Så siffrorna stämmer inte helt överens med realiteten.
Alla är dock överens om att Mercedes kommer att bli mycket svårslagna. Och att tuffaste konkurrenten Ferrari kanske har ett problem. Motorn är törstig och om det stämmer drabbar det tyvärr också Marcus.

Den stora överaskningen var att det gick så bra för Toro Rosso och Honda. Men ryktet gick också att japanerna bytte motor varje dag för att slippa ett totalt haveri och slösa bort värdefull tid i garaget för att leta efter fel.

Alla inblandade förnekar självklart att man gjorde det. Pierre Gasly körde 2,104 km och Brendon Hartley, 1,722, samanlangt 3,826 km. Jämfört med att McLaren körde bara 1,978 km förra året med den japanska motorn.

Teamets tekniska chef James Key erkänner att under fyra dagar körde med tre motorer. Men bara för man hade planerat den första testen så. Att man ockå bytte under den andra testen var också planerat.

Den här säsongen har förarna bara tre motor för 21 lopp. Det betyder att en motor måste hålla ca 4,500 km innan man får byta den utan straff.

Alla experter har nu dragit sin tillbaka och går genom all information man fått från de två testerna. De fel och svagheter man upptäckte försöker man rätta till. Och det måste gå snabbt. Den 25 mars körs första loppet i Albert Park i Melbourne.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".