Petersen
Foto: TT

Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Lewis är inte en perfekt gentleman"

Efter krocken mellan Kimi Räikkönen och Lewis Hamilton på Silverstone blev det hetsiga diskussioner.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

”Iceman” var den skyldige och tog på sig skulden. Mercedes anklagade Ferrari i mer eller mindre klara ord med att ”Iceman” hade gjort det med flit.

Förutom Scuderia fanns det en viktig man som försvarade Kimi i Ross Brawn, som är sportslig och teknisk chef hos formel 1.

– Kimi hade många blandade känslor. Ibland var han mycket snabb men han betalade ett högt pris för sitt fel. Utan att tveka tog han på sig skulden och slog på det sättet direkt bort vissa konstiga och förvirrade antydningar som gjordes, säger Brawn och fortsätter: 

– Alla som kör i 300 km/h och börjar bromsa kan göra fel. Tredje platsen var fantastisk med tanke på tidsstraffet på 10 sekunder.

Efter Englands GP anklagade Mercedes i mer eller mindre täckta ordalag Kimi Räikkönen för att med flit ha kört på Lewis Hamilton. Regerande mästaren hade samma åsikt. Det var ju andra gången på tre lopp som en Ferrari krockat med en Mercedes. I Frankrike körde Sebastian Vettel på Valtteri Bottas.

– Det var antingen med avsikt eller inkompetens. Det får var och en själv avgöra, sa Mercedes tekniska chef James Allison, som jobbade för Ferrari mellan 2013 och 2016.

Med inkompetens menar engelsmannen att Kimi har glömt hur man kör racerbil.

Och snabbt började de engelska tidningarna skriva om konspirationer mot Lewis.

– Ferrari hade en intressant taktik, sa Lewis.

Sebastian Vettel svarade med klara ord:

– Löjligt att ens tänka tanken att det var med flit.

Helt rätt.

För en förare är det mer eller mindre fullständigt omöjligt att veta vad som händer när man kör på en bil. Risken är ju också stor att han själv tvingas bryta. Konstruktörstiteln är den viktigaste för teamet så varför skulle de ta risken att en av deras bilar tvingas bryta och man förlorar poäng medan den påkörde kanske kan fortsätta.

Det råder ingen tvekan om att Lewis gjorde en dålig start och därför hamnade i en svår situation. Kimi var tuff (för tuff?) och körde på Mercan. Ingen kritik mot Lewis men vi har också många gånger sett att han inte är den perfekta gentlemannen på banan. Indirekt kritik fick Lewis av sin chef Toto Wolff, som sa att de måste arbeta på att göra bättre starter.

Efter loppet försvann Lewis snabbt och vägrade att ställa upp på den vanliga intervjun i parc fermée. Martin Brundle, som skulle intervjua engelsmannen, blev varnad av Fia:s presschef Matteo Bonciani att Lewis var rasande. När Lewis stod på pallen hade han lugnat ner sig lite men var fåordig. Onödig teater som inte var värdig en mästare. Inte undra på att alla fans som stod nedanför pallen var besvikna. På sociala medier fick han massor av sur kritik och många skrev att han inte visade respekt för sina fans, gnällde, var bortskämd och osportslig. Och det var den mildaste kritiken. Andra valde ett helt annat språk för sin besvikelse.

Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene kunde inte hålla tyst:

– Om James verkligen sagt det som jag har hört skall han skämmas. Vem är inkompetent? Vem? Kimi? Hur kan han bedöma vad en förare gör när han kör? Om en förare säger så kan jag acceptera det för han vet vad han pratar om men inte från den här killen.

– James arbetade i många år för Ferrari och då måste man vara elegant. Vi är här i England och de vill lära oss hur en gentleman uppträder. Han är den förste som skulle behöva lära sig det.

Dagen efter loppet hade Lewis tänkt efter och drog tillbaka uttalandet om en ”intressant taktik”. I stället skrev han att krocken med Kimi var en normal smäll som händer i motorsport. Alltså ingen komplott mot honom.

– Ibland säger vi i stridens hetta riktigt dumma saker och vi lär oss av det. Kimi har bett om ursäkt och jag accepterar det.

Det är inte första gången som Lewis har tagit tillbaka vad han tidigare sagt och skrivit. I Bahrain kallade han Max Verstappen för idiot efter att de två hade kört ihop. Felipe Massa och Pastor Maldonado kallade han 2011 för dumma och löjliga efter krascher i Monaco.

Kommer vi att få se fler krascher på första varvet? Självklart. I första kurvan är det alltid trångt och om någon missar starten blir det ännu svårare.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".