Fredrik af Petersens: IndyCar nästa för Marcus Ericsson?

Kommer två svenskar att köra den amerikanska Indycar-serien nästa år?

Felix Rosenqvist är redan klar och nu säger Marcus Ericsson, som sitter på Saubers reservbänk, att han hellre kör det mästerskapet än formel e. En sak är helt klar. Marcus vill tävla.

– Vi kollar olika möjligheter men än är inget bestämt, säger han till Speedweek.

– Jag skulle gärna vilja köra ett helt mästerskap och Indy är nog det som ser bäst ut. Vi diskuterar med ett par team och tror att det är realistiskt att det blir något.

Målet är att via omvägen till USA att ta sig tillbaka till F1-säsongen 2020.

– Så det måste bli en snabb formel serie. Jag har ofta kollat Indy och alltid tänkt att det ser cool ut och det ser skoj ut att köra på ovalerna,

En annan möjlighet är klassikern Le Mans 24-timmars lopp.

Formel e?

– Om man vill koma tillbaka till F1 så är den serien inte den bästa möjligheten.

Tillbakablick Ryssland

Vad jag tycker är märkvärdigt att så många i F1 försvarar Mercedes teamorder i Sotji när ingen utanför depån gör det.

– Hellre en skurk i Ryssland av olika men rätta anledningar än en idiot i Abu Dhabi, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.

– Om det efter sista loppet saknas några poäng för Lewis är du den störst idioten i världen för att då tillätt du att Valtteris seger var viktigare än vm titeln.

– Någon måste ibland vara the bad guy och den här gången är det jag. Det var tufft och vi tog det säkra före det osäkra. Men jag har sett underliga resultat och förhållande har ändrats mycket snabbt. Och som vi har sett har det ju svängt många gånger den här säsongen. Ibland ledde Sebastian och ibland Lewis. Ferrari dominerar ett par lopp och sedan gör vi det.

– Så man kan absolut inte ta något för givet eller dra någon slutsats av det här resultatet. 

I social media blev det en sällan skådad shit storm mot det tyska stallet. Wolff räknade med att det skulle ske och vilka följder det kanske drar med sig för märket och dess image. Han överlade länge innan han  bestämde sig och han som många andra kommer ihåg Österrike 2002 när Rubens Barrichello fick ordern att släppa förbi Michael Schumacher.

– Let Michael pass for the championship, kommenderade dåvarande chefen Jean Todt.

Ferraris beslut får fortfarande, 16 år senare, sur kritik och många anser att det är tidernas värsta order. Wolff kom dock fram till att ändamålet helgar medlen.

– Men sedan gick det lite snett i depåstoppen, erkänner Wolff.

Hade taktiken varit att säkra en seger för Lewis så hade det enklaste varit att kalla in honom först för att byta däck. Istället följde man sig vanlig rutin och kallade in den som ledde av de två först och det var Valtteri. Man väntade ytterligare ett par varv innan det var Lewis tur och han kom ut bakom Sebastian Vettel och blev mycket överaskade och frågade hur det kunde ha gått till.

– Det var mitt fel, säger Wolff.

– Jag höll på att prata om något med James Vowles, som är vår taktiska chef, när han skulle ha kallat in Lewis.

Wolff sa också att alla i teamet är racers men det rimmar illa med det beslut man tog. Och för många gånger tidigare har han sagt att Valtteri och Lewis får köra mot varandra och man kommer inte att ge en order. Och att han säger att man är racers men ändå handlar som man gjorde har många mycket svårt att acceptera.

Publiken  kommer ju för att se spännande och dramatiska tävlingar där den snabbaste vinner och inte där ledaren nästan står stilla på banan för att släppa förbi sin stallkamrat i kurva 13.

Nu har också Ross Brawn, som är den sportsliga och tekniska chefen i f1, sällat sig till skaran och tycker att ordern var helt rätt.

– Jag har själv många gånger varit i samma situation, säger engelsmannen.

– Och personligen har jag alltid tyckt att det gemensamma intresset för teamet går före förarens. Självklart är ett sådant beslut sett ur fansens perspektiv svårt att acceptera och man kan också säga att det är inte bra för sporten.

Helt rätt. Lewis hade ju också svårt att acceptera segern som en äkta seger.

– Men teamet måste se på omständigheterna och bestämma vad som är bäst för alla, tycker Brawn.

– Stallorder är en del av sporten och det är alltid bättre att prata högt om det än att hitta på falska anledningar.

Sedan kritiserar han vad som hände under kvalet i Sotji.

– Det är inte bra för showen när en förare under kvalet med avsikt bromsar några meter innan linjen för att slippa köra tredje kvalet. De gjorde det för de ville inte starta loppet med de gamla däcken som de hade kört sitt snabbaste varv med.

– De av oss som anser att fansen år f1´s största kapital måste kolla reglerna för de måste vara så att alla förstår dem och att de gör att det blir bästa möjliga show.

Just det bästa möjlig show. Och det tycker jag inte man bjuder på när man ger en stallorder på det sätt som Mercedes gjorde. Märktes ju också på publikens reaktion. Jag rekommenderar Brawn och alla andra hos Liberty Media att läsa vad skrivits på social media.

Christian Horner, Red Bulls stallchef, har inget emot att man gav ordern men kan inte förstå varför man gjorde det på det sättet.

– Det är mycket lätt att glömma att f1 är en teamsport. Att förarna kör för teamet. Det är hela tiden en kamp mellan förarnas mästerskap och deras egna intressen och teamets kollektiva intresse. Så man kan förstå beslutet.

Men Valtteri?

– Självklart påverkar det hans moral men det var klart redan från början vilken roll han skulle ha i år. Det behöver man inte vara ett geni för att räkna ut.

Är det ingen av de här som intresserar sig för vad fansen tycker? Har de inte hört talas om den enorma shit storm som bröt ut? Tydligen inte och det tycks heller inte intressera dem.

Vem kör och tävlar man för? Sig själva eller publiken? Man får intrycket att man struntar i vad fansen tycker. Många av de som skrev kommentarer på social media skrev att de kommer aldrig mer att komma till ett lopp. Och vad tycker Liberty Media som hela tiden säger att de vill förbättra showen?

Min fråga efter Ferraris teamorder i Österrike var att om f1 är en teamsport varför har man då ett vm för förare? Från cheferna fick jag aldrig ett svar men Juan-Pablo Montoya kom fram till mig och sa att det var den bästa frågan han hört på länge.

Skulle gärna vilja ställa frågan igen.

Kan bara hoppas att vi får se ett riktigt lopp i Japan på söndag och att den snabbaste får vinna på den 5.807 km långa banan, som är nästan alla förares favorit.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista