Fredrik af Petersens: ”Ferrari gjorde bort sig – igen”

Radiosportens formel 1-expert Fredrik af Petersens bloggar efter tidskvalet i Japans GP.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

”Först gick allt snett och sedan hade vi otur”, var en tysk fotbollsspelares ursäkt efter hans lag förlorat en match.

Dagens förlorare på Suzukabanan i Japan är inte svår att hitta. Sebastian Vettel och den ursäkten kunde inte ens Ferrari utnyttja efter kvalet till Japans GP. Man gjorde nämligen totalt bort sig. Igen.

Dagens vinnare är Mercedes. Lewis Hamilton i första rutan och snett bakom Valtteri Bottas. Kimi Räikkönen fick fjärde tiden. Och Sebastian bara nia.

Det kom några droppar regn mellan andra och tredje kvalet men bara några. Av någon underlig anledning bestämde man att skicka ut Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen på de så kallade intermedia-däcken, som är mönstrade. Redan när tysken stod vid utfarten och väntade på att lampan skulle slå över till grönt sa han i radion till sin raceingenjör att det såg torrt ut.

Sebastian hade rätt. Alla andra startade med de omönstrade däcken och därmed hade han förlorat alla chanser att utmana Lewis Hamilton om pole position. Efter ett långsamt varv kom Vettel in och bytte till de rätta däcken men då var det för sent och man förlorade värdefull tid. Man hade räknat med att det skulle regna men det gjorde det inte förrän de sista minuterna när bägge försökte köra sitt första flygande varv. Så Sebastian hann helt enkelt inte köra ett snabbt varv på en torr bana.

Sebastian gled dessutom av i Spoon Curve. Redan i första kvalet snurrade tysken och ingen kunde förklara varför. Innan regnet kom hann Kimi köra ett relativt snabbt varv och fick fjärde tiden.

– Det är lätt att vara efterklok och vår taktik var inte fel för vi trodde att det var det bästa beslutet, sa Sebastian och försvarade teamet. Men hans kroppsspråk sa något helt annat.

– Och nej vi greps inte av panik när vi märkte att det gått snett.

Hans bästa tid i tredje kvalet var drygt fyra sekunder långsammare än Lewis.

– Vi hade våra skäl och det ju inte precis så att det var strålande solsken. Fem minuter senare började det regna och hade det gjort det fem minuter tidigare hade det sett helt annorlunda ut.

– Men ok. Mercedes var redan från början snabbast.

På sätt och vis måste man beundra Sebastian för att han inte kritiserar teamet. Åtminstone officiellt men är helt övertygad om att det var helt andra toner när han stängt dörren bakom sig och är ensam med cheferna.

Lewis var däremot på synnerligen gott humör. Det var hans 80:e pole position i F1 och han var riktigt stolt för han trodde inte att det var möjligt.

– Det är svårt att ta det rätta beslutet och det har varit den stora skillnaden mellan teamen i år. Att Ferrari valde intermedia hjälpte självklart oss. Varje stall har många kloka människor men att ta de rätta besluten när man står under press är svårt och där är vi det bästa teamet i världen.

Teamchefen Toto Wolff var stolt.

– Lewis och Valtteri gjorde ett perfekt arbete. Vi diskuterade mycket om taktiken om de skulle köra ut på intermedia eller slicks. Och vi tog rätt beslut i rätt tid. Men vet inte om vi hade tur eller att vi gjorde allt rätt i rätt ögonblick.

– Vi förstod heller inte hur Ferrari tänkte, sa österrikaren och skakade på huvudet.

Det var han inte ensam om.

Valtteri gratulerade Lewis till den 80:e pole position.

– För det förtjänar han stor respekt.

Hur var bilen?

– En ren njutning att köra. Även om jag missade lite i andra och tredje sektorn i tredje kvalet.

Hur överlägsen var då Lewis? I första träningspasset var engelsmannen 0,936 sekunder snabbare än Kimi och 0,994 än Sebastian. I andra var gapet 0,833 till tysken och 0,994 till Iceman. Efter det tredje hade avståndet krympt. Sebastian var bara 0,116 långsammare och Kimi 0,455. Men sedan gick allt totalt snett i kvalet. Valtteri Bottas var bara 0,229 sekunder efter sin stallkamrat mens fyran Kimi var 1,761 och ännu värre för Sebastian. 4,432 sekunder.

– Det här var inte acceptabelt, säger Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene med dold ilska.

– Jag lägger mig inte i de tekniska besluten. Vad som hände i dag gjorde mig riktigt besviken.

Med nästa kommentar får man intrycket att han tvivlar på sitt manskap.

– Vi har ett ungt team och det stämmer att ibland saknas erfarenhet och den rätta känslan.

Sebastian Vettel har aldrig gjort en hemlighet att han vill upprepa vad Michael Schumacher gjorde med Ferrari. Den sjufaldige mästaren gjorde ett gäng förlorare till stolta vinnare tillsammans med teamchefen Jean Todt, den tekniska chefen Ross Brawn och konstruktören Rory Byrne.

Hittills måste man tyvärr säga att Sebastian och hans gäng har misslyckats. Var det här Sebastians sista chans att på allvar kunna hota Lewis om vem som blir först att vinna sin femte titel?

Antagligen ja. Att först försöka köra upp sig och sedan om regerande mästaren är en smått omöjlig uppgift. Lewis har ju inte bara ett rejält flyt utan hans Mercedes bara går och går.

Har Mercedes kanske dock en svag punkt?

Kanske däcken i starten. Både Lewis och Valtteri har de så kallade soft men Max Verstappen, trea på gridden har de så kallade ultrasoft.

– Och det kan kanske bli ett problem, säger Wolff.

Dessutom kan vädret, som kan växla ganska snabbt, ställa till problem men det gäller för alla.

Innan start leder engelsmannen med 50 poäng. Hur många kommer det att vara söndag förmiddag när Japans GP för 30:e gången är över.

Att starta som nia och försöka köra ifatt och om värste konkurrenten om titeln går bara inte. Dels för att Lewis var fullständigt outstanding och utklassade alla i kvalet och dels för att en viss Valtteri Bottas finns också på banan. Och finländaren känner sin uppgift. Att skydda sin stallkamrat från ett ovälkommet besök.

Totalt snett gick det också för Marcus Ericsson. Han kraschade i första kvalet.

– Känns mycket tråkigt. Det var mitt fel. Misstog mig när det gällde greppet och var lite för snabb i kurvan.

Han tappade kontrollen och färden slutade ganska brutalt i däckshögen. Förare tack och lov helt okej men bilen sönderslagen så inte en chans att fortsätta. Sista plats på gridden.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista