Det
Foto: TT

af Petersens: Därför kör stallen gratis i Brasilien

Veckans F1-blogg handlar om nya säkerhetsåtgärder för Brasiliens GP, varför teamen kör gratis i Sao Paulo och en möjlig Ferrari-framtid för Lewis Hamilton.

Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

De senaste åren har många från formel 1 blivit överfallna och rånade i Sao Paulo på väg till och från Interlagos. 2010 försökte tungt beväpnade personer kidnappa Jenson Button vid ett trafikljus. Han undkom tack vare att hans chaufför lyckades ta dem ur fällan.

Sex gangsters överföll förra året en buss full med medarbetare från Mercedes och alla blev rånade under pistolhot. De sköt också mot en bil som stannade. Saubers och Pirellis bussar samt Fia:s bilar blev också attackerade. Pansarrutorna i bilarna räddade passagerarna från att bli rånade. Situationen ansågs så allvarlig att man övervägde att stryka loppet från kalendern.

Problemet är att enda utfarten från banan mynnar ut på en starkt trafikerad gata och där väntar rånarna. Även för brasilianska förhållanden räknas området där banan ligger till en social brännpunkt. Skyltar uppmanar förare att inte stanna med sina bilar och när det är mörkt är det tillåtet att köra mot rött ljus. Även i pressrummet har tjuvar slagit till och stulit datorer och kameror.

Det är inte bara stölder man är rädd för. Ännu mer nervös är man för kidnappningar som tyvärr förkommer väldigt ofta och är något lönsamt. Bernie Ecclestones svärmor blev kidnappad 2016 och senare frisläppt efter ett par dagar. 

För ett par veckor sedan hade Fia, Liberty Media och arrangörerna ett möte i Paris och den här helgen har man ökat säkerheten. Ett stort uppbåd av polis kommer att finnas längs hela vägen till och från banan. Teamen kan, om de vill, också själva hyra in personal från säkerhetsfirmor.

Ingen av de anställda kommer att vara klädd i teamens kläder och på alla bilar och bussar tar man bort allt som ser ut att ha något med ett team att göra.

Problemet har varit att de få poliser som varit på plats tidigt åkt därifrån. Ofta bara någon timme efter träningen. I år kommer de att vara på plats – fram till att alla team lämnat banan. 

Alla arrangörer betalar de kommersiella ägarna för att få ett lopp, en så kallad ”Race Hosting Fee”. I många år var det Bernie Ecclestone som styrde med järnhand. Förra året köpte det amerikanska företaget Liberty Media Formel 1 från den engelska investeringsbolaget CVC Capital Partners.

Pengarna från arrangörerna delas sedan till viss del ut till teamen. Hur mycket varje team får beror på ställningen i konstruktörs-VM. Men nu har alla gått på en ekonomisk smäll eftersom de inte tjänar något i de tre kommande loppen i Brasilien. Man kör helt gratis.

Anledningen är enligt Motorsport ett formfel när det sista kontraktet skrevs under. 2014 blev det klart att Brasiliens GP skulle köras på Autodromo José Carlos Pace i Sao Paulo fram till 2020. Överenskommelsen bestod av två från varandra skilda kontrakt. Ett med promotorn, som handlar om hur loppet ska genomföras – och ett med staden Sao Paulo, som reglerar den summa som skall betalas till den kommersiella ägaren.

Det första kontraktet skrevs när Ecclestone fortfarande styrde och innan Liberty Media köpte rättigheterna. Det handlade om en förlängning – men inte det med staden. Och det betyder att tack vare kontraktet med arrangörerna måste loppet köras. Men man behöver inte betala något eftersom det inte finns någon finansiell överenskommelse.

Den nya formel 1-chefen Chase Carey hade ett möte med teamcheferna i Japan för några veckor sedan och berättade om den bittra sanningen.

Alla kontrakt är hemliga så det är svårt att säga hur mycket Liberty och teamen förlorar de tre kommande åren. En gissning är att det ligger på mellan 45-90 miljoner euro.

Hur kunde det hända?

Ett rykte säger att det var Bernie Ecclestones avskedspresent till Liberty Media. En väldigt skicklig förhandlare som Ecclestone gör inte ett sådant fel. Dessutom var hans fru Fabiana i många år medlem i organisationskommittén.

Alla förare säger att en gång i karriären vill de köra för Ferrari. De senaste månaderna har ryktet gått att Lewis Hamilton sagt att han också gärna skulle göra det. 

– Jag ringer ofta till dem, säger han.

– Men bara för att prata om deras sportbilar.

Engelsmannen har ett kontrakt med Mercedes till 2021 och har inga planer på att flytta.

– Röd bil? Jag skulle inte ha något emot om min ”Merca” var röd. Mercedes är mitt team och jag vill inte köra för något annat. De är min familj men det sa jag också när jag körde för McLaren. Att jag lämnade berodde på att jag ville veta om jag kunde göra något riktigt bra med ett annat stall. Det var något som jag ville bevisa för mig själv men det behöver jag inte göra mer.

Behöver man ju inte göra när man är världsmästare för femte gången.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".