Det
Foto: TT

af Petersens: ”Chock hos Ferrari”

Årets första chock i formel 1.
Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene har fått sparken och ersätts av Mattia Binotto, som var stallets tekniska chef.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Arrivabene blev chef 2014 och ersatte Marco Mattiacci, som i sin tur hade tagit över från Stefano Domenicali, som var Jean Todts efterträdare. Alla tre har fått sparken. Domenicali är numera chef för Lamborghini. Mattiacci försvann helt och hållet.

Ryktet har gått i flera månader att Arrivabene och Binotto haft mycket svårt att samarbeta men Arrivabene har hela tiden förnekat det och kallat det för ”fake news”. Men enligt personer på insidan har situationen och oenigheten bara blivit värre och värre och det rådde helt enkelt internt kaos. Inte första gången hos Scuderia. Och det blev tydligen till slut en bitter maktkamp som Arrivabene har förlorat.

Enligt uppgift ska Sergio Marchionne, som var högste Ferrari chef tills han avled i höstas, redan förra sommaren ha sagt att om Ferrari inte vinner en titel måste Arrivabene ersättas. Och att han planerade ge Binotto mer makt. Det gick så långt att Binotto, som kom till Ferrari 1995, övervägde att lämna teamet. Han hade också anbud från andra team men tackade nej. Antagligen för att Marchionne lovat honom en högre post.

– Än en gång har någon spritt ett sådant rykte bara för att destabilisera oss och jag vägrar att kommentera ”fake news”, har Arrivabene sagt flera gånger.

Det var det tydligen inte, utan tvärtom rena sanningen.

Under finalen i Abu Dhabi ska Binotto har bett om ett förtydligande när det gällde teamets struktur och utveckling. Kaos och intriger har nästan alltid funnits hos Scuderia. Så länge grundaren Enzo Ferrari styrde som en diktator var det ingen som högljutt vågade protestera. Det gjorde man bakom ryggen på varandra. Ingen ville ta ansvar när det gick dåligt och alla skyllde på alla. Tvärtom när man vann. Då tog alla åt sig äran. Ett exempel på den stämningen som rådde och hur rädda man var för Il Commendatore.

Vid de första testerna för en ny säsong körde alltid en röd bil ut när det bara var ett par minuter kvar på testen. Och alltid med nästan tom tank så att man kunde ringa till Il Commendatore och stolt berätta att man var snabbast den dagen. Ingen vågade säga hur långsam man egentligen hade varit. Så fortsatte det i många år fram till att Jean Todt tillsammans med Ross Brawn, designern Rory Byrne och Michael Schumacher gjorde Ferrari till ett vinnande team igen.

När den nuvarande Fia-presidenten och de andra lämnade Scuderia började allt gå galet igen.

Vem bestämde att Arrivabene skulle få sparken och varför?

Med största sannolikhet Fiat-chefen John Elkham – Ferrari ingår i Fiat-Chrysler-koncernen – tillsammans med Scuderia-presidenten Louis Camilleri. Trots att han och Arrivabene kommer från samma firma som är Ferraris största sponsor. Men den som tog slutgiltiga beslutet var nog Elkham.

Varför?

Flera felaktiga taktiska beslut under loppen. Att man gjorde helt tokiga tabbar när det gällde däckval som till exempel i kvalet i Japan.

Att man inte stöttade Vettel så mycket som Mercedes hjälpte Lewis Hamilton. Vallteri Bottas fick stallorder men Kimi Räikkönen fick aldrig någon. Tvärtom.

Under ett par lopp frågade ”Iceman” de ansvariga på kommandobryggan hur han skulle köra men fick inget svar. Att man i början av säsongen hade den snabbaste bilen men inte reagerade som de skulle ha gjort när Mercedes inte bara kom ifatt utan också körde ifrån tysken och Kimi.

Kommer Mattia Binotto kunna vända på det hela och se till att Sebastian Vettel får en rejäl chans att utmana Lewis Hamilton om VM-titel 2019?

I höstas opererades Niki Lauda och han fick en ny lunga. Efter fyra månader blev österrikaren, som fyller 70 år i slutet av februari, utskriven för ett par veckor sedan från AKH-sjukhuset i Wien och flög till Ibiza för att i lugn och ro återhämta sig.

Men nu är den trefaldige mästaren tillbaka på intensivavdelningen på samma sjukhus. Influensan gick runt i familjen och Niki blev smittad.

Efter en sådan svår transplantation är faran stor att ett virus kan sänka immunsystemet till en kritisk nivå och läkarna måste bygga upp det igen. Något som kan ta ett par veckor.

I december sa han stolt att han kunde gå igen utan hjälp och att han skulle göra sig av med rullatorn i januari. Nu tvingas han antagligen att börja om från början.

Efter varje lopp kan F1-fans välja loppets förare. Listan toppas av Max Verstappen som valdes sex gånger. Daniel Ricciardo är tvåa med fyra och Lewis Hamilton och Sebastian Vettel delar tredjeplatsen med tre. En gång valdes Kimi Räikkönen.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista