af Petersens: Ericsson offer för teamslarv

Fredrik af Petersens om Marcus Ericssons och Felix Rosenqvists IndyCar-lopp – dessutom några uppgifter om Ferraris Formel 1-stall.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Tyvärr blev det inga poäng för vare sig Marcus Ericsson eller Felix Rosenqvist i deras andra IndyCar-lopp.

Marcus blev ett offer för slarv av teamet, som lät honom köra ut för tidigt efter ett däcksbyte. Något som kallas för unsafe release. Kan hända i stridens hetta, men får absolut inte hända. Den som håller koll måste vara 100 procent säker och inte ta några risker. Men det gjorde den skyldige i detta fall. Marcus var nära att krocka med en annan bil och händer det i depågatan kan det bli en katastrof.

Marcus, som var femma, lyckades undvika en krasch men fick ett straff. Att släppa förbi nästan alla andra. I F1 får föraren ett tidsstraff och teamet böter.

Vad jag aldrig har förstått är varför föraren skall bli straffad. Han tittar ju på den som är ansvarig, litar på honom och när han vinkar drar föraren iväg. Jag anser att det är bara teamet som skall straffas med till exempel poängavdrag i konstruktörsmästerskapet.

Trots att det blev ett nederlag tycker jag att Marcus bevisade att han på så kort tid har lärt sig köra en IndyCar-bil, som är något helt annorlunda än en F1-bil. I kvalet blev det bara en 16:e plats. Av någon underlig anledning har just de minuterna varit hans svaga sida. Något som han själv erkände flera gånger under de fem åren i F1. Men när allvaret börjar visar han, som vanligt, att han kan mäta sig med och köra mot de bästa.

Vandrande åskväder skall man lämna ifred.

Ericsson låg ju femma när stallet gjorde bort sig och förstörde dagen – och det blev bara en 15:e plats. Marcus är en lagspelare men jag undrar hur länge ilskan sitter kvar. Jag har sett honom flera gånger efter misslyckat kval i F1 och det var inte särskilt klokt att ställa några frågor. Vandrande åskväder skall man lämna ifred.

I kvalet gick det bättre för Felix Rosenqvist, femma på gridden, men misslyckat lopp. En krock, och det ironiska är att han blev påkörd av Marcus teamkompis James Hinchcliffe. Felix säger att det fanns tillräckligt med plats för bägge.

Att två bilar krockar tillhör sporten. Men fram till smällen hade det inte varit ett lätt lopp. Inställningar och däck trivdes inte tillsammans och Felix hade inte mycket att sätta emot när han blev attackerad och omkörd. Man löste problemet men då kom nästa. Felix blev inlåst i trafiken och kunde inte köra upp sig. Han flaggades till slut av som 23:a.

Det skrevs historia på Circuit of The Americas. Debutanten och 18-årige Colton Herta vann loppet, som kör för Harding Steinbrenner Racing Honda, och är därmed den yngste vinnaren i IndyCars historia. Pappan och chefen heter Bryan och är en före detta racerförare och numera teamägare. 2011 vann teamet klassikern Indy 500 med Dan Wheldon och för tre år sedan upprepade man triumfen med Alexander Rossi.

Två lopp körda och Amerikas racefans vet nu vilka Marcus och Felix är. Nästa lopp körs den 7 april i Birmingham, Alabama. Den 3 808 km långa banan kallas för road course med 17 kurvor. Banan beskrivs som den största utmaningen på hela säsongen för både förare och ingenjörer.

På söndag körs Barhrains F1-lopp. Och det räknar alla med skall bli en helt annan tävling än den i Melbourne. Banan är permanent och Ferrari säger att man har löst problemet som Sebatstian Vettel och Charles Leclerc hade. De var alldeles för långsamma.

Vad vill teamet inte avslöja, men en insider berättar att den nervösa stämningen är helt borta och att alla nu är mycket mer avslappnade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista