Fredrik af Petersens: Ska man bli överraskad över Ferraris agerande?

På söndag körs Azerbajdzjan GP, som är ett gatulopp, i huvudstaden Baku. Men vad pratar man mest om i Formel 1 just nu?

Sebastian Vettel mot Charles Leclerc och Ferraris teamorder.

– Och vad nu, frågade Charles under loppet i Kina.

Han var inte den ende som undrade vad som skulle hända. Skapar stallorder mer problem hos Scuderia? Det var ju tredje gången som chefen Mattia Binotto sa till Charles att ge Sebastian företräde.

Tysken fick tredje platsen till sänks. Charles hade legat trea efter Valtteri Bottas men kom aldrig ifatt. Gapet var det samma varv efter varv. Tills finländaren gasade lite mer och Leclerc blev tillsagd att släppa förbi stallkamraten. Körde Vettel snabbare?

Nej.

Han tappade till Valtteri och gjorde en del dumma misstag, som en fyrfaldig mästare inte får göra. Och Ferraris nykomling var snabbare än Seb. Men det var tysken som fick nya däck. Charles tvingade man att fortsätta med de gamla och han blev av med fjärde platsen som Verstappen tog över.

Skall man bli överraskad över Ferrari agerande? 

Egentligen inte för det stod klart redan från början att man satsar allt på Seb för man anser att han har den bästa chansen av de två att vinna titeln. Kan man diskutera.

Förra året missade tysken titeln inte bara för att Lewis Hamilton körde bra men minst lika mycket för att han själv gjorde urbota dumma misstag. Som t.ex. körde av på Hockenheim när det regnade.

– I Shanghai ville vi bara ge Sebastian en chans för att se om han kunde hänga med Bottas. Det handlade inte om att ge en förare en fördel på beskostnad av den andre, förklarar Binott.

– Det är svårt att ge en order för vi förstår förarna. Det var ingen lätt beslut. Charles är en teamplayer och det kan komma en situation då det kanske blir tvärtom. Som team måste vi försöka få max antal poäng och därför tycker jag att vi tog rätt beslut.

Tvivlarna vaknar. Man förlorade ju en given fjärde plats eftersom man lät Charles köra med slitna däck.

Ett problem hos Ferrari kan vara man tagit beslutet att Charles är nr 2 och behandlas därefter. Något som kanske kommer att straffa sig för alla de som i början av säsongen sa att nykomlingen skulle bli en tuff match för gamlingen har fått helt rätt.

I Kina fick Sebastian frågan om han tyckte att teamorder är det bästa sättet.

– Ingen aning. Fråga Lewis. Vi försöker göra allt som ett team.

Med det menade han Mercedes order till Valtteri Bottas förra året.

– Jag vill ligga före Charles och han vill ligga före mig. Så går det till och jag vill inte utveckla det mer speciellt inte med tanke på hur ni tolkar svaret, sa tysken lätt irriterad.

Sebastian tycks tro att Ferrari behandlas illa av pressen och vad som skrivits om ordern. Inte första gången som Scuderia anser sig vara ett offer. I Shanghai fick han frågan om det var en speciell artikel han menade.

– Egentligen inte. Jag tycker bara att det är dålig journalistik. Ni alla tar delar av svaret och tolkar det fel.

Lite senare ändrar Sebastian sig och säger att det är bara några som skriver på det sättet.

– Att hela tiden prata om nr 1 och nr 2 är inte frustrerande men långtråkigt att svara på samma fråga gång efter gång.

I Italien svänger det alltid mellan ”kärlek” och ”hat” i tidningarna. Några exempel.

Corriere dello Sport är inte nådig och skriver att man skall ta bort Sebs:s kaptensbindel och ge den till Charles. Marca är inte snällare och jämförde med schack. Charles var bonden som Maranello offrade.

– Oförmögen att reagera på svårigheter, långsam, förvirrad och med en misslyckad taktik. Alla problem hos Ferrari kom fram i Kina. Dessutom hotar en intern rivalitet att bryta ut. Det vore bättre om Ferrari äntligen begrep att de har skivit kontrakt med den riktige föraren. Charles Leclerc. Man skulle satsa på talangen och inte fortsätta med att försvara Vettel, skriver bl.a. Corriere della Sera.

Tuttosport skriver att Vettel såg ut att vara nöjd med sin tredje plats men hans prestation låg långt under förväntningarna. Leclerc tvingades släppa förbi honom för att spara Vettel en förudmjukelse. Så kan det inte fortsätta.

Gerhard Berger, som i två omgångar körde för Ferrari, är också kritisk. I en intervju säger österrikaren att tillvägagångssättet är fel och att det inte är rätt att säga att bara för att en förare är mer erfaren så satsar man på honom.

Vad säger Charles? Direkt efter loppet ville han inte säga något om ordern innan han pratat med teament.

– Jag är inget offer men det var frustrerande och det är helt rätt att jag i det ögonblicket var besviken för Sebastian kunde inte köra ifrån mig. Men å andra sidan är jag fullt medveten om att när man sitter i bilen ser man inte helheten. Så jag accepterade den och koncentrerade mig på mitt lopp, sa monegasken lite senare.

För att visa teamandan har Ferrari publicerat ett foto med tre leende herrar. Mattia Binotto, Sebastian Vettel och Charles Leclerc.

I Formula E har man skrivit historia. För första gången i motorsportens historia, så vitt jag vet, sponsrar ett företag som tillverkar motorcyklar en racerbil. Harley Davidson, som lancerar en elektrisk motorcykel, har skrivit kontrakt med Envision Virgin Racing.