Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Straffet är för hårt”

Kanadas GP kommer att gå till historien, tack vare ett mycket omdiskuterat och kontroversiellt beslut av domarna.
Sebastian Vettel korsade linjen först, men blev bara tvåa.

Tvåan Lewis Hamilton vann. Tysken hade fått ett tidsstraff på fem sekunder för att han kört upp på banan igen efter en avåkning.

Domarna, en av dem den före detta F1-föraren Emanuele Pirro, motiverade det så här:

– Bil nummer fem körde av banan i kurva tre och kom tillbaka på banan i kurva fyra på ett farligt sätt och tvingade bil 44 av banan för att undvika en krock.

Det tog några varv innan domen kom och Sebastian Vettel fick reda på det.

Vettel blev rasande och kunde inte förstå varför. Han ansåg att det fanns ingen annan plats för honom.

– Jag kör över gräset och han har ett fantastiskt grepp. Vad skall jag göra? Det är hans fel om han kör där han kör och om han kört på insidan hade han kört om mig, sade han via radion till sin race-ingenjör.

– Man måste vara blind om man tror att man kan köra över gräset och kontrollera bilen. Däcken är ju fulla med gräs och jag tror inte att det är en större hemlighet att man då har uruselt grepp. Jag hade tur som inte körde in i muren och var fullt upptagen med att försöka kontrollera bilen och såg inte vad som hände bakom mig. Det är en fel värld och inte rättvist.

– Det var mitt eget fel att jag körde av. Hade svårigheter med bakaxeln men de stal segern.

De stal segern

Och det visade han tydligt. Han parkerade inte tillsammans med Lewis Hamilton och trean Charles Leclerc utan puttade själv bilen in i parc ferme istället och försvann snabbt till Ferraris högkvarter. Där lugnade han ner sig men på väg till prispallen visade han vad han tyckte. Tog skylten med nummer ett på och satte den framför sin egen bil och skylten med nummer två framför Lewis Hamilton.

– Vill ni göra sporten poppis med sådana beslut, frågade Seb med riktning åt de tre domarna.

– Fansen vill se oss köra mot varandra och det är racing för mig. Det tog lång tid innan de bestämde sig och jag förstår inte hur de kom fram till det här beslutet.

Det stämmer att det tog lång tid. Tio varv.

Lewis Hamilton hade lite medlidande med Sebastian Vettel och ville att han skulle stå bredvid honom på prispallen, men tysken stod kvar ett trappsteg lägre.

En stor del av publiken buade åt engelsmannen när han fick pokalen, men då reagerade Vettel som en äkta sportsman:

– Bua inte åt Lewis. Han har inget med det att göra. Bua åt de som tog det underliga beslutet, sade han.

Hamilton sade att han hade inte kunnat avgöra om Vettel skulle straffas eller ej.

Tysken försökte köra in de fem sekunderna. Lewis hade det enkelt. Bara att följa efter och inte göra något misstag. Att han ville köra om och vinna på rätt sätt såg man men Seb försvarade sin plats.

– Det känns underligt för det är inte på det här viset som man vill vinna, förklarar Hamilton.

Inte på det här viset som man vill vinna

Sebastian Vettel tolkade attackerna som att Lewis Hamilton inte var helt övertygad om att straffet var berättigat.

På Mercedes kommandobrygga var man nervösa. Inte för att den femfaldige mästaren skulle göra ett fel utan på grund av att bromsarna var för varma.

Ferrari har sagt att man funderar på att lägga in en protest, och de har har fyra dagar på sig att samla bevis. Men problemet är att mot ett tidsstraff kan man inte protestera. Det finns dock en liten chans. Man kan protestera mot domarnas motivering att Sebastian Vettel kom tillbaka på banan på ett farligt sätt, eller att han tvingade Lewis Hamilton av banan.

Ett bevis har kanske journalisten Will Buxton. Man kan se att Lewis kör med alla fyra hjulen utanför banmarkeringen och om han hade hade kört om Sebastian hade han då brutit mot reglerna eller ej. Men om det räknas till banan kan Vettel inte ha tryckt engelsmannen av banan.

– Vi är de moraliska segrarna. Sebastian hade tur att han kunde stanna kvar på banan och gjorde inget med avsikt, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto.

Och han får medhåll av många andra aktiva och gamla racerförare.

– Jag anser att domarnas uppgift är att bestraffa en klart farlig manöver och inte ett ärligt misstag som händer när det är tuff racing. Vad som hände är inte acceptabelt på den här nivån, säger Mario Andretti, världsmästare 1978.

Inte acceptabelt på den här nivån

– Jag anser att Seb kunde ha gett Lewis mer plats men vi förlorade en spännande final på grund av straffet. Fanns tillräckligt med tvivel för att låta dem fortsätta, anser Damon Hill, mästare 1996.

– Två mästare kör fantastiskt men blir fel resultat, tycker Nigel Mansell, som vann titeln 1992.

– Har någon av domarna lett ett f1 lopp, frågade Mark Webber.

– Alla såg att ingen var glad på pallen på grund av ett dumt beslut, som förstörde ett spännande lopp för oss alla, sa Felix Rosenqvist.

– Om jag hade varit en steward hade jag inte gett Sebastian något straff, säger f.d. f1 föraren Martin Brundle.

– Jag håller med, sa Jenson Button, mästare 2009.

– Sebastian hade inget annat val. Hade fullt upp med att stanna kvar på banan. Lewis såg det, men istället för att köra till vänster valde han fel spår. Hans eget fel, anser Jacques Villeneuve, mästare årgång 1997.

– Jag är glad att vi inte har stewards i Nas, tycker Jimmie Johnson, som vunnit den amerikanska serien sju gånger.

Mercedes teamchef Toto Wolff tycker helt förklarligt att domarna handlade efter reglerna och att straffet därför var helt rätt.

– Jag är ju inte helt objektiv. "Seb" tappar bilen för att han vill försvara sin position. och regeln säger dock att när föraren kommer tillbaka på banan måste han lämna en bilbredds plats. Det gjorde han inte. Så därför har domarna i princip rätt. "Seb" gjorde det inte med flit, utan det var instinkten som tog över.

Men han vet inte om han tyckte straffet var rätt och blev lite överraskad.

– Att inte alla håller med kan jag också förstå. Om vi inte gillar reglerna för att vi vill ha tuffare racing håller jag med.

Vad tyckte han om att Vettel bytte ut skyltarna?

– Hade det varit jag så hade jag sparkat på den dumma skylten och slängt den mot bilen. Jag förstår honom. Känslor är logiska och bra för sporten.

Mercedes tekniska chef James Allison sade att Lewis Hamilton hade satt Sebastian Vettel under så mycket press att han gjorde felet.

Hamilton har sin uppfattning helt klar och anser att Vettel bröt mot reglerna.

– När du kör av skall du inte direkt köra upp på racinglinjen, utan köra ut på ett säkert sätt, säger han.

Lite kuriosa: Ferrari glömde att tala om för trean Charles Leclerc att "Seb" hade fått ett tidsstraff, och därför tackade monegasken nej till ett däcksbyte på de sista varven och chansen att få den extra poängen för loppets snabbaste varv. Han ville inte riskera att bli av med tredjeplatsen. Poängen fick istället Valtteri Bottas, som en liten tröst för fjärdeplatsen. Men han är självkritisk.

– Allt som var svårt i loppet berodde på vad som hände i kvalet. Jag ville lite för mycket.

Kampen med Daniel Ricciardo?

– Ett par gånger försvarade han över gränsen, för han väntade för att se vilken sida jag skulle attackera på. Det var en tuff fight. men det gillar jag och jag är inte sur.

Alfa Romeo blev nervösa efter förarparaden. När bilarna kom tillbaka saknades Kimi Räikkönen. Utan att någon hade sett det hade han hoppat av tidigt och gått tillbaka till teamets "hospitality". I loppet var "Iceman" också ganska osynlig. Han fick göra ett extra stopp då han hade problem med ett visir (inte hans eget) som fastnar i luftintaget för bromsarna.

– Vi var inte inte tillräckligt snabba, var hans enkla kommentar till 15:e-platsen.

Vad tycker jag om Sebastians straff?

Problemet är att det är inte samma domare i loppen utan alltid olika. Fia har en liten grupp före detta förare och en av dem är med som expert. Bland dem Mika Salo och dansken Tom Christensen. Men de andra två, icke förare utan funktionärer, väljs ur en större grupp och där anser jag ligger problemet. Vi har sett förare göra samma fel men domarna har ibland dömt ett straff och ibland inte. Ayrton Senna fick inget straff trots att han erkände utan omsvep att han kört Alain Prost av banan i Japan 1990. Lewis fick inget straff 2016 i Monaco när han körde på samma sätt som Sebastian mot Daniel Ricciardo.

Straffet är för hårt

Jag är inte en gammal förare och kan bara se det ur en åskådares perspektiv.

Racing är racing och straffet är för hårt. Om han skulle få ett straff hade en varning och böter räckt.

Låt förarna kämpa mot varandra på banan och inte mot domarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista