af Petersens: ”Förarna inte helt oskyldiga”

Fredrik af Petersens F1-blogg om diskussionen kring Mercedes dominans och tänkbara lösningar.

– Jag gillade verkligen sista loppet och sådana tävlingar och jag tror att det gör också publiken, sa Lewis Hamilton för två veckor sedan.

Men han menade inte Frankrikes GP utan Kanadas.

– Det här är är inte precis vad fansen njuter av.

Och då menade han loppet på Le Castellet.

Efter loppet på Rivieran sa han att man skulle inte skylla på förarna för att det ibland inte är särskilt spännande.

– Men jag tycker det är viktigt att alla får reda på att det är inte förarnas fel, sa Hamilton.

Något som jag delvis inte håller med om. Lewis har dock rätt när han säger att det är en cykel och det är inte första gången som ett team totalt dominerar F1.

– Beror på det sätt som Bernie Ecclestone arrangerade allt och de besluts som togs och det görs fortfarande på samma sätt. Tills man ändrar strukturen kommer det att fortsätta på samma sätt.

Varför anser jag att förarna inte är helt oskyldiga?

Innan varje lopp har förarna och representanter från Fia ett möte där allt möjligt diskuteras. För några år sedan pratade man om hur vissa förare körde och vad som var ok och vad som inte var det.

Fia lyssnade och reagerade med nya regler som inskränkte mer och mer på vad som man ansåg vara tillåtet. Följden blev att vi fick sådana regler att domarna ansåg sig tvingade att ge Sebastian Vettel ett tidsstraff i Montreal, Daniel Ricciardo dubbelt straff i Frankrike och även Sergio Perez, trots att han körde den omväg som han skulle.

Några förare har den här åsikten att diskussionerna gick för långt och det tycker ju också publiken. Reaktionen i Montreal, burop och visslingar, talade ju sitt tydliga språk.

Så det är kanske på tiden att förarna börjar en ny diskussion om hur man kan stryka några regler och låta dem köra mot varandra på ett litet tuffare men absolut inte farligare sätt och tala om det för de styrande.

Den som gör något med flit skall självklart straffas, som Romain Grosjean för att par år sedan, men inte för vad några förare kallar för bagateller. Var ju också intressant att höra vad de allra flesta av de gamla och dagens förare sa efter Kanada. Att straffet var helt fel.

Mercedes teamchef Toto Wolff berättar att efter loppet överöstes teamet synnerligen sur kritik på social media.

– Mer än vanligt. Det finns för mycket hat och det blir bara värre på de sociala nätverken för de som skriver kan gömma sig och förbli anonyma, säger Wolff och fortsätter:

– Att polarisera och ha sin egen uppfattning och ha en häftig diskussion är helt okej men inte skriva saker och använda ord som är rena förolämpningar.

Lewis var inbjuden till ett Fia-möte veckan innan Frankrike. Kunde inte gå in i detalj vad man pratade om. Bara att det var intressant. Eftersom den femfaldige mästaren tycks ha ett visst inflytande kan han kanske gå i spetsen för att det blir en ändring och se till att förarna får vara med och bestämma.

– Vi är ju experterna och vet hur det känns att sitta i sittbrunnen. Förr vill de inte ha oss i rummet där ingenjörerna diskuterade men man kan inte ändra regler utan att känna till alla fakta och vilken effekt reglerna har. Så jag hoppas att vi får vara med i fortsättningen, säger Hamilton.

Helt rätt och man börjar ju undra om de som skriver reglerna någonsin har kört racerbil på den här höga nivån. Så vitt jag vet så är svaret nej.

– Bra att man har förlängt tiden innan man tar ett beslut för enligt min uppfattning är de långt från hur det skall vara och de måste göra ett par allvarliga ändringar i de beslut som de redan tagit. Som att göra bilarna tyngre. Helt fel. Vad Ross Brawn och hans teams arbete när det gäller aerodynamiken är på rätt väg.

Man behöver dock inte gå så långt som man gjorde för många år sedan när man strejkade i Sydafrika för att Fia vill bestämma över kontrakten och hur och när en förare skulle få byta team.

Lewis säger också att alla förare för en gångs skull är helt eniga via den egna fackföreningen GPDA. Inte bara hur de skall köra utan också när det gäller de nya tekniska reglerna från 2021. Själv har han sagt att han inte vill förlänga sitt kontrakt innan han ser hur de ser ut.

Däcken spelar också en stor roll. Ofta hör man förarna klaga att då kan inte köra för fullt för att de måste se till att de inte slits för mycket och för snabbt. I Frankrike hade man ett möte hos Pirelli och pratade om framtiden.

Ur de tre fabriksteamens synpunkt och marknadsföring var det helt rätt att införa de nya hybridmotorerna. Men vad som var galet var den synnerligen kraftiga downforcen för att göra bilarna snabbare. Vi pratar om flera sekunder jämfört med för ett par år sedan.

Då gjorde man det för man trodde att showen skulle bli bättre. Men jag tror inte att farten är det som lockar åskådarna. De vill se tuffa men justa närkamper och då räcker det att hastigheten ligger på 275 km/h i stället för inga dueller i över 300.

Att vissa team har lyckats bättre lösa problem beror på tack vare en större budget. Ett nytt förslag för 2021 är att göra det mer rättvist genom att man kommer att sätta en högsta gräns för teamens budget. Några team tvingas sänka medan andra kan höja.

Låter i teorin mer rättvist men för att det skall fungera i praktiken gäller det ju också för stallen att hitta sponsorer. Kan ju bli en lite underlig situation när en sponsor kommer till t.ex. Mercedes som är tvungen att tacka nej för man har nått den finansiella gränsen. Kommer man i stället att rekommendera ett av de mindre?

Ross Brawn, som är chef för den sportsliga avdelningen hos Liberty Media, förklarar att han mer än gärna vill samarbeta med Lewis och lyssna på hans förslag om hur framtiden skall se ut.

– Vi vill ha mer information från förarna och Lewis skall vara med på de tre sista mötena vi skall ha innan de nya reglerna spikas. Vi vet mer än väl att F1 måste göra viktiga ändringar om F1 skall behålla sin plats som en av de mest populära sporterna.

Men han håller inte med Lewis när han säger att förarna tidigare inte fått vara med.

– Dörren har alltid varit öppen men det var ingen som kom.

När det gäller den här säsongen säger Brawn att man kan inte skyllde varken på Mercedes eller de två förarna.

– Jag vill understryka att de nya reglerna som vi vill införa är inte riktade mot ett enda team. Men vi måste ha mer konkurrens så att andra team vet att de alltid har en chans att stå på pallen och det inte bara är några få team som dominerar.

På söndag körs Österrikes GP. Blir det en ny triumf för Lewis?