”Bra resultat – blivit tråkigt efter Mercedes framgångar”

Radiosportens motorexpert Fredrik af Petersens efter Österrikes GP där Max Verstappen vann – dessutom senaste nytt om Marcus Ericsson.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Man behöver inte vara någon expert för att välja loppets förare på Red Bull Ring i Österrike.

Max Verstappen. Missade starten totalt och trillade ner från andra till sjunde. Kopplingen var inte perfekt inställd och han fick nästan motorstopp. Sakta men säkert körde holländaren upp sig.

– Bara att gasa för hade ju inget att förlora. Efter däckbytet kändes det som om jag flög, perfekt flyt. Man vet aldrig om man kan vinna eller ej men man får aldrig ge upp för man vet inte vad som kan hända.

Första delen av tävlingen kan man väl kalla för normal. En Ferrari, Charles Leclerc, i ledningen före Valtteri Bottas och Lewis Hamilton. Engelsmannen försvann från tätstriden när han kom in för att byta nos. Framvingen hade blivit skadad över den vilda färden över kantstenen. Stoppet tog drygt elva sekunder och Lewis blev bara femma. Den femfaldige mästaren får nog tänka efter länge innan han kommer ihåg när han för sin standard slutade så långt ner. Men det är faktiskt inte så länge sedan. Förra året i Kanada blev det också en femte plats.

Efter 55 varv kom vad som man trodde skulle förstöra Max dag. Han hade precis kört om Sebastian Vettel och jagade Valtteri Bottas.

– Jag förlorar kraft.

Den lugna stämman från hans raceingenjör talade om vad han skulle göra och vilka knappar han skulle trycka in på ratten och simsalabim. Motorn spann igen för fullt och Max gasade. Bottas hade inte en chans när den flygande holländaren kom ifatt.

– Game on, sa Max ingenjör.

Vilket betydde kör ifatt Charles Leclerc. Max behövde ingen tillsägelse. Är man en racerförare ut i fingerspetsarna och själv ser ledaren och märker att gapet minskar behöver man ingen order.

Sista delen av loppet blev en riktig rysare och man kan bara önska att alla lopp är lika dramatiska.

Varv 60. Max är 4.7 sekunder efter och i Charles backspegel växer den blå och gula bilen. Fem varv senare säger hans ingenjör att Max är bara en sekund efter.

– Lämna mig i fred, blev svaret.

Påminner om Kimi Räikkönens klassiska replik.

– Lämna mig i fred. Jag vet vad jag gör.

Max kom om monegasken vid första försöket men Charles tog tillbaka ledningen några meter senare. Den andra kom ett par varv senare i sista kurvan och den blev tuff. Max bromsade sent och ner på insidan, lätt sammanstötning och Charles kör utanför banan. Låg Max före i kurvan och har därmed rätten att välja spår? Åtminstone låg de jämsides. Det var RACING mellan två förare från den nya generationen.

– Ok, det var tufft men om sådana dueller inte är tillåtna kan vi lika bra stanna hemma. Det här är formel 1. För mig var det racing och det är bättre än att bara följa efter varandra för det är långtråkigt.

Max frågade för säkerhets skull om allt var helt ok och fick svaret att det var det.

Charles hade självklart en liten annorlunda uppfattning.

– Allt var perfekt fram till den kurvan. Jag räknade absolut inte med att framhjulen skulle slå ihop och jag hade inte en chans att komma tillbaka.

– Vet inte om det var en just omkörning. Det får domarna avgöra.

Och de inledde en undersökning.

Tycker du att du blev bestulen på din första seger? I Bahrain ledde han när motorn gick sönder och i Österrike blev han omkörd.

– Max var snabb och kanske resultaten ändå hade blivit detsamma utan den lilla smällen.

Kommer domarna att ta hänsyn till den kommentaren när de förhör bägge? Knappast och får inte göra det.

Jag håller fullständigt med Max att det var racing och kör man på den här nivån skall en sådan omkörning inte bestraffas. Följden kan ju bli att ingen i framtiden vågar satsa. Förra året kom det upp flera gånger och Fia bestämde att domarna inte skulle vara lika hårda längre utan låta killarna köra mot varandra. En ren dumhet som är farlig skall självklart bestraffas men inte tuff racing.

Kan man jämföra det här med vad som hände i Kanada? Nej. Men även den här gången måste domarna döma efter de regler som finns och som gjort att man målat in sig själva i ett hörn. I pressrummet ansåg nästan alla att det inte skulle bli något straff.

Utan att vara osportslig var det mycket bra att det inte blev ytterligare en dubbelseger för Mercedes. Det har nämligen blivit tråkigt efter alla deras framgångar. Nu fick både Lewis och Valtteri stryk. Engelsmannen kom in och bytte nos. Framvingen hade nog blivit skadad i den vilda ritten över kantstenen. Och det var inte den första som gått sönder. Under träningen slogs inte mindre än nio nosar sönder och två av dem stod engelsmannen för.

Valtter kämpade tappert och blev trea i sitt 50:e lopp för Mercedes.

– Men när motorn börjar bli alldeles för varm är det inte mycket man kan göra. Under en stor del av loppet handlade det om att lyfta upp pedalen och rulla och köra för säkerheten. Fick trots allt poäng men hade hoppats på fler.

Pålitliga Kimi Räikkönen körde återigen in poäng åt sig själv och teamet med niondeplatsen. Rent finansiellt betyder inte så mycket för Iceman men mycket för teamet. Ju fler poäng desto mer pengar från prispotten.

Finns det någon skillnad mellan Max Verstappen och Charles Leclerc?

Max verkar ha mer temperament och berättar gärna vad som hänt och verkar ha en liten annan attityd till racing och gillar när det är tufft. Flera gånger har vi sett hur han planerar omkörning och ser han en lucka som är en centimeter bredare en bil gör han ett försök. I början av karriären fick han massor av kritik från de etablerade förarna som tyckte att hans körning var farlig. Max själv sa att han var van att köra så och hade inte de minsta respekt för de andra oavsett om de var mästare eller ej. Idag har det vänt. Inte holländarens körning men kritiken har tystnat.

– Jag är här för att vinna och inget annat, har han sagt.

Charles å andra sidan är lite mer analyserande och mer klinisk i sina förklaringar. Man får känslan av han är lite ”kallare”. När det gäller rent körtekniskt är bägge på samma höga nivå. Om Red Bull kan utveckla bilen tror jag inte att det här var sista gången som vi fick se Max mot Charles.

Österrikes GP var det första loppet på mycket länge där ingen bil bröt utan alla kom i mål. Även om sista man Robert Kubica, Williams, var tre varv efter.

Marcus Ericsson gör en tillfällig comeback i F1. Pirelli har en däcktest dagarna efter loppet och Marcus skall köra för Alfa Romeo. Han är ju fortfarande teamets reserv- och testförare.

– Skall bli skoj.

Loppet var slut 16,32. 18,43 hade domarna fortfarande inte bestämt sig.

Sedan kom beskedet: Efter förhör med både Max Verstappen och Charles Leclerc kommer domarna fram till att den lätta sammanstötningen var en racing-incident och delar inte ut något straff.

Nästa lopp är Englands GP på Silverstone den 14 juli.