F1-bloggen: Har Ecclestone gått för långt den här gången?

Fredrik af Petersens om det senaste i Formel 1-världen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

– Jag skulle ta en kula och offra mitt liv för Vladimir Putin, säger Bernie Ecclestone i en intervju med den engelska tidningen Times.

– Om någon hade en kulspruta och vill skjuta Putin skulle jag kasta mig framför honom för han är en bra människa. Han har inte gjort något som inte har fört med sig något gott för människor.

Vad med invasionen av Krim?

– Han vill föra tillsammans det som hör till Ryssland.

Och sedan lägger han till något som han sagt tidigare och fick mycket kritik för.

– Jag skulle gärna att han styrde Europa för vi har ju ingen. Sämre kan det inte bli och Putin säger alltid vad han kommer att göra.

Många gånger har Mr E, som han kallas för, sagt att han gillar diktatorer men inte demokrati. Adolf Hitler gillade han för han fick saker gjorda, säger Ecclestone i Times-intervjun. Donald Trump är också en av hans favoriter bland dagens kontroversiella politiker.

– Man behöver en diktator för han kan säga att så vill jag göra det. I en demokrati blir allt bara urvattnat.

Mr E fick också frågan om attentatförsöket på dubbelagenten Sergei Skripal och hans dotter Julia. Bägge överlevde.

– Det har inget med Putin att göra för han är för upptagen för att lägga sig i något sådant. Dessutom är det hela ett påhitt av sagoberättare, säger han till Times.

Har 88-åringen fått lite underliga och förvirrande tankegångar eller sitter han hemma i Gstaad och skrattar för att ännu en gång lyckats få de stora rubrikerna. När han var F1-bossen var han mycket poppis bland journalisterna för han stannade alltid och svarade på frågor. Ibland blev svaret kontroversiellt och aldrig politiskt korrekt som i den aktuella intervjun och ibland konkreta förslag vad han vill göra. Oavsett vad han svarade blev det alltid rubriker och ofta på tidningarnas förstasida. Till skillnad mot Liberty Media som knappast pratar med pressen och ger svar som är så politiskt korrekta att det går inte att bli tråkigare.

Frågan är dock om Ecclestone den här gången gått för långt.

Kimi Räikkönens team Alfa Romeo och kommande tävlingsplatsen Silverstone har en gemensam historia.

Den 13 maj 1950 kördes Englands GP eller som det också hette The Royal Automobile Club Grand Prix d´Europe Incorporating The British Grand Prix, det första formel 1 loppet i modern tid och det var också det första som räknades till förarnas vm. Bland åskådarna fanns kung George VI och Elizabeth som några år senare kröntes till drottning.

För det italienska teamet blev det en total triumf med en trippelseger. Giuseppe Farina vann efter 2.13.23,6 timmar med en genomsnittsfart på 146,378 km/tim. Landsmannen Luigi Fagioli blev tvåa och engelsmannen Reg Parnell trea. Farina vann också titeln efter en kort säsong, bara sju lopp.

Italienaren tävlade alltid med fickan full med tuggummi för utan att tugga kunde han inte fokusera på uppgiften. Ingen vet vad han gjorde med det gamla när han stoppade ett nytt i munnen.

Efter karriären arbetade han med distributionen av Alfa Romeo, Jaguar och senare hjälpte han till i Pininfarina fabriken. 1966 var han på väg till Frankrikes GP när han förlorade kontrollen över sin Lotus Cortina nära Aiguebelle i Alperna och kraschade mot en telegrafstolpe och omkom omedelbart. Farini skulle också vara rådgivare och i filmen Grand Prix köra racerbilen istället för den franska skådespelaren Yves Montand.

Vem vet. Om andra världskriget hade slutat på ett annat sätt hade det kanske också blivit en helt annan utgång på Silverstone.

Den populära Alfamodellen Alfetta 158 släpptes redan 1938 men när kriget började blev man nervös. Tjuvar och andra skumma figurer, som tyska soldater och officerare som hört talas om den smått legendariska bilen och ville ha en, ville stjäla dem plus att risken för att de skulle förstöras i ett bombangrepp var stor. Så för att skydda dem skickade man iväg dem ut på landet där till exempel en bonde räddade ett par av dem genom att gömma dem under enorma högar med ved och alla som letade efter dem gav till slut upp.

Och fem år senare stod de på startlinjen i Silverstone.

På söndag står Kimi Räikkönen på gridden.

– Det är alltid skoj att komma tillbaka till Silverstone. Det är en bana av den gamla skolan och den är rolig att köra. Speciellt de snabba kurvorna och jag tror att det kan bli ett bra resultat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista