F1-bloggen: ”Blev lite avslaget”

Radiosportens motorexpert Fredrik af Petersens efter Ungerns GP där Lewis Hamilton vann och utökade ledningen i VM-tabellen.

Efter tre spännande lopp i Österrike, England och Tyskland med massor av dramatik blev Ungerns GP lite avslaget. Från början till slut var det bara en kamp mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen.

Valtteri Bottas alla chanser till en plats på pallen försvann redan på första varvet. Han och Charles Leclerc kom lite för nära och framvingen på finländarens bil blev skadad. In och ut som siste man. I mål åtta en plats bakom Kimi Räikkönen.

Holländaren Verstappen startade från sin första pole position och ledde fram till det 67:e varvet av 70. Mercedes hade tagit en chans och kallat in Lewis för ett andra byte och den risken lönade sig. Red Bull däremot lät Max stanna kvar ute och det straffade sig. Holländarens däck var helt slut och inte förrän på 68:e, två varv från mål, fick han nya. Max fick dock tröstpoängen för loppets snabbaste varv.

Skulle man kallat in honom när Lewis kom in? Svårt för en utomstående att avgöra. Vid ett samtal mellan Max och hans raceingenjör sa han att Max skulle komma ut efter engelsmannen. I slutet av loppet ledde han med som mest drygt 20 sekunder men med nya däck drog den femfaldige mästaren på och klockades för loppets snabbaste varv flera gånger. Max mekaniker var nervös och gömde ansiktet i händerna eller vände sig bort. De ville inte kolla tv för de förstod att kampen var förlorad.

Vad som också var intressant med loppet var samtalen mellan förarna och deras kommandobryggor. Man pratade mycket om plan A,B och C. Lewis om bromsar och en smått nervös Max som frågade hur långt efter Lewis var och när ungefär han skulle vara inom en sekund vilket betyder att han får använda DRS-systemet. Så det handlade mycket om taktik. Mercedes mekaniker kom ut två gånger med nya däck men försvann lika snabbt in i garaget igen. Ville man lura Red Bull att göra ett misstag med sin strategi?

Lite längre bak i fältet var det några närkamper. Bland annat mellan de två Haas-förarna Kevin Magnussen och Romain Grosjean. Denna gång dock utan närkontakt. Stallchefen Gunther Steiners utskällningar hade nog hjälpt till så att killarna inte hittade på fler dumheter. Valtteri Bottas som drog förbi den ene efter den andre. Teamet hade ju sagt att det fanns en stor chans att han skulle bli sexa.

Efter det första däcksbytet ledde fortfarande Max för Lewis hade inte lyckats köra till sig en tillräckligt stor lucka innan det var hans tur. Men det rörde sig bara om några meter och han försökte attackera. Gick inte utan istället la han sig bakom och avvaktade. Ett par varv senare fösta försöket och det kunde ha slutat illa. Lewis gled av banan och tappade ganska mycket. Dock bara tillfälligt. Redan nu kunde man förstå att hur tappert Max än kämpade skulle han inte klara av att hålla engelsmannen bakom sig.

Efter 40 varv började kanske rävspelet mellan teamen. Inte på banan utan i radion och samtalen mellan förarna och deras ingenjörer.

– Tryck på, sa man till Lewis.

– Kan inte mer, svarade han. Och gapet blev lite större. Medvetet för att vagga in Max i falsk säkerhet och lura Red Bulls strateger? För helt plötsligt började han gasa och var drygt 0,5 sekunder snabbare per varv.

Enda problemet som Lewis hade var bromsarna som han inte använde mer än nödvändigt. En gång bad han om en bromstest. Inte på banan mot en annan förare som förr i tiden utan att man skulle kolla datorerna.

– Ni måste ge mig full kraft, sa en nervös Max efter 43 varv.

Svaret blev inte vad han hade hoppats på.

– Det har du redan.

Skulle inte förvåna om han redan då förstod att det var bara en fråga om på vilket varv Lewis skulle ta över ledningen.

Med 22 varv kvar kom han in. Ut som tvåa och 20,2 sekunder efter Max. På pappret såg det ut som en mer än säker marginal. Men den kan också smälta mycket snabbt och det hände.

Med 19 varv kvar. Tydligen hade man kalkylerat och med hjälp av den välsignade datorn att om Max kom in igen skulle han komma ut bakom Lewis. Hos Mercedes började man känna sig säker för till Lewis sa man att holländarens däck kommer att vara helt slut innan han kommer i mål. Och rätt hade de. Så trots lite överhettade bromsar körde Lewis utan större besvär ifatt.

– Hur mycket däck har han kvar? frågade han.

– Spelar ingen roll. Ge allt, du är bara nio sekunder efter och åtta varv kvar.

Och det gjorde han. Med tre varv kvar hade Max inte längre något att sätta emot.

Tre varv och Lewis tar över och en smått desperat Max sa att han skulle inte klara sig i mål med däcken. Så han kom in men det var för sent.

– Jag kämpade och är trött. Precis som man skall vara efter ett lopp, sa Lewis.

– Vi tog en risk och det gick hem. Körde hela tiden på gränsen men hade hela helgen problem med bromsar som blev för varma. Så under loppet fick jag ändra min körstil och inte bromsa hårt och länge utan bara en kort stöt och använda dem så lite som möjligt.

Lewis blev förvånad när han fick order om att komma in för han visste ju att han skulle inte bara förlora ledningen utan också komma ut långt efter Max.

– Men jag måste lita på de som sitter på kommandobryggan för de har den totala och bästa överblicken. Inte bara i teorin utan också i praktiken och hur det ser ut på banan. Så jag är tacksam för deras beslut.

19 sekunder?

– Trodde aldrig att jag skulle kunna köra in det. Men jag gav mig attan på det för greppet med de nya däcken var fantastiskt och jag kunde hela tiden köra jämna varv.

Vilket Max inte kunde.

Lewis sa också att han tog inga risker i duellen med Max för han ligger ju ändå efter i VM-tabellen.

– Hade det varit jämnare hade det gått tuffare till på banan.

Max tvingades komma in på näst sista varvet men då var det alldeles för sent.

Var det rätt att inte kalla in dig? Ville du själv?

– De hade räknat ut att om jag kom in hade jag kommit ut som tvåa så vi bestämde att stanna ute. Men det höll inte. Jag är besviken men å andra sidan blev det ingen överraskning. När man ligger tvåa kan man ta en chans men när man leder måste man skydda sig.

– När Lewis kom ifatt samtidigt som vi varvade kunde jag inte köra den linje som jag ville. I kvalet missade de men när det verkligen gäller ser man hur stor marginal de har.

19 sekunder?

– Ja det var en taskig överraskning men det betyder inte att vi har gett upp. Till nästa lopp har vi uppdateringar och dessutom kommer det banor som jag gillar och passar bilen.

Sebastian Vettel blev ordentligt distanserad.

– Loppet var ok men vi måste bli bättre.

Formel 1 gör nu ett uppehåll och nästa lopp körs den 1 september på den klassiska Francorchams Spa-banan i Belgien. Men det betyder inte att allt står stilla. Tvärtom. Visserligen stängs fabrikerna men cheferna har en helt annan uppgift.

Några team har inte skrivit kontrakt med förare för nästa år. Bland dem Valtteri Bottas. Mercedes stallchef Toto Wolff har sagt att man kommer att bestämma sig om ett par veckor. Valtteri eller Esteban Ocon? Eller Max Verstappen? Wolff och Jos träffades i veckan mellan Tyskland och Ungern med han förråder inte vad man pratade om.

– Med honom går man inte och äter utan dricker, säger österrikaren med ett skratt.

Red Bulls motorsport-chef Helmut Marko gillade det inte.

– Skapar bara oro.

Ändå är det nästan 100 procent klart att holländaren stannar kvar. Och Wolff förklarar att så allvarligt var det inte.

– Vi träffades och jag bjöd honom på ett par drinkar och försvann innan det eskalerade. Finns inget mer att säga.

Det är dock ingen hemlighet att Wolff gärna vill ha Max i sitt team.

– Men jag vill inte ha en förare som ständigt kollar om gräset är grönare på andra sidan staketet. Max har så vitt jag vet ett giltigt kontrakt med Red Bull för 2020.

– Vad som sedan händer återstår att se.

Och det betyder nog att om Valtteri får stanna kvar får han återigen bara ett kontrakt för en säsong.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista