F1-bloggen: Hur påverkas förarna om allt kastas om?

Fredrik af Petersens om svenskarna i samma Indycar-team, tyfonen som lurar kring helgens F1-lopp i Japan och Vettel som vägrade teamorder.

Svenskarna samlas i Indycar

Felix Rosenqvist stannar kvar hos Chip Ganassi och får sällskap av Marcus Ericsson.

I svenskarnas stall finns också Scott Dixon, som vunnit mästerskapet inte mindre än fem gånger.

Vad som också är ganska kul är att Felix och Scott har Stefan Johansson som manager och Marcus Eje Elgh. Mycket mer svenskt kan ett team knappast bli.

Stefan hjälper också Rasmus Lindh och det blir kanske en sits hos Mike Andretti, son till Mario som vann F1-VM 1978, i serien under Indycar.

Vädret påverkar Formel 1-loppet

Som vanligt vid den här årstiden är vädret ett stort samtalsämne i Japan och speciellt i Suzuka. Det är nämligen tyfon säsong och årets, som heter Hagibis, är på väg. Finns en viss risk att kvalet på lördag ställs in om det regnar och blåser för mycket.

Enligt Japanese Meteorology Agency kommer den att dra in över landet på lördag och söndag med massor av nederbörd och mycket starka vindar. Man räknar med vindar från 160 km /tim upp till ca 225.

2004 kunde man inte köra kvalet på lördagen på grund av en tyfon och det sköts upp till söndag morgon. Enligt de senaste rapporterna kan kvalet drabbas igen men inte loppet.

Hur påverkar det förarna om allt kastas om?

– Jag kan sova längre på lördagen men stiga upp tidigare på söndagen, säger Daniel Ricciardo med sitt välkända breda leende.

– Skämt å sido. Tror inte att det blir några större problem om det är tillräckligt med tid mellan kval och lopp. För mekanikernas skull inte kortare än två timmar. Men om enda chansen är 1,5 så låt oss köra.

Under de sista åren har det ofta regnat i strida strömmar och mekanikerna har haft sina egna tävlingar med hemmagjorda ”båtar” som glidit på de cm höga vattenmassorna i nerförsbacken i depån.

– Jag har min egen speedboot med mig så vi är beredda på allt, säger Max Verstappen.

Vettel struntade i teamorder

I Ryssland struntade Sebastian Vettel i en teamorder att han skulle släppa förbi Charles Leclerc.

Nu heter det helt politiskt korrekt att det hela berodde på ett missförstånd. Undrar hur många som tror på den förklaringen.

– Finns inga problem mellan oss, förklarar monegasken.

Seb startade som trea i Ryssland och tog direkt över ledningen men fick snabbt en order om att släppa förbi Charles, som hade startat från pole position. Tysken lydde inte.

– Jag höll mig till min del av överenskommelsen och det pratar vi internt om, sa han efter loppet.

– Var kanske dock fel att inte lyda. Via radion sa man till mig att vi skulle byta plats men om det fanns en överenskommelse eller ej eller vem som har rätt eller fel är nog inte så viktigt. Några interna problem finns det inte och Charles och jag kommer bra överens.

– Han gör ett bra arbete men generellt tror jag att man första hand kör mot sig själv och sedan mot alla andra.

Leclerc lägger till att från utsidan såg det dramatiskt ut men det var det egentligen inte. Trots att han säger att förarna måste rätta sig efter vad teamet säger.

– I starten var situationen inte helt klar för oss bägge. I framtiden måste vi se till att det inte upprepas.

Att det uppstått en stark rivalitet mellan veteranen Vettel och nykomlingen Leclerc råder det ingen tvekan om och det spelar ingen roll vad de två eller teamchefen Binotto säger. För honom gäller det att se till att det inte går för långt som det gjorde hos Mercedes mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg.

Sebastian och Charles pratade inte med varandra efter loppet i Sotji och innan de kom till Suzuka. Seb var i Maranello men den dagen var Charles upptaget med annat.

Att Seb är frustrerad kan man förstå när man tittar på vm tabellen. Ferrari skulle matcha honom mot Lewis om årets titel men han är bara femma i tabellen med 194 poäng. Hamilton har 322. Och vad som är än värre är att Leclerc är trea med 215. Mellan dem finns Max Verstappen med 212.

– Det är ändå teamet som är det viktigaste och kommer i första hand, förklarar Charles i en intervju med motosporttotal.

– Men Seb vill slå mig och jag honom. När du kör mot din stallkompis tänker du också på alla de som arbetar dels på fabriken och dels i depån. Om jag kör mot Seb är det något som jag tänker på och kan inte ta några risker.

Charles vet också hur viktigt det är att slå sin stallkamrat och därför satsar han hårt på att ligga före Seb i tabellen efter finalen i Abu Dhabi den 1/12.

– Varför? Han är den ende som har samma bil som du.

En gammal oskriven regel i motorsport säger att när visiret dras ner försvinner förståndet.

Fia har presenterat den nya kalendern för säsongen 2020.

F1-schemat 2020:

15/3 Australien, Melbourne
22/3 Bahrain
5/4 Vietnam, Hanoi
19/4 Kina, Shanghai
3/5 Holland, Zandvoort
10/5 Spanien, Barcelona
24/5 Monaco
7/6 Azerbajdzjan, Baku
14/6 Kanada, Montreal
28/6 Frankrike, Le Castellet
5/7 Österrike, Spielberg
19/7 England, Silverstone
2/8 Ungern, Budapest
30/8 Belgien, Spa
6/9 Italien, Monza
20/9 Singapore
27/9 Ryssland, Sotji
11/10 Japan, Suzuka
25/10 USA, Austin
1/11 Mexiko, Mexico City
15/11 Brasilien, Sao Paulo
28/11 Abu Dhabi

VINTERTESTER
19-21/2
26-28/2