F1-bloggen: För mig finns det en helt annan ”vinnare”

Fredrik af Petersens efter Formel 1-loppet i Italien.

Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

Toscana GP. Allt som vanligt. Dubbelseger för Mercedes med Lewis Hamilton och Valtteri Bottas så låt mig glömma dem.

För mig finns det en helt annan ”vinnare” Alexander Albon. Förste F1-förare från Thailand som står på pallen. En förare som fått massor av kritik. Red Bull har bara en förare. Max Verstappen. Alex är alldeles för långsam sa flera av hans konkurrenter och media. Nu fick han inte bara sitt genombrott utan också en revansch även om han inte ser det så.

Förlorare? Ja och man behöver tyvärr inte leta länge Ferrari. Det var Scuderias jubileums lopp. 1.000:e GP. Lördag kväll stor show inne i Florens med bl.a. gamla förare och bland gästerna Stefan Johansson. Fick teamet  en present efter loppet? Man får väl säga ja men inte mycket att skryta om. Charles Leclerc fick fyra poäng för åttonde, 8:e!, platsen och Sebastian Vettel en för tionde, 10:e!. Man kan inte annat än lida med dem även om de faktiskt får skylla sig själva.

Hur började loppet? Valtteri Bottas gör en perfekt start och drar förbi Lewis. Allt förstörs när Max Verstappen gör en dålig på grund av motorproblem och blir påkörd av Pierre Gasly. För en vecka sedan firades fransmannen efter ha vunnit Italiens GP. På Mugello banan kom han inte ens två varv. Det var rörigt så säkerhetsbilen skickades ut.

På väg till gridden och omstarten är det alltid den som ligger först som bestämmer farten men han får inte köra alltför långsamt. Lampan lyser grönt och de längst bak gasar. Masskrasch. Romain Grosjean skriker ”någon försöker döda oss”. Men så enkelt är det inte. Loppet börjar inte på nytt förrän ledaren korsat start- och mållinjen. Frågan är om Valtteri hade gjort det. I skrivande stund har han inte fått något straff och det betyder alltså att domarna och med experten Mika Salo ansåg att han inte gjort något fel. Hur gick kraschen i bakre ledet till?

Carlos Sainz, McLaren, lyckas i sista sekunden undvika att köra på Kevin Magnussen, Haas, som körde lång-samt. Men Antonio Giovinazzi hann inte reagera och körde på italienaren bakifrån. Nicholas Latifi, Williams, var också ett offer.

Omstart. Valtteri snett framför Lewis och han visade varför han har vunnit titeln sex gånger och kanske tänker lite mer än alla andra. Han försöker inte dra förbi sin stallkamrat utan kör istället in i luckan bakom och stoppar därmed en attack. Men i den luckan är det också minimalt luftmotstånd och utan ens använda DRS systemt drar han snabbt förbi Valtteri.

Den finländska föraren fick en chans till. Lance Stroll fick antagligen en punktering och brakade med full fart, över 250 km/tim in i däckshögen. Säkerhetsbilen ut igen.

I omstarten var det Lewis som stod längst fram med Valtteri bakom. Men han gjorde inte som Lewis. Missade tyvärr chansen och därmed ingen som kunde hota engelsmannen.

Valtteri hade dock inte gett upp och även om varken Lewis eller Bottas kör taskigt mot varandra är det dock en tuff intern kamp. Valtteri sa till sin raceingenjör när det gällde däcken att han ville inte ha samma som Lewis för det skulle betyda att han bara skulle kunna följa efter. Helt klart är att Lewis gäng hörde det. Och vad gjorde Mercedes?

Man kallade först in Valtteri som därmed inte kunde välja däck. Ett par varv senare kom Lewis och fick samma. Skall man tolka det så att oavsett vad cheferna säger att bägge kör på samma vilkor så är det Lewis som är nr 1. Resten av loppet blev som leken ”Följa John”. En sak är helt säkert. Lewis Hamilton tar inga fångar. Varken vän eller fiende. Det plus att han är en fantastisk tänkande racerförare är väl anledningen till att han vunnit sex titlar och är på väg att radera ut alla Michael Schumachers rekord, som man trodde skulle stå sig i all evighet.

Måste dra fram Kimi Räikkönen också även om han var långt efter. På väg in i depån kör han över den vita linjen, som man hade sagt var strängt förbjudet. Man sa till honom att han fått ett tidsstraff på fem sekunder. Låg sjua. Och sedan vi fick se en Iceman från förr. Han körde in straffet och lyckades behålla kompisen Sebastian Vettel bakom sig och behövde bara släppa förbi Leclerc. Men tänk. Utan straff hade kundteamet Alfa Romeo med Ferraris sista världsmästare bakom ratten kört om bägge Ferrari.

Charles Leclerc var inte bara besviken utan också desperat. Hans raceingenjör sa att man ändrade till plan b.

– Gör vad ni vill. Något är tokigt. Är ju alldeles för långsam.

Stämmer. Monegasken hade inte en chans när den ene efter den andra lekfullt drog förbi.

Mycket ofta hör man någon på kommandobryggan säga till sin förare att gasa och köra om bilen framför. Nästan lika ofta får han ett svidande svar.

– Lämna mig i fred. Jag bet vad jag gör, var Kimis berömda ord.

Med några varv kvar sa man till Albon ”och nu Bottas”.

– Vet vad jag gör.

Självklart vet killarna det. De ser ju bilen framför och vet att om han ligger inom en sekund bakom får han använda DRS systemet. Behöver världens bästa racerförare en tillsägelse som ett liten barn i kindergarten? Nej.

Lewis tackade som vanligt alla för segern. Valtteri var besviken. Alex Albon däremot var som en helt ny människa. En förare som äntligen hade fått sitt genombrott.

– Kan bara tacka teamet och alla som trott och stöttat mig. Mer behövde han inte säga.

Efter loppet kom det här meddelandet från domarna. Man ansåg att anledningen till kraschen i omstartarten berodde på att Kevin Magnussen, Nicholas Latifi och Daniil Kvyat spelade för mycket med gas och broms från sista kurvan och på gridden.

– Vi noterade också att några förare skulle kunnat ha undvika olyckan om de inte legat så nära den framförvarande bilen. På det sättet blockerade det effektivt sikten och vad som hände framför den närmaste bilen.

Precis som i den vanliga trafiken på våra vägar.

Ingen fick något straff för ingen förare kunde ensam beskyllas.

– Det skall också nämnas att Valtteri Bottas och alla andra förare, som inte var involverad i kraschen, höll sig till reglerna.

Finns ytterligare en glad och tacksam herre trots att hans förare missade pallen och blev fyra.

Renaults teamchef Cyril Abiteboul. Han och Daniel Ricciardo hade slagit vad att om australiensaren kom på pallen en gång den här säsongen skulle Abiteboul låta sig tatueras. Han skulle få bestämma var och storlek men Daniel plats. Han klarade sig med två sekunder tillgodo.

Hur kommer man att komma ihåg det är jubileumsloppet? En kaostävling på en härlig och svårkörd bana. Hoppas ej sista gången. Efter Gaslys seger på Monza skrev jag om jublande teammedlemmar som högt och falskt sjöng den italienska nationalsången. Hörde vi den engelska eller tyska efter dubbelsegern? Nej. Bara applåderna.

Till sist. Gick Lewis Hamilton den här gången för långt när han stod på prispallen med en t-shirt med texten  ”Arrest the cops that killed” och sedan ett namn på en svart kvinna?