Trötthet - orsak till många trafikolyckor

4:45 min

Tre av tio olyckor beror på att bilföraren är trött och har somnat vid ratten, säger trafikforskaren Anna Anund vid Statens väg- och trafikforskningsinstitut

– Vi kan se från enkätstudier att upp till 30% i åldern 20-24 år någon gång under det senaste året somnat eller nästan somnat vid bilkörning. Antalet olyckor pga att bilföraren somnar eller nästan somnar är svårt att räkna exakt men procentuellt ligger det någonstans mellan 20 och 30 %, beroende på vilken typ av väg man kör på och vilken förarkategori man tillhör, säger trafikforskaren Anna Anund vid Statens väg- och trafikforskningsinstitut.

En orsak till att det är svårt att beräkna antalet trötthetsrelaterade olyckor är att det inte går att mäta sömnighet. Det är ett övergående stadium och när olyckan väl är ett faktum går det inte mäta på samma sätt som man t ex kan mäta alkohol i blodet. Undersökningar visar att sömniga bilförare är medvetna om sitt tillstånd, men ju sömnigare man blir desto mindre blir det goda omdömet och desto sämre insikten om att det är farligt fortsätta köra.

– Trötthet kan bero på en mängd olika saker men framförallt på att man varit vaken för länge, sovit för lite och att man kör på en tidpunkt då man egentligen borde sova. Andra faktorer som bidrar till att det kan bli farligt är vägen man kör på är monoton, att man kanske är sjuk eller har en mentalt jobbig period eller har en utbrändhetsproblematik. Störst betydelse har antalet sovda timmar, vakna timmar och tidpunkt på dygnet, säger Anna Anund.

Unga förare, yrkesförare som kör på nätter, skiftarbetare och förare med sömnstörningar är de grupper som är mest inblandade i trötthetsrelaterade trafikolyckor.

– Förare med erfarenhet av att ha kört trötta är mer benägna att stanna och ta en paus, säger Anna Anund.

Ny teknik i bilarna

Det finns idag tekniska system som kan upptäcka och varna för trafikfarlig bilkörning och trots att bilindustrin är mycket intresserad av att utveckla tekniken, kommer det att dröja innan de systemen är så pass bra att de finns i var mans bil.

– Det är svårt att säga men en gissning är inom 10 år. Det finns redan idag bättre och sämre tekniska system som är tänkta att supporta trötta bilförare, säger Anna Anund.

Vad ska man då göra om man måste köra fast man är trött och sömnig? 

– Att veva ner fönstret och sätta på radion är det vanligaste man gör men det är inte tillräckligt. Det gäller att stanna och sova en kort stund, 10 minuter kan göra underverk. Eller ta en kortare rast och ta en kopp kaffe, säger Anna Anund, trafikforskare vid Statens väg- och trafikforskningsinstitut.

Fråga

Gülsen Bergsdal

Gülsen Bergsdal, trafikreporter och sändningsledare. Foto: Björn & Eva Dalin/Sveriges Radio

Trafikredaktionen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.