Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Älgar, kameler och kängurur dödar på vägarna

Publicerat fredag 24 januari 2014 kl 11.46
Trafiksäkerhetsforskare Mats Lindkvist om älgar, kameler och kängurur i trafiken
(4:16 min)
1 av 2
Mats Lindkvist, trafiksäkerhetsforskare på enheten för kirurgi vid Umeå Universitet och styrelseledamot i Älgskadefondsföreningen. Foto: Älgskadefondsföreningen
2 av 2
Kamelolycka i arabstaterna. Foto: Älgskadefondsföreningen

Kameler är ett större trafikproblem i arabstaterna än vad älgar är i Sverige. 

I Australien är det kängurur som är den stora faran för trafikanter och i Afrika börjar storviltet bli ett allt större hot.

Vid Transportforum i Linköping i början av januari 2014 berättade Mats Lindkvist, trafiksäkerhetsforskare på enheten för kirurgi vid Umeå Universitet, om viltfaran för trafikanter ur ett internationellt perspektiv. Mats Lindkvist sitter också med i Älgskadefondsföreningens styrelse.

– Jag har studerat situationen i ett antal länder och kan konstatera att klövviltet dominerar i Europa, Nordamerika, Japan och Sydafrika, säger han. I arabstaterna kolliderar man med kameler och i Australien med kängurur.

Mats Lindkvist kan inte ge en heltäckande bild hur det ser ut. Tillgången på statistik varierar mellan olika länder. Men siffrorna som redovisas ger ändå en ganska intressant bild av hur det ser ut.

Antalet viltrelaterade olyckor är i Sverige ganska stort i en internationell jämförelse. Enligt statistiken rör det sig om 45 000 inträffade tillbud. Motsvarande siffror för våra skandinaviska grannländer ligger en bra bit under 10 000 stycken.

Flest olyckor i Tyskland

Flest rapporterade viltolyckor noteras i Tyskland, där siffran ligger på drygt 235 000 stycken. Frankrike, däremot, redovisar bara drygt 23 000 viltolyckor.

– Statistikunderlaget är inte helt trovärdigt, menar Mats Lindkvist. Man kan nog utgå från att hanteringen är väldigt olika i olika länder.

Motsvarande siffror som finns tillgängliga i Nordamerika är drygt en miljon kollisioner med klövvilt i USA och 30 000 klövviltskollisioner i Kanada.

Kameler - arabstaternas älgar

Från arabstaterna finns siffror från Saudiarabien som talar om 600 kollisioner med kameler årligen. Den årliga dödssiffran ligger på uppemot 70 personer.

– Lite främmande för oss kanske, men kameler är verkligen ett reellt problem i arabstaterna. Särskilt riskfyllt är det på nätterna då det kan bli riktigt kallt i ökenlandskapen. Då är den magasinerade värmen i vägbanorna lockande för kameler.

– Men det finns en stor likhet med våra älgar, fortsätter Mats Lindkvist. De båda djurens anatomi liknar varandra på så sätt att benen är långa och kroppens tyngpunkt ligger ganska högt. Vid en kollision med personbil blir då ofta följden att man får upp djuret på bilen. Det ökar risken för allvarliga personskador.

Kängurukollisioner i Australien

Vänder vi blicken mot Australien är det helt andra djur som ställer till problem. Enligt försäkringsbranschen inträffar där uppemot 20 000 viltpåkörningar varje år. Flertalet av dessa är kollisioner med kängurur.

– Det finns en mängd olika underarter bland kängurur, berättar Mats Lindkvist. Och de större arterna matchar väl våra älgar i skadehänseende.

För oss är ju älgen den överlägset största viltfaran. Älgen har också stor utbredning i Nordamerika. Generellt kan man säga, att ju längre norrut man beger sig, desto större är älgarna.

– Följdriktigt är älgarna störst i Alaska där en Alaskan Moose väger drygt 700 kilo. Detta kan jämföras med en normal svensk älgtjur på 4-500 kilo.

Vildsvinen breder ut sig

Vårt senaste tillskott i den svenska viltfaunan, vildsvinet, växer sig också stark internationellt.

– Ja, jag skulle nog säga att vildsvinsstammarna har ökat även på många andra håll än i Sverige, säger Mats Lindkvist. Framför allt i Tyskland.

– Och här i Sverige noterar jag att vildsvinsolyckorna nu har gått förbi renolyckor i antal.

På frågan varför viltolyckorna ökar globalt är svaret ganska enkelt enligt Mats Lindkvist.

–Viltfaunan ökar som en följd av att vi medvetet slår vakt om viltet i vår natur. Dessutom ökar trafiken på våra vägar. Den kombinationen gör helt naturligt att också riskerna ökar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".