Öresundsbron, sedd från Lernacken. Foto: Johan Nilsson/TT
1 av 4
Foto: Johan Nilsson/TT
Bengt Hergart är anläggningschef på Öresundsbro Konsortiet. Foto: Karolin Johansson/Sveriges Radio
2 av 4
Bengt Hergart är anläggningschef på Öresundsbro Konsortiet. Foto: Karolin Johansson/Sveriges Radio
Öresundsbron

Tågen stoppas tidigare vid storm

"Kan inte garantera normal räddningsinsats"
2:10 min

Vid en storm kommer Öresundsbron att stänga för tågtrafik tidigare än förut. Räddningstjänsten kan inte garantera en normal räddningsinsats eller evakuera ett tåg på bron om det blåser för mycket.

Gränsen för när bron stänger för tågtrafik har sänkts från en medelvind på 34 m/s till en medelvind 25 m/s berättar Bengt Hergart som är anläggningschef på Öresundsbro Konsortiet.

– Tidigare hade vi en gräns på 34 m/s. Då är infrastukturen i fara och det är inte lämpligt att köra över bron. Nu har man från räddningsmyndighetens sida sagt att över 25 m/s kan man inte garantera en normal räddningsinsats och då har vi sänkt gränsen till det.

Det var i slutet av oktober i år som förändringen genomfördes. Tidigare var det bara motorvägstrafiken som stängdes av när det blåste storm, alltså vindar på 25 m/s eller över, eftersom att det är farligt att köra över bron vid de vindstyrkorna. Men efter stormarna förra hösten har man beslutat att sänka gränsen även för tågtrafiken till 25 m/s.

– Vi kände att vi var tvungna att ta vårt ansvar, säger Bengt Hergart.

– Har vi som tidigare en medelvind på 34 m/s  och byarna upp mot 40 m/s så är det en svår uppgift att stå på en räddningstrappa 70 meter över havet och utföra en räddningsinsats, det har jag respekt för.

Även tågoperatörerna har fått säga sitt i frågan när den var ute på remiss. Enligt Bengt Hergart hade de inte några större invändningar och han tror inte att den här förändringen kommer göra någon större skillnad i praktiken.

– Som sagt så har vi tidigare stängt vid 34 m/s. Min uppfattning är att man har stängt för tågtrafik på land betydligt tidigare så det har ändå inte kommit några tåg till bron. Jag tror inte det kommer innebära några begränsningar i tillgängliget och det är också de indikationer vi får från tågoperatörerna.

Men helt nöjd är inte Bengt Hergart med förändringen.

– Vi vill ju att bron ska vara öppen så mycket som möjligt, men vi får ju samtidigt ha respekt för att det är svårt att gå ute på bron och rädda liv när det blåser 25-30 m/s.

– Sen kommer vi också utvärdera detta. Blir det problem och vi har sänkt gränsen för mycket, då får man se om vi tillsammans med räddningstjänsten kan hitta ett annat sätt att utföra en räddningsinsats på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".