Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

50 år med högertrafik

Högertrafikomläggningen 50 år
Högertrafikomläggningen 50 år Foto: Foto: Bo-Aje Mellin/SVT

Efter folkomröstning, informationskampanjer och mycket ståhej var det den 3 september 1967 dags för Sverige att övergå till högertrafik.

Exakt klockan 05:00 söndagen den 3 september 1967 gick Sverige över till högertrafik. Sverige hade högertrafik mellan år 1718 till 1734. På 1920-talet började man debattera och diskutera en omläggning. Orsakerna var flera. I och med att antalet utländska bilister ökade ville man anpassa sig till övriga Europa. Man såg det också som ett sätt att förbättra trafiksäkerheten. Slutligen var de vänsterstyrda bilarna bättre lämpade för högertrafik.  Föraren på vänster sida fick bättre sikt vid exempelvis omkörningar.

Folkomröstning utan att få gehör
En rådgivande omröstning genomfördes 16 oktober 1955.
53 % av folket deltog. Svaret blev ett rungade nej på 82,9 %. Ja-sidan fick 15,5 % och 1,6 % röstade blankt. Trots att Nej-sidan vann beslutade riksdagen den 10 maj 1963 att byta till högertrafik.

Håll dej till höger Svensson
För att genomföra omläggningen och informationen om den, inrättade staten Statens högertrafikkommission, HTK. Chefen hette Lars Skiöld.

Informationskampanjen delades upp i två delar. Först informerade man om trafiksäkerhet i allmänhet. När det närmade sig Dagen H informerade man om själva övergången och nya trafikregler med mera. Förutom klistermärken och informationsbroschyrer tog man fram kalsonger, trosor, handskar, strumpor, muggar, slipsar, sällskapsspel på högertrafiktemat och även ett frimärke.

Det hölls en musiktävling som skulle kora den bästa låten om högertrafik. The Telstars vann med ”Håll dej till höger Svensson”. Sven-Ingvars och Lill Lindfors med flera medverkade också i tävlingen.

Dagen H
Den 3 september 1967 sände Sveriges Melodiradio ”Högertrafikvaka” med C-G Hammarlund. Bisittare var Lars Skiöld från Statens högertrafikkommission och kommunikationsminister Olof Palme.
Ett generellt trafikförbud rådde i hela landet från klockan 01.00. Cyklar, taxi, bussar i linjetrafik, spårvagnar och andra undantagna fordon skulle stå still 04.50 för att sedan köra över till höger sida av vägen och invänta 05:00. Andra trafikanter fick vänta till klockan 06.00.

Högertrafikomläggningen kan ses som en av de stora trafikhändelserna i Sveriges historia och en dag som många av Sveriges Radios lyssnare kommer ihåg.

Faktakälla: Trafikverkets historieskrivning, Statens högertrafikkommission, boken: Håll dej till höger, Svensson


Elisabeth Edberg, Peter Johansson
Trafikredaktionen
trafiken@sverigesradio.se


Kuriosa Högertrafik 50 år

  • Trafikomläggningen kostade 600 miljoner kronor i 1965 års priser. Finansierades av en extra trafikomläggningsskatt på motorfordon.
  • 360 000 vägmärken byttes ut
  • 130 000 påminnelseskyltar sattes upp, sexkantiga med ett ”H”
  • 8000 bussar byggdes om eller nyanskaffades
  • Man byggde om trafikplatser
  • Postlådor och mjölkpallar fick också flyttas
  • Under helgen sändes 12 timmars tv om omläggningen
  • I radio sändes 40 timmar och på tio olika språk
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".