Lars-Åke Schedin och Åke Wetterhallm samlar in gamla vänstertrafikmärken på Hantverkargatan inför omläggningen till högertrafik. Foto: Lennart Nygren/SCANPIX
1 av 2
Många timmar lades ner i Sverige på att samla in gamla vänstertrafiksklytar. Foto: Lennart Nygren/SCANPIX Foto: Lennart Nygren/TT
Kenneth Tonef och Ulf Lövgren. Foto: Kenneth Tonef/Sveriges Radio.
2 av 2
Kenneth Tonef och Ulf Lövgren. Foto: Kenneth Tonef/Sveriges Radio.
Göteborg

Ulf flyttade 20 000 skyltar vid högeromläggningen

Ulf Lövgren fick en rivstart på sin ingenjörskarriär. Han jobbade nästan dygnet runt med att byta ut 20 000 vägskyltar i Göteborgsområdet. Men skrönan om Tingstadstunneln avvisar han bestämt.

Ulf Lövgren anställdes 1965 för att vara delaktig i att administrera högertrafikomläggningen i Göteborg. Ett jätteprojekt. Han arbetade minst 12 timmar om dagen alla veckans dagar men när den stora dagen var inne hann han ändå inte fram till slutmålet Avenyn utan strandade på Odinsplatsen.

- Inför omläggningen satte vi upp eller flyttade 20 000 skyltar, det var ett otroligt stort jobb. 

Många göteborgstrafikanter kan uppleva Tingstadstunnelns av- och påfarter som knepiga och länge har ett rykte florerat: Att Tingstadstunneln är byggd för vänstertrafik. Men det avvisar Ulf Lövgren.

- Det är bara en skröna, säger han. 


Kenneth Tonef och Elisabeth Edberg
trafiken.gbg@sverigesradio.se


Mer om Trafikredaktionens reportage

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".