Grafik: Minspråk Undervisning i finska minuter per elev och vecka
Enligt expert kan den lilla mängden undervsining i finska ha förödande konsekvenser för den språkliga minoriteten i landet. Foto: Illustration: Susanne Lindeborg/Sveriges Radio
Finnblicken

Sisuradios granskning visar: Mängden undervisning i finska otillräcklig

Lyssna på Karin Wirenheds reportage från Södertälje i P1 Morgon
5:03 min

En stor del av de elever som läser finska som modersmål i Sverige får endast en timmes undervisning eller mindre. Det visar en granskning som Sisuradio gjort.

Sisuradios enkät skickades ut till alla Sveriges kommuner varav 248 av landets 290 kommuner svarade. Det betyder att 86 procent av alla kommuner svarade. 

Knappt hälften av kommunerna som svarade ordnar undervisning i finska.

I 85 procent av de kommunerna får eleverna en timmes undervisning eller mindre per vecka.

I 15 procent av kommunerna är lektionerna endast en dryg halvtimme till 40 minuter.

 

”Jag vill ha mer undervisning”

Sjundeklassaren Minerva Koskela är en av de elever som läser finska som modersmål i den åttonde största finska kommunen i Sverige, Södertälje.

– Jag vill hålla kvar vem jag är, var jag kommer ifrån och då kommer ju språket in, så det är jätteviktigt. Om jag får barn så kommer jag prata finska med dem så att de också lär sig.

Minerva Koskela får 60 minuters finska i veckan, men det tycker hon är för lite.

–Jag skulle vilja ha mer, en timme till, en annan gång i veckan. Då skulle jag lära mig mer. Det är bättre tycker jag, istället för bara en gång, säger Minerva Koskela.


Nybörjare får en halvtimme

Tidigare var språkundervisningen i de nationella minoritetsspråken riktad främst till de som talar språket hemma. Men efter ändringarna i skollagen sommaren 2015 har det även blivit möjligt för de som inte talar språket hemma att ta del av språkundervisningen.  Men i Södertälje kan nybörjareleverna ibland få endast en halvtimme undervisning i veckan.

En av dem som inte talar språket hemma men som nu får läsa språket i skolan är Angelika Rönnqvist Heikkilä.


Vi talar inte finska hemma. Därför vill jag lära mig finska så jag kan tala med de släktingar som inte talar svenska.

– Jag kan inte ännu prata så bra finska, men jag försöker lära mig. På lektionerna får därför mina klasskamrater ibland hjälpa mig och översätta så att jag förstår, säger Angelika från Södertälje.


"Hinner säga god dag och hej då"

Även läraren Irma Sankila tycker att undervisningstiden inte räcker till. 

– Jag hinner säga god dag och hur mår du, sen kanske vi går igenom färgerna och numren och sen hej då, säger Irma Sankila, lärare i finska i Södertälje.

– Det här systemet är nytt, så jag måste också bli van vid det, men självklart kan inte jag göra mitt jobb så som lagen kräver.  


Professor i finska: ”Tre till fyra timmar, ett minimikrav”

Professor i finska vid Stockholms Universitet, Jarmo Lainio, är orolig för den lilla mängden undervisning i finska i Sverige. Lainio är också viceordförande i Europarådets expertgrupp för minoritetsspråksstadgan.


Det här bådar inte gott för finska språkets framtid i Sverige. 

Enligt Lainio rekommenderar Europarådet fyra till fem timmars undervisning i veckan när det gäller modersmålsundervisning i minoritetsspråk.

– Det borde erbjudas tre gånger mer undervisning i det finska språket i Sverige. Tre till fyra timmar är ett minimikrav.

Lainio anser att en halv timme till en timme är för lite för en nybörjare. Det räcker inte heller för de som använder finskan mer i sin vardag.

– Det räcker kanske för att upprätthålla det språk man lärt sig hemma, men inte för att utveckla språkfärdigheterna, säger Lainio.

 

”Det borde vara mer undervisning i finska än i svenska”

Enligt Lainio borde skolan egentligen erbjuda mer undervisning i de nationella minoritetsspråken än i det svenska språket.

– Svenskan som de konstant hör och ser i sin omgivning ges nästan 1500 timmar under grundskoletiden och det anses vara otillräckligt.

Om en elev får en timme undervisning i minoritetsspråket i veckan betyder det enligt Skolverkets beräkningar att han eller hon får  maximalt 320 timmar modersmålsundervisning under hela grundskoletiden

– Om man tänker hur tillgängligt det svenska språket är och hur det är en del av elevernas vardag, så borde de som tillhör den språkliga minoriteten egentligen erbjudas mer undervisning i finska än i svenska, säger Lainio.



Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".