Kolme esikoululaista pelaamassa tabletilla (surfplattalla)
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Skolinspektionens kritiserade rapport gäller inte nationella minoriteter

Skolinspektionen: "Borde stått i rapporten så att vi slipper missförstånd"
1:01 min

Skolinspektionens rapport Förskolans arbete med flerspråkiga barns språkutveckling har fått kritik för att glömma bort barn från de nationella minoriteterna. Nu visar det sig att rapporten inte gäller dessa barn.

Svenska Tornedalingars Riksförbund STR-T har gått hårt fram med kritiken mot Skolinspektionen.

Det var rapporten Förskolans arbete med flerspråkiga barns språkutveckling som fick STR-T att under hösten 2017 kontakta både utbildningsminister Gustav Fridolin och kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

Enligt STR-T osynliggörs de nationella minoriteterna i och med att de inte omnämns alls i granskningen.

– Vi tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att man från Skolinspektionens sida inte belyser de nationella minoriteterna och deras specifika rättigheter när det handlar om flerspråkighet i förskolan, säger verksamhetsledare Maja Mella.

Skolinspektionen: Handlade inte om minoritetsspråk

Rapporten Förskolans arbete med flerspråkiga barns språkutveckling var en kvalitetsgranskning som syftade till att belysa om förskolan medverkar till att flerspråkiga barn utvecklas så långt som möjligt i sina språk. Men den handlade inte om nationella minoritetsspråk, säger Skolinspektionen.

– Den här granskningen hade avgränsats mot de nationella minoriteterna, de ingick inte i granskningen, berättar utredare Eva Lanteli på Skolinspektionen.

Eva Lanteli har inte jobbat med rapporten, men är sakkunnig på området nationella minoriteter i förskolan.

"Borde stått i rapporten"

I direktivet, dvs uppdragsbeskrivningen, till granskningen står det att "Förskolan har även ett särskilt uppdrag riktat mot barn som tillhör de nationella minoriteterna. Granskningen fokuserar inte särskilt på barn som tillhör de nationella minoriteterna. " 

Detta står dock inte i den färdiga rapporten.

Svenska Tornedalingars Riksförbund har sagt att de befarar att rapporten är en bidragande orsak till varför kommuner väljer att förändra modersmålsstödet för nationella minoritetsspråk till det sämre då de tror att den också gäller minoritetsspråken.

Vad tänker du om det?

– Jag tänker att det är väldigt olyckligt att den tolkningen är gjord, att man inte förstår att det här gäller modersmål generellt och inte nationella minoritetsspråk. Man måste veta den skillnaden, säger Eva Lanteli.

Borde det då inte stått i rapporten?

– Ja, så här i efterhand tycker man ju det så man skulle slippa de här missförstånden.

Varför ska barn från de nationella minoriteterna och övriga flerspråkiga barn särskiljas?

– Förutom att barn från de nationella minoriteterna har särskilda rättigheter, finns det ju också skillnader i syftet med språkstödet för de nationella minoriteterna och andra flerspråkiga barn, förklarar Eva Lanteli.

Enligt Eva Lanteli kan det främsta syftet med språkstödet för andra barn än barn från minoriteterna vara att de ska få utvecklas i båda språken så att de till exempel får lättare att lära sig.

För de nationella minoritetsspråkens del kan det i många fall handla om en revitalisering av språket och då krävs ju helt andra metoder för att stödja de barnen.

Hur ska detta märkas i praktiken på förskolorna för de nationella minoritetsspråkens del?

– Det står i lagen att barn från de nationella minoriteterna har rätt att lära sig och utveckla sitt språk, men det står inte hur det ska göras. Det är upp till huvudman och förskola att bestämma hur.

Men bedömer ni att det räcker med att svenskspråkiga pedagoger till exempel lär sig några ord på barnens språk och att man på förskolan jobbar med att uppmuntra barnen att använda sina språk?

– Vi ger egentligen inga råd om hur man ska göra, men det är ju uppenbart att det inte räcker. Det krävs ju väldigt mycket för att utveckla ett språk, säger Eva Lanteli.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".