Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Finnblicken

Läskfinsmakare – hipsterns nya hobby

Publicerat onsdag 13 december 2017 kl 15.42
Läskentusiasten Matti Into: Små aktörer brygger läsk med passion utan vinstintresse.
0:41 min
Gamla läskflaskor
1 av 2
Läskkonsumtionen har sjunkit stadigt de senaste åren, men intresset för att brygga läsk för en smal efterfråga har däremot ökat. Foto: Andrei Niemimäki/Flickr
Matti Into ser ut genom fönstret.
2 av 2
Matti Into älskar läsk och han menar att läsk inte bara är för barn. Foto: Taneli Männikkö/Sveriges Radio Sisuradio

Små ölbryggerier blev en populär ”hipstertrend” under 2010-talet, men nu är följande trend här nämligen mikrobryggerier som tillverkar läsk.  Matti Into har redan börjat byta ut ölen mot läsk.

Läskutbudet domineras av ett tiotal stora märken, men inom en snar framtid kan det ske ett maktskifte på marknaden.

Mindre aktörer inom ölbryggandet har fått ett stadigt fotfäste mycket tack vare unga vuxnas intresse att stöda små och lokala företagare. Läskbranschen är kanske hipsterkulturens nästa offer.

Intresset kring öl är på sällan skådade nivåer, menar branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Antalet bryggerier har ökat explosionsartat de senaste 25 åren från drygt 20 till 300.

Matti Into driver en finsk bar i Stockholm och han har fastnat för den nya läsktrenden.

– Folk har fått upp ögonen för läsk som ett bra alternativ till både öl och vin. Läsk kan bland annat passa bra till många maträtter.

Läsk är inte bara för barn.

 

Inget vinstintresse

Små läskbryggerier som tillverkar sin läsk med passion som morot utan ett vinstintresse är en växande grupp, menar Matti Into.

Men frågan är om läsktillverkning är ett vinnande koncept. Läskkonsumtionen har sjunkit stadigt och 2015 drack svensken i medeltal 49,6 liter sockersötad läsk årligen. Det är en 10 liters reducering sedan 2010. Däremot har konsumtionen av lightläsk, som inte innehåller socker, ökat en aning och medeltalet låg 2015 på drygt 15 liter i året.

Matti Into tror ändå inte att siffrorna spelar roll eftersom mikrobryggerierna sällan har ekonomisk vinning i sikte.

– Många är små bryggerier som jobbar med kärlek, bra råvaror och naturligare smaker utan ett ekonomiskt intresse.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".