Skylt och en brunhårig kvinna Nadja Hakkarainen
Nadja Hakkarainen har fått en del märkliga förslag från Språkcentrum gällande sonens modersmålsundervisning. Foto: Lotta Hoppu / Sveriges Radio Sisuradio
Ett år sedan Sverigefinska skolan i Göteborg stängdes:

"Förut pratade sonen självmant finska – det gör han inte längre"

Mamma: Jag har fått kämpa för att min son ska få modersmålsundervisning
1:18 min

För ett år sedan fattade Skolinspektion beslutet. Sverigefinska skolan i Göteborg skulle stängas. Hos familjerna för de cirka 70 eleverna byttes då julpyssel mot oro för barnens framtida språkutveckling. En oro som delvis finns kvar ännu idag.

Suomeksi: Vuosi Göteborgin Ruotsinsuomalaisen koulun sulkemisesta – Lasten suomen kielen kehitys vaakalaudalla

Nadja Hakkarainens äldsta son hade börjat på Sverigefinska skolans förskoleklass. Höstterminen var snart slut och det var bara en vecka kvar till jullovet. Då kom beskedet. Efter allvarlig kritik från Skolinspektionen skulle skolan stängas och alla elever måste byta skola. Nu ett år senare kommer Hakkarainen fortfarande ihåg vad hon tänkte då.

– Det var en chock.

Nu närmar sig jullovet igen. Sonen trivs bra i sin nya skola, men det finns en sak som fortfarande skaver. Modersmålsundervisningen i finska som sonen är berättigad till.

– Först försökte de få mig att köra min son till en annan skola, mitt på dagen.

Språkcentrum frågade om mina föräldrar är pensionärer. För då jobbar de ju inte så de kan väl hämta min son från skolan och köra honom till en annan skola mitt på dagen.

Man föreslog även lektioner på lunchrasten. Hakkarainen sa nej. På Språkcentrum säger man till Sisuradio att de inte kan kommentera ärendet på detaljnivå just nu, men att det som Hakkarainen berättar ska inte ske enligt Språkcentrums regler.

Kommunalrådet: Vi har lyckats bra och mindre bra

Att kämpa lönade sig till slut. Nu får Hakkarainens son 60 minuter finska i veckan och lektionerna hålls på sonens skola, men Nadja Hakkarainen säger att många andra föräldrar har gett upp. De vet inte om att föräldrarna inte är tvungna att skjutsa sina barn under skoldagen, säger hon.

– Blir man bara erbjuden undervisning på en annan skola mitt på dagen så blir det inte av eftersom de flesta inte har möjlighet att köra sina barn från en skola till en annan mitt på dagen. Då tackar man nej till undervisningen och kommunen tolkar det som att det inte finns intresse.

Skolkommunalrådet Karin Pleijel (Mp) säger att det är just modersmålsundervisningen som Göteborgs stad inte nödvändigtvis har lyckats så bra med.

Det är många som inte har valt att använda modersmålsundervisningen. Det är ju inte bra.

Har du fått höra varför man har valt bort modersmålsundervisningen?

– Jag har förstått att det har erbjudits på en annan skola än där eleven går under dagtid och det är klart att det blir en barriär att ta sig över. Tycker man då inte att undervisningen är tillräckligt bra så kanske det blir för mycket.

Men hon tycker att det finns saker som staden har lyckats bra med under året när det gäller de före detta eleverna på Sverigefinska skolan.

– Man fick snabbt komma in i en fungerande skolverksamhet och man fick ett erbjudande om modersmålsundervisning. Det fick alla.

”Inte lika mycket finska naturligt”

Nadja Hakkarainen säger att det märks på sonen att tvåspråkig undervisning har byts mot 60 minuter finska i veckan.

– Språkutvecklingen går inte lika fort. Det blir inte lika mycket finska när han pratar självmant. Han pratade ofta finska förut när han kom hem från skolan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".