Iso lippu, jossa lukee tervetuloa ja välkommen ja on värikkäitä kädenjälkiä
Foto: Kaisa Vuonokari, Sisuradio

Skolverket föreslår: Förskolan ska stärka barnens nationella minoritetsspråk

Lyssna på finska och svenska: "Nationella minoriteterna ska tydliggöras i läroplanen"
3:43 min

Förskolebarns rätt till sitt nationella minoritetsspråk ska stärkas, föreslår Skolverket.

På finska: Uusi ehdotus: Vähemmistöt nostetaan esikoulun opetussuunnitelmaan

Enligt Skolverkets förslag till ny läroplan ska förskolorna ge barn möjlighet att utveckla sin nationella minoritetsidentitet.

Förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla den egna kulturella identiteten och det egna nationella minoritetsspråket om barnet tillhör en nationell minoritet.

Skolverket fick i april 2017 i uppdrag av regeringen att föreslå ändringar i förskolornas läroplan. I direktiven gav regeringen uttryck för att myndigheten skulle överväga om barns rätt att utveckla sitt nationella minoritetsspråk skulle skrivas in i läroplanen.

Aktuell fråga

Frågan om hur barn från de nationella minoriteterna ska stödjas i sin språkutveckling i förskolan har varit aktuell eftersom en del kommuner har slutat att använda sig av så kallade modersmålspedagoger i förskolan.

I höstas slutade till exempel Lund att använda sig av modersmålspedagoger som kom till förskolorna för att träna barnet i deras modersmål.  

Nu ska i stället den ordinarie, svenskspråkiga personalen uppmärksamma barns kulturella bakgrund och stödja språkanvändningen till exempel genom lära sig några ord på alla barns språk eller genom tekniska hjälpmedel.

Cecilia Fehrlund, utvecklingsledare på Barn- och skolförvaltningen på Lunds stad, menade att beslutet gällde alla språk eftersom nationella minoritetsspråk inte har en särställning i förskolans läroplan.

– Det är inte uttryckt i läroplanen, eller i våra skrivningar, att vi ska arbeta på ett speciellt sätt med minoritetsspråken i förskolan, sa Fehrlund då till Sisuradio.

I dagens läroplan lyfts de nationella minoriteterna alltså inte fram specifikt. Regeringen har önskat ett tydliggörande av detta.

– Det ingår ju som en del i den uppdragsformulering som vi har fått av regeringen att nationella minoriteterna behöver tydliggöras i förskolans läroplan. Vi hoppas ju att det ska bli en ökad medvetenhet om nationella minoriteter ute på förskolorna, säger undervisningsråd Susanne Smith.

Skolverkets förslag till ny läroplan är på remissrunda. Myndigheten ska lämna sitt slutliga förslag till regeringen senast den 23.3.2018.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".